Nedávne udalosti, pri ktorých došlo k nehode vlakov s desiatkami zranenými pri Vrútkach vynára otázky, ako sú na tom naše železničné trate, vlakové jednotky a súpravy s bezpečnosťou.
Viaceré úseky, vrátane toho medzi Považskou Bystricou a Púchovom, prechádzajú v posledných rokoch modernizáciou. Rovnako aj nové vlakové súpravy, ktoré po nich jazdia, by mali mať aj moderné zabezpečovacie systémy.

Aj vlaková jednotka, ktorá mala poruchu na trati a pomocný rušeň do nej vrazil, patrí k novým technológiám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila. Napriek tomu k nehode došlo a objavil sa problém, ktorý je elementárny. A to problémy v oblasti komunikácie.
Na zmedernizovaných úsekoch je pripojenie moderných komunikačných systémov možné, spustené však nie je. A to vrátane tunela Milochov a zvyšku novej trate za stovky miliónov eur na strednom Považí.
Železničná spoločnosť ďalej priznáva, že personálne problémy pretrvávajú a nedostatok rušňovodičov ešte ani zďaleka nevyriešili.
Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Kusý v rozhovore povedal, ako je na tom bezpečnosť nových tratí, ako je to s komunikáciou na železničnej trati, ale aj o praktickej stránke výkonu práce rušňovodiča a či nedostatok financií v sektore železničnej dopravy môže ovplyvniť aj bezpečnosť cestujúcich.
Roman Kusý
- Od roku 1985 do roku 2001 pracoval ako rušňovodič a neskôr ako rušňovodič – inštruktor.
- Nasledovala pozícia inšpektora bezpečnosti železničnej dopravy.
- Od roku 2012 je riaditeľom odboru inšpekcie a kontroly.
- Zo svojej pozície riadi oblasť bezpečnosti železničnej dopravy, BOZP, kontroly, bezpečnosti a ochrany majetku. Taktiež sa zaoberá závažnými a opakovanými podaniami. V jeho kompetencii je aj vedenie integrovaného manažérskeho systému a krízového riadenia.
- Taktiež zastáva funkciu skúšobného komisára z poverenia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Ako je na tom nová vlaková trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom s bezpečnosťou? Majú rušňovodiči k dispozícií viac asistenčných systémov na zvýšenie bezpečnosti?
Medzi uvedenými železničnými stanicami je vybudované traťové zabezpečovacie zariadenie systém ETCS a systém mobilnej komunikácie GSM-R (tento systém chýbal v úseky nedávnej vlakovej nehody, pozn. red.). Systém ETCS spolu s riešením GSM-R a jednotlivými European Traffic Management Systems (ETMS) tvorí European Rail Traffic Management Systém (ERTMS).
V tomto úseku trate ešte plnohodnotne nie je funkčný z dôvodu prípravy spustenia prevádzky traťového zabezpečovacieho systému ETCS. Vzhľadom na uvedené vybavenie trate môžeme tento traťový úsek považovať z pohľadu zabezpečenia ako jeden z najbezpečnejších.

Aký je správny postup zo strany obsluhy vlaku pri podobnej udalosti ako sa stala pred niekoľkými dňami pri Vrútkach?
Ak zastavil vlak pre poruchu a ak rušňovodič predpokladá, že sa mu nepodarí odstrániť poruchu na hnacom vozidle, vyžiada si pomocné hnacie dráhové vozidlo od výpravcu jednej zo susedných staníc rádiostanicou, mobilným alebo aj traťovým telefónom. V prípade, ak by sa nevedel spojiť uvedenými prostriedkami, aj prostredníctvom člena sprevádzajúceho personálu, ktorého vyšle pre pomoc.
V požiadavke musí uviesť dôvod pomoci, číslo vlaku, miesto, kde stojí čelo vlaku a koniec vlaku a či požaduje vozidlo nezávislej trakcie. Po vyžiadaní pomoci nesmie byť vlak uvedený do pohybu až do príchodu pomocného vlaku. Vlakvedúci vlaku okamžite po zastavení vlaku upozorní cestujúcich, že vlak zastavil mimoriadne z prevádzkových dôvodov, aby neotvárali dvere a z vlaku nevystupovali.
Rušňovodič pomocného vozidla musí byť vyrozumený písomným rozkazom o kilometrickej polohe, kde stojí prvé vozidlo, prípadne posledné vozidlo vlaku, podľa smeru vypravenia pomocného vozidla a počas jazdy na traťovú koľaj obsadenú vlakom musí dodržať podmienky jazdy podľa rozhľadu.
V rozhovore sa dočítate
- Ako je na tom bezpečnosť nových tratí a vlakov?
- Má nový úsek medzi Považskou Bystricou a Púchovom niečo naviac z hľadiska bezpečnosti?
- Prečo musel rušňovodič z nehody pri Vrútkach použiť mobilný telefón?
- Ako často prechádzajú rušňovodiči previerkami?
- Prečo je o túto profesiu stále veľký nezáujem?
- Je pravda, že komunikácia a informovanosť pri mimoriadnych situáciach často zlyháva?
- Čo pomôže zaistiť lepšie zvládanie mimoriadnych situácií vo vlakovej doprave?
Aké má rušňovodič možnosti a čo má urobiť, aby boli cestujúci, personál a aj majetok v bezpečí, keď nastane porucha vlaku na trati a ten nemôže pokračovať ďalej?
Najdôležitejšia je vzájomná komunikácia medzi rušňovodičom a výpravcom pri dohadovaní bezpečného postupu stiahnutia vlaku z trate. Po ohlásení a dohodnutí podrobností s výpravcom zabezpečuje rušňovodič podľa technických možností a charaktere vzniknutej poruchy funkčnosť systémov na súprave vlaku tak, aby vlak zostal osvetlený, prípadne fungovalo kúrenie, klimatizácia, zostali zablokované dvere.