Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Riaditeľ inšpekcie Kusý: Železničných tratí s rádiovým spojením je minimum

Nové vlaky majú moderné vysielačky, na trati však spojenie nemajú.

Roman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSKRoman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK (Zdroj: archív R.K.)

Nedávne udalosti, pri ktorých došlo k nehode vlakov s desiatkami zranenými pri Vrútkach vynára otázky, ako sú na tom naše železničné trate, vlakové jednotky a súpravy s bezpečnosťou.

Viaceré úseky, vrátane toho medzi Považskou Bystricou a Púchovom, prechádzajú v posledných rokoch modernizáciou. Rovnako aj nové vlakové súpravy, ktoré po nich jazdia, by mali mať aj moderné zabezpečovacie systémy.

Zaujalo nás Program v detských táboroch? Strieľanie a taktické hry. Rodičia volajú po kontrole Čítajte 

Aj vlaková jednotka, ktorá mala poruchu na trati a pomocný rušeň do nej vrazil, patrí k novým technológiám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila. Napriek tomu k nehode došlo a objavil sa problém, ktorý je elementárny. A to problémy v oblasti komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Na zmedernizovaných úsekoch je pripojenie moderných komunikačných systémov možné, spustené však nie je. A to vrátane tunela Milochov a zvyšku novej trate za stovky miliónov eur na strednom Považí.

Železničná spoločnosť ďalej priznáva, že personálne problémy pretrvávajú a nedostatok rušňovodičov ešte ani zďaleka nevyriešili.

Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Kusý v rozhovore povedal, ako je na tom bezpečnosť nových tratí, ako je to s komunikáciou na železničnej trati, ale aj o praktickej stránke výkonu práce rušňovodiča a či nedostatok financií v sektore železničnej dopravy môže ovplyvniť aj bezpečnosť cestujúcich.

Ako je na tom nová vlaková trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom s bezpečnosťou? Majú rušňovodiči k dispozícií viac asistenčných systémov na zvýšenie bezpečnosti?

Medzi uvedenými železničnými stanicami je vybudované traťové zabezpečovacie zariadenie systém ETCS a systém mobilnej komunikácie GSM-R (tento systém chýbal v úseky nedávnej vlakovej nehody, pozn. red.). Systém ETCS spolu s riešením GSM-R a jednotlivými European Traffic Management Systems (ETMS) tvorí European Rail Traffic Management Systém (ERTMS).

SkryťVypnúť reklamu

V tomto úseku trate ešte plnohodnotne nie je funkčný z dôvodu prípravy spustenia prevádzky traťového zabezpečovacieho systému ETCS. Vzhľadom na uvedené vybavenie trate môžeme tento traťový úsek považovať z pohľadu zabezpečenia ako jeden z najbezpečnejších.

Súvisiaci článok Otvorili nový železničný tunel. Prezrite si, ako trať vidí rušňovodič Čítajte 

Aký je správny postup zo strany obsluhy vlaku pri podobnej udalosti ako sa stala pred niekoľkými dňami pri Vrútkach?

Ak zastavil vlak pre poruchu a ak rušňovodič predpokladá, že sa mu nepodarí odstrániť poruchu na hnacom vozidle, vyžiada si pomocné hnacie dráhové vozidlo od výpravcu jednej zo susedných staníc rádiostanicou, mobilným alebo aj traťovým telefónom. V prípade, ak by sa nevedel spojiť uvedenými prostriedkami, aj prostredníctvom člena sprevádzajúceho personálu, ktorého vyšle pre pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

V požiadavke musí uviesť dôvod pomoci, číslo vlaku, miesto, kde stojí čelo vlaku a koniec vlaku a či požaduje vozidlo nezávislej trakcie. Po vyžiadaní pomoci nesmie byť vlak uvedený do pohybu až do príchodu pomocného vlaku. Vlakvedúci vlaku okamžite po zastavení vlaku upozorní cestujúcich, že vlak zastavil mimoriadne z prevádzkových dôvodov, aby neotvárali dvere a z vlaku nevystupovali.

Rušňovodič pomocného vozidla musí byť vyrozumený písomným rozkazom o kilometrickej polohe, kde stojí prvé vozidlo, prípadne posledné vozidlo vlaku, podľa smeru vypravenia pomocného vozidla a počas jazdy na traťovú koľaj obsadenú vlakom musí dodržať podmienky jazdy podľa rozhľadu.

Aké má rušňovodič možnosti a čo má urobiť, aby boli cestujúci, personál a aj majetok v bezpečí, keď nastane porucha vlaku na trati a ten nemôže pokračovať ďalej?

Najdôležitejšia je vzájomná komunikácia medzi rušňovodičom a výpravcom pri dohadovaní bezpečného postupu stiahnutia vlaku z trate. Po ohlásení a dohodnutí podrobností s výpravcom zabezpečuje rušňovodič podľa technických možností a charaktere vzniknutej poruchy funkčnosť systémov na súprave vlaku tak, aby vlak zostal osvetlený, prípadne fungovalo kúrenie, klimatizácia, zostali zablokované dvere.

Vo vyjadreniach po nehode pri Vrútkach zazneli informácie, že absentovalo komunikačné spojenie medzi rušňovodičmi. Aké sú fakty? Nebolo v tomto úseku podobné spojenie možné?

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 916
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 817
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 314
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 942
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 337
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 998

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 645
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 025
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 830
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 244
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 976
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 796
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

V ponuke sú ďalšie tikety.


14 h
Zdravie v kocke.

Brožúra je plná užitočných informácií od odborníkov na danú oblasť.


19 h
Cesta do Domaniže prechádza rekonštrukciou.

Rekonštrukcia potrvá pol roka, prvé obmedzenia v doprave tri týždne.


19 h
Škola korčuľovania bude vďaka finančnej dotácii z mesta pokračovať aj tento školský rok

Keďže bol o tento projekt veľký záujem, radnica sa rozhodla finančne podporiť jeho pokračovanie v rozšírenom formáte aj v novom školskom roku.


20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom je výstavba kanalizácie aj diery na ceste.


23 h

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


a 1 ďalší 5. okt

Nehoda sa stala v obci Bohunice. V autobuse bolo 29 ľudí.


20 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 645
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 025
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 830
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 244
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 976
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 796
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu