Martin Kumičak vedie modelársky klub v Púchove. V produktívnom veku pôsobil v štátnej správe. Rád vyráža na preteky Le Mans a vedie debaty o svojej celoživotnej motoristickej vášni.
Prečo vznikol modelársky krúžok v Púchove?
Krúžky modelárstva organizujeme v spolupráci s Centrom voľného času Včielka v Púchove už sedem rokov. Okrem chýbajúceho zázemia im suplujeme aj technické zameranie v rámci ponúkaných aktivít. Nie každý má nadanie na šport. Snažíme sa poskytnúť deťom dostupnú alternatívu k umelecky a pohybovo orientovaným krúžkom.
Osobne som sa k modelovaniu dostal ešte v rodných Košiciach. Pôvodne sme sa venovali modelárskej činnosti hlavne pre vlastné potešenie. Naše združenie malo ambíciu sprostredkovať nazbierané skúsenosti a zručnosti mládeži. Organizovali sme aj deň otvorených dverí, ale aktuálne máme v krúžku detí dosť. Tiež sme sa snažili žiakom sprostredkovať priamo na školách technickú výchovu. V súčasnosti hľadáme skôr samotných inštruktorov.
Pohotovosť z Ilavy presťahovali do Dubnice nad Váhom, Ilavčania sú nespokojní ČítajteAké činnosti si deti počas krúžku vyskúšajú? Súťažia aj dievčatá?
Cieľom nie je len samotné súťaženie. Na začiatku školského roka si deti postavia auto z našej stavebnice. Výsledok si môžu potom vystaviť na poličke. Vytvoria fyzický model, nielen virtuálny obraz v počítači. Laminátové karosérie na modely si vyrábame sami. Je to stará technika výroby. Podvozky si kreslíme a následne tlačíme na 3D tlačiarni.
Zadefinovali sme vlastné štandardy, aby sme obmedzili dominanciu drahších áut. Chceme, aby deti pocítili radosť z jazdenia a súťaženia. Užili si prácu na modeli a netrápili sa možnosťou, že ich predbehne niekto s lepšou výbavou. Mohli by si kúpiť hotový model a vymeniť pneumatiky, ale snažíme sa upriamiť pozornosť na samotný proces.
Chlapci a aj niekoľko dievčat sa učia brúsiť, frézovať, spájkovať a pilníkovať. Autá si sami maľujú a sprejujú. Po štyroch mesiacoch sa postavia na dráhu a súťažia.
V niektorých prípadoch dievčatá do krúžku prihlási otec, v inom môže byť impulzom záujem o spolužiaka. Mladé slečny sa vedia o svoje autá počas súťaže samy postarať, i keď niekedy im pomáha s opravami starší brat alebo rodič.
V článku sa dočítate:
- V akej súťaži si merajú sily slovenskí modelári?
- Akým spôsobom sa snažia v tomto športe udržať rovnosť a férovosť?
- Ako sa zmenil dizajn aut oproti minulosti?
- Kde vyrábajú na Považí špičkové modely aut?
- Koľko treba investovať do opráv modelu?
- Aké vlastnosti si rozvíjajú deti v modelárskom krúžku?
- Ako možno plnohodnotne a netradične stráviť dôchodkový vek?
Ako si vedieme oproti svetovej konkurencií?
Pred 20 rokmi sme boli spolu s Čechmi najlepší na svete. Čechom sa to darí dodnes. V mnohých väčších mestách funguje autodráha, ktorú pomáha financovať mesto. V Moste sa centrum voľného času na nachádza v priestoroch veľkých ako základná škola. Prevádzkujú dokonca dve dráhy.
Súťaže sa jazdia jeden až dvakrát mesačne na svetovej úrovni. Dráha musí spĺňať zadané normy. U nás boli jediné Majstrovstvá sveta autodráhových modelov v roku 2007 v Revúcej. Takéto majstrovstvá zastrešuje medzinárodná organizácia ISRA, ktorá deleguje na preteky aj hlavného rozhodcu. V Revúcej mali rozhodcu až z USA. 150 účastníkov z celého sveta si potom asi týždeň vzájomne meria sily.
Väčšina elitných súťažiacich začína na malých dráhach, ale postupne prechádzajú na drahšie autá. U nás chýba v tomto športe zázemie a komplexnejšia forma podpory.
Ako prebieha vaša súťaž?
Spolu s mestami Zubří a Revúcou organizujeme vlastnú ligu. Aktuálne vypadol Martin, pretože počas covidu prišli o príjmy z prevádzky dráhy pre verejnosť a museli opustiť bývalé priestory. Tento spôsob jazdenia zaujal aj ďalších pretekárov z Čiech či Nemecka, ktorí by sa chceli k našej súťaži pridať. Radi by sme spravili spoločné preteky a nadviazali na Pohár mieru a priateľstva.