Nedávne udalosti, pri ktorých došlo k nehode vlakov s desiatkami zranenými pri Vrútkach vynára otázky, ako sú na tom naše železničné trate, vlakové jednotky a súpravy s bezpečnosťou.
Viaceré úseky, vrátane toho medzi Považskou Bystricou a Púchovom, prechádzajú v posledných rokoch modernizáciou. Rovnako aj nové vlakové súpravy, ktoré po nich jazdia, by mali mať aj moderné zabezpečovacie systémy.
Program v detských táboroch? Strieľanie a taktické hry. Rodičia volajú po kontrole ČítajteAj vlaková jednotka, ktorá mala poruchu na trati a pomocný rušeň do nej vrazil, patrí k novým technológiám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila. Napriek tomu k nehode došlo a objavil sa problém, ktorý je elementárny. A to problémy v oblasti komunikácie.
Na zmedernizovaných úsekoch je pripojenie moderných komunikačných systémov možné, spustené však nie je. A to vrátane tunela Milochov a zvyšku novej trate za stovky miliónov eur na strednom Považí.
Železničná spoločnosť ďalej priznáva, že personálne problémy pretrvávajú a nedostatok rušňovodičov ešte ani zďaleka nevyriešili.
Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Kusý v rozhovore povedal, ako je na tom bezpečnosť nových tratí, ako je to s komunikáciou na železničnej trati, ale aj o praktickej stránke výkonu práce rušňovodiča a či nedostatok financií v sektore železničnej dopravy môže ovplyvniť aj bezpečnosť cestujúcich.
Roman Kusý
- Od roku 1985 do roku 2001 pracoval ako rušňovodič a neskôr ako rušňovodič – inštruktor.
- Nasledovala pozícia inšpektora bezpečnosti železničnej dopravy.
- Od roku 2012 je riaditeľom odboru inšpekcie a kontroly.
- Zo svojej pozície riadi oblasť bezpečnosti železničnej dopravy, BOZP, kontroly, bezpečnosti a ochrany majetku. Taktiež sa zaoberá závažnými a opakovanými podaniami. V jeho kompetencii je aj vedenie integrovaného manažérskeho systému a krízového riadenia.
- Taktiež zastáva funkciu skúšobného komisára z poverenia Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky.
Ako je na tom nová vlaková trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom s bezpečnosťou? Majú rušňovodiči k dispozícií viac asistenčných systémov na zvýšenie bezpečnosti?
Medzi uvedenými železničnými stanicami je vybudované traťové zabezpečovacie zariadenie systém ETCS a systém mobilnej komunikácie GSM-R (tento systém chýbal v úseky nedávnej vlakovej nehody, pozn. red.). Systém ETCS spolu s riešením GSM-R a jednotlivými European Traffic Management Systems (ETMS) tvorí European Rail Traffic Management Systém (ERTMS).
V tomto úseku trate ešte plnohodnotne nie je funkčný z dôvodu prípravy spustenia prevádzky traťového zabezpečovacieho systému ETCS. Vzhľadom na uvedené vybavenie trate môžeme tento traťový úsek považovať z pohľadu zabezpečenia ako jeden z najbezpečnejších.
Otvorili nový železničný tunel. Prezrite si, ako trať vidí rušňovodič ČítajteAký je správny postup zo strany obsluhy vlaku pri podobnej udalosti ako sa stala pred niekoľkými dňami pri Vrútkach?
Ak zastavil vlak pre poruchu a ak rušňovodič predpokladá, že sa mu nepodarí odstrániť poruchu na hnacom vozidle, vyžiada si pomocné hnacie dráhové vozidlo od výpravcu jednej zo susedných staníc rádiostanicou, mobilným alebo aj traťovým telefónom. V prípade, ak by sa nevedel spojiť uvedenými prostriedkami, aj prostredníctvom člena sprevádzajúceho personálu, ktorého vyšle pre pomoc.
V požiadavke musí uviesť dôvod pomoci, číslo vlaku, miesto, kde stojí čelo vlaku a koniec vlaku a či požaduje vozidlo nezávislej trakcie. Po vyžiadaní pomoci nesmie byť vlak uvedený do pohybu až do príchodu pomocného vlaku. Vlakvedúci vlaku okamžite po zastavení vlaku upozorní cestujúcich, že vlak zastavil mimoriadne z prevádzkových dôvodov, aby neotvárali dvere a z vlaku nevystupovali.
Rušňovodič pomocného vozidla musí byť vyrozumený písomným rozkazom o kilometrickej polohe, kde stojí prvé vozidlo, prípadne posledné vozidlo vlaku, podľa smeru vypravenia pomocného vozidla a počas jazdy na traťovú koľaj obsadenú vlakom musí dodržať podmienky jazdy podľa rozhľadu.
V rozhovore sa dočítate
- Ako je na tom bezpečnosť nových tratí a vlakov?
- Má nový úsek medzi Považskou Bystricou a Púchovom niečo naviac z hľadiska bezpečnosti?
- Prečo musel rušňovodič z nehody pri Vrútkach použiť mobilný telefón?
- Ako často prechádzajú rušňovodiči previerkami?
- Prečo je o túto profesiu stále veľký nezáujem?
- Je pravda, že komunikácia a informovanosť pri mimoriadnych situáciach často zlyháva?
- Čo pomôže zaistiť lepšie zvládanie mimoriadnych situácií vo vlakovej doprave?
Aké má rušňovodič možnosti a čo má urobiť, aby boli cestujúci, personál a aj majetok v bezpečí, keď nastane porucha vlaku na trati a ten nemôže pokračovať ďalej?
Najdôležitejšia je vzájomná komunikácia medzi rušňovodičom a výpravcom pri dohadovaní bezpečného postupu stiahnutia vlaku z trate. Po ohlásení a dohodnutí podrobností s výpravcom zabezpečuje rušňovodič podľa technických možností a charaktere vzniknutej poruchy funkčnosť systémov na súprave vlaku tak, aby vlak zostal osvetlený, prípadne fungovalo kúrenie, klimatizácia, zostali zablokované dvere.