mi. Zhrnúť sa dajú pod spoločný názov – považskobystrické informačné a mediálne desatoro. Čo je obsahom spomínaného dokumentu? Viac nám prezradil konateľ združenia Juraj Smatana.
Aký je dôvod vašej aktivity?
Sledovaniu tejto problematiky sa venujeme už niekoľko rokov, ale hlavným motívom bola aktuálna mediálna kauza TV MARIKA.
Prečo sa obraciate na poslancov mestského zastupiteľstva?
Pretože vedenie mesta opakovane v médiách vyhlásilo, že uvedenú kauzu nepovažuje za konflikt záujmov. Od primátora teda riešenie týchto problémov asi očakávať nemôžeme. A mala by to byť predsa poslanecká práca interpelovať primátora, zadávať úlohy vedúcemu jeho úradu, navrhovať a schvaľovať mestskú legislatívu. A informovať o týchto veciach občanov.
Desatoro je rozdelené na dve oblasti. Prvá sa týka mediálnej oblasti. Aké sú konkrétne požiadavky?
Odstúpenie súčasnej hovorkyne Dobroslavy Krajačičovej. Či už z postu hovorkyne alebo z postu konateľky súkromnej televízie financovanej z mestských peňazí.
Prešetrenie efektivity mestských prostriedkov, vynaložených na informačný kanál. V susednom Púchove stačí menšia suma na prevádzkovanie celej mestskej televízie aj novín. Posúdenie korektnosti zmluvy s televíznou firmou – táto bola uzavretá na dobu 12 rokov. Sú to tri volebné obdobia, a zmluva sa týka oblasti, kde sa situácia na trhu mení doslova každý mesiac.
Vyčlenenie nákladov na vydávanie mestského týždenníka Považskobystrické novinky ako samostatnej položky v rozpočte mesta, aby poslanci a občania vedeli, akou sumou ich dotujú zo svojich daní. „Zverejnoprávnenie“ Považskobystrických noviniek – čo môže znamenať vytvorenie nezávislej mediálnej rady, dohliadajúcej nad personálnymi aj obsahovými otázkami a riešiacej prípadné konflikty najmä v predvolebnom období – tak ako to poznáme z fungovania STV alebo Slovenského rozhlasu. Zadefinovanie časti ich povinného obsahu – podobne ako je to v Obchodnom vestníku, napríklad vyhlášky, ktoré sú aj na úradnej tabuli.
Druhou oblasťou sú informačné zdroje – čiže prístup občanov k novinársky nespracovaným informáciám.
Tu navrhujeme vyriešenie nejasnej či až nezákonnej situácie s úradnou tabuľou mesta – v súčasnosti sú tieto tabule vlastne dve, pričom druhá nie je verejnosti nepretržite prístupná, pretože sa nachádza v priestoroch úradu, ktoré sa po skončení úradných hodín zamykajú.
Zavedenie knihy úradnej tabule mesta, aby sa na jednom a občanom dostupnom mieste zapisovali všetky vyvesené a zvesené dokumenty.
Zavedenie elektronickej úradnej tabule na webovej stránke mesta – toto je dnes bežné aj v podstatne menších mestách.
Prijatie internej smernice o zaobchádzaní s elektronickými verziami dokumentov a videonahrávkami zo zastupiteľstva. Tieto sa v súčasnosti údajne mažú a občania sa dostanú len k papierovej verzii záznamov zo zastupiteľstva. Zverejňovanie zápisníc zo zastupiteľstva na internete.
Čo si od svojej iniciatívy sľubujete?
V ideálnom prípade by ešte súčasné mestské zastupiteľstvo mohlo vyriešiť väčšinu načrtnutých problémov formou prijatia uceleného predpisu, definujúceho pravidlá fungovania mesta v mediálnej a informačnej oblasti.
Autor: vž