Riaditeľ inšpekcie Kusý: Železničných tratí s rádiovým spojením je minimum

Nové vlaky majú moderné vysielačky, na trati však spojenie nemajú.

Roman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSKRoman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK (Zdroj: archív R.K.)

Nedávne udalosti, pri ktorých došlo k nehode vlakov s desiatkami zranenými pri Vrútkach vynára otázky, ako sú na tom naše železničné trate, vlakové jednotky a súpravy s bezpečnosťou.

Viaceré úseky, vrátane toho medzi Považskou Bystricou a Púchovom, prechádzajú v posledných rokoch modernizáciou. Rovnako aj nové vlakové súpravy, ktoré po nich jazdia, by mali mať aj moderné zabezpečovacie systémy.

Zaujalo nás Program v detských táboroch? Strieľanie a taktické hry. Rodičia volajú po kontrole Čítajte 

Aj vlaková jednotka, ktorá mala poruchu na trati a pomocný rušeň do nej vrazil, patrí k novým technológiám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila. Napriek tomu k nehode došlo a objavil sa problém, ktorý je elementárny. A to problémy v oblasti komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Na zmedernizovaných úsekoch je pripojenie moderných komunikačných systémov možné, spustené však nie je. A to vrátane tunela Milochov a zvyšku novej trate za stovky miliónov eur na strednom Považí.

Železničná spoločnosť ďalej priznáva, že personálne problémy pretrvávajú a nedostatok rušňovodičov ešte ani zďaleka nevyriešili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Kusý v rozhovore povedal, ako je na tom bezpečnosť nových tratí, ako je to s komunikáciou na železničnej trati, ale aj o praktickej stránke výkonu práce rušňovodiča a či nedostatok financií v sektore železničnej dopravy môže ovplyvniť aj bezpečnosť cestujúcich.

Ako je na tom nová vlaková trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom s bezpečnosťou? Majú rušňovodiči k dispozícií viac asistenčných systémov na zvýšenie bezpečnosti?

Medzi uvedenými železničnými stanicami je vybudované traťové zabezpečovacie zariadenie systém ETCS a systém mobilnej komunikácie GSM-R (tento systém chýbal v úseky nedávnej vlakovej nehody, pozn. red.). Systém ETCS spolu s riešením GSM-R a jednotlivými European Traffic Management Systems (ETMS) tvorí European Rail Traffic Management Systém (ERTMS).

SkryťVypnúť reklamu

V tomto úseku trate ešte plnohodnotne nie je funkčný z dôvodu prípravy spustenia prevádzky traťového zabezpečovacieho systému ETCS. Vzhľadom na uvedené vybavenie trate môžeme tento traťový úsek považovať z pohľadu zabezpečenia ako jeden z najbezpečnejších.

Súvisiaci článok Otvorili nový železničný tunel. Prezrite si, ako trať vidí rušňovodič Čítajte 

Aký je správny postup zo strany obsluhy vlaku pri podobnej udalosti ako sa stala pred niekoľkými dňami pri Vrútkach?

Ak zastavil vlak pre poruchu a ak rušňovodič predpokladá, že sa mu nepodarí odstrániť poruchu na hnacom vozidle, vyžiada si pomocné hnacie dráhové vozidlo od výpravcu jednej zo susedných staníc rádiostanicou, mobilným alebo aj traťovým telefónom. V prípade, ak by sa nevedel spojiť uvedenými prostriedkami, aj prostredníctvom člena sprevádzajúceho personálu, ktorého vyšle pre pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

V požiadavke musí uviesť dôvod pomoci, číslo vlaku, miesto, kde stojí čelo vlaku a koniec vlaku a či požaduje vozidlo nezávislej trakcie. Po vyžiadaní pomoci nesmie byť vlak uvedený do pohybu až do príchodu pomocného vlaku. Vlakvedúci vlaku okamžite po zastavení vlaku upozorní cestujúcich, že vlak zastavil mimoriadne z prevádzkových dôvodov, aby neotvárali dvere a z vlaku nevystupovali.

Rušňovodič pomocného vozidla musí byť vyrozumený písomným rozkazom o kilometrickej polohe, kde stojí prvé vozidlo, prípadne posledné vozidlo vlaku, podľa smeru vypravenia pomocného vozidla a počas jazdy na traťovú koľaj obsadenú vlakom musí dodržať podmienky jazdy podľa rozhľadu.

Aké má rušňovodič možnosti a čo má urobiť, aby boli cestujúci, personál a aj majetok v bezpečí, keď nastane porucha vlaku na trati a ten nemôže pokračovať ďalej?

Najdôležitejšia je vzájomná komunikácia medzi rušňovodičom a výpravcom pri dohadovaní bezpečného postupu stiahnutia vlaku z trate. Po ohlásení a dohodnutí podrobností s výpravcom zabezpečuje rušňovodič podľa technických možností a charaktere vzniknutej poruchy funkčnosť systémov na súprave vlaku tak, aby vlak zostal osvetlený, prípadne fungovalo kúrenie, klimatizácia, zostali zablokované dvere.

Vo vyjadreniach po nehode pri Vrútkach zazneli informácie, že absentovalo komunikačné spojenie medzi rušňovodičmi. Aké sú fakty? Nebolo v tomto úseku podobné spojenie možné?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8YD9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 408
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 032
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 428
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 077
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 679
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 615
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 555
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 329
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 528
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 520
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 466
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 086
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 507
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 841
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 588
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Víťazné družstvo ZŠ Novomeského Trenčín.

Na krajskom kole v Považskej Bystrici padlo viac ako 100 gólov.


(RED)

Organizácia WWF Slovensko a spoločnosť LIDL Slovenská republika spustili novú spoluprácu, ktorej cieľom je reálny dopad na ochranu prírody a podporu biodiverzity v našich regiónoch.


Beáta Šulíková sa do autoškoly prihlásila zo zvedavosti.

Starší ľudia sa za volantom neraz cítia neisto.


1

Celoštátne oslavy 80. výročia.


1
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 329
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 528
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 520
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 466
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 086
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 507
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 841
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 588
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu