Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Riaditeľ inšpekcie Kusý: Železničných tratí s rádiovým spojením je minimum

Nové vlaky majú moderné vysielačky, na trati však spojenie nemajú.

Roman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSKRoman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK (Zdroj: archív R.K.)

Nedávne udalosti, pri ktorých došlo k nehode vlakov s desiatkami zranenými pri Vrútkach vynára otázky, ako sú na tom naše železničné trate, vlakové jednotky a súpravy s bezpečnosťou.

Viaceré úseky, vrátane toho medzi Považskou Bystricou a Púchovom, prechádzajú v posledných rokoch modernizáciou. Rovnako aj nové vlakové súpravy, ktoré po nich jazdia, by mali mať aj moderné zabezpečovacie systémy.

Zaujalo nás Program v detských táboroch? Strieľanie a taktické hry. Rodičia volajú po kontrole Čítajte 

Aj vlaková jednotka, ktorá mala poruchu na trati a pomocný rušeň do nej vrazil, patrí k novým technológiám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko nakúpila. Napriek tomu k nehode došlo a objavil sa problém, ktorý je elementárny. A to problémy v oblasti komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Na zmedernizovaných úsekoch je pripojenie moderných komunikačných systémov možné, spustené však nie je. A to vrátane tunela Milochov a zvyšku novej trate za stovky miliónov eur na strednom Považí.

Železničná spoločnosť ďalej priznáva, že personálne problémy pretrvávajú a nedostatok rušňovodičov ešte ani zďaleka nevyriešili.

Riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly Železničnej spoločnosti Slovensko Roman Kusý v rozhovore povedal, ako je na tom bezpečnosť nových tratí, ako je to s komunikáciou na železničnej trati, ale aj o praktickej stránke výkonu práce rušňovodiča a či nedostatok financií v sektore železničnej dopravy môže ovplyvniť aj bezpečnosť cestujúcich.

Ako je na tom nová vlaková trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom s bezpečnosťou? Majú rušňovodiči k dispozícií viac asistenčných systémov na zvýšenie bezpečnosti?

Medzi uvedenými železničnými stanicami je vybudované traťové zabezpečovacie zariadenie systém ETCS a systém mobilnej komunikácie GSM-R (tento systém chýbal v úseky nedávnej vlakovej nehody, pozn. red.). Systém ETCS spolu s riešením GSM-R a jednotlivými European Traffic Management Systems (ETMS) tvorí European Rail Traffic Management Systém (ERTMS).

SkryťVypnúť reklamu

V tomto úseku trate ešte plnohodnotne nie je funkčný z dôvodu prípravy spustenia prevádzky traťového zabezpečovacieho systému ETCS. Vzhľadom na uvedené vybavenie trate môžeme tento traťový úsek považovať z pohľadu zabezpečenia ako jeden z najbezpečnejších.

Súvisiaci článok Otvorili nový železničný tunel. Prezrite si, ako trať vidí rušňovodič Čítajte 

Aký je správny postup zo strany obsluhy vlaku pri podobnej udalosti ako sa stala pred niekoľkými dňami pri Vrútkach?

Ak zastavil vlak pre poruchu a ak rušňovodič predpokladá, že sa mu nepodarí odstrániť poruchu na hnacom vozidle, vyžiada si pomocné hnacie dráhové vozidlo od výpravcu jednej zo susedných staníc rádiostanicou, mobilným alebo aj traťovým telefónom. V prípade, ak by sa nevedel spojiť uvedenými prostriedkami, aj prostredníctvom člena sprevádzajúceho personálu, ktorého vyšle pre pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

V požiadavke musí uviesť dôvod pomoci, číslo vlaku, miesto, kde stojí čelo vlaku a koniec vlaku a či požaduje vozidlo nezávislej trakcie. Po vyžiadaní pomoci nesmie byť vlak uvedený do pohybu až do príchodu pomocného vlaku. Vlakvedúci vlaku okamžite po zastavení vlaku upozorní cestujúcich, že vlak zastavil mimoriadne z prevádzkových dôvodov, aby neotvárali dvere a z vlaku nevystupovali.

Rušňovodič pomocného vozidla musí byť vyrozumený písomným rozkazom o kilometrickej polohe, kde stojí prvé vozidlo, prípadne posledné vozidlo vlaku, podľa smeru vypravenia pomocného vozidla a počas jazdy na traťovú koľaj obsadenú vlakom musí dodržať podmienky jazdy podľa rozhľadu.

Aké má rušňovodič možnosti a čo má urobiť, aby boli cestujúci, personál a aj majetok v bezpečí, keď nastane porucha vlaku na trati a ten nemôže pokračovať ďalej?

Najdôležitejšia je vzájomná komunikácia medzi rušňovodičom a výpravcom pri dohadovaní bezpečného postupu stiahnutia vlaku z trate. Po ohlásení a dohodnutí podrobností s výpravcom zabezpečuje rušňovodič podľa technických možností a charaktere vzniknutej poruchy funkčnosť systémov na súprave vlaku tak, aby vlak zostal osvetlený, prípadne fungovalo kúrenie, klimatizácia, zostali zablokované dvere.

Vo vyjadreniach po nehode pri Vrútkach zazneli informácie, že absentovalo komunikačné spojenie medzi rušňovodičmi. Aké sú fakty? Nebolo v tomto úseku podobné spojenie možné?

Dočítajte tento článok
s predplatným MYregiony.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 671
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 480
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 624
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 448
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 640
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 566
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 564
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 617

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  2. Maťo Chudík: Odtlačky
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  6. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  7. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  8. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 433
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 151
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 801
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 153
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 948
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 909
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 797
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 764
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Zničená strecha na priemyselnom objekte v Dubnici nad Váhom.

Sedem zásahov absolvovali v utorok popoludní profesionálni hasiči z Dubnice nad Váhom v súvislosti s lokálnou búrkou a silným vetrom.


TASR 8 h

Dubnický zimný štadión bude mať už čoskoro nielen zrekonštruovaný chladiaci systém, ale aj nové mantinely okolo ľadovej plochy.


SITA 13 h
www.MYtipujeme.sk

Registrácia je bezplatná.


17 h

Získaniu certifikátu predchádzal environmentálny audit, ktorý bol zameraný na rôzne oblasti života organizácie z hľadiska prístupu k ochrane životného prostredia.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  2. Maťo Chudík: Odtlačky
  3. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  4. Martin Gajdoš: O chaose a trpezlivosti. Ako zaparkovať v centre?
  5. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  6. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  7. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  8. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 433
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 151
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 801
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 153
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 948
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 909
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 797
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 764
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu