Toto sú autá, na ktorých sa podieľali slovenskí automobiloví konštruktéri. Nechýba ani Porsche a Bentley

MATADOR Group sa v priebehu tridsiatich rokov histórie Slovenskej republiky pretransformoval z gumárenskej výroby na popredného TIER1 dodávateľa.

(Zdroj: zdroj: MATADOR GROUP)

Tento rok oslavujeme 30. výročie založenia Slovenskej republiky. Za tento čas sme na Slovensku urobili obrovský pokrok a slovenskí konštruktéri skupiny MATADOR sa podieľali na konštrukcii a mnohých automobilov, ktoré môžete denne vídať na našich cestách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

MATADOR Group sa v priebehu tridsiatich rokov histórie Slovenskej republiky pretransformoval z gumárenskej výroby na popredného TIER1 dodávateľa, ktorý sa podieľa na najprestížnejších projektoch v rámci automobilového priemyslu. Mekkou slovenskej časti skupiny sa stala Dubnica nad Váhom, kde pôsobia spoločnosti MATADOR Tools (vývoj a výroba lisovacích nástrojov) a MATADOR Automation (priemyselná automatizácia). Práve ony sa podieľali na množstve projektov z automobilového priemyslu. Toto sú modely, na ktorých sa podieľali.

Škoda Kodiaq

Mimoriadne obľúbené rodinné SUV sa vyrába v Českej republike od roku 2016 a jeho kvality pozná asi každý. Z konštrukčného hľadiska sa MATADOR Automation podieľal na vývoji automatizovanej výrobnej linky na zváranie prednej a zadnej časti podlahy. Tieto úkony si vyžadujú zosynchronizovanie 250-tich robotov, čo určite nie je jednoduché. O tom, že sa to podarilo svedčí každý jeden Kodiaq, ktorý vidíte na našich cestách.

Pre tento model dodával MATADOR Group nielen automatizovanú linku, ale aj lisovacie nástroje. Dubnický nástrojári z MATADOR Tools zabezpečovali pre tento model nástroje pre niektoré štrukturálne diely karosérie. Konkrétne C – stĺpik, kryt kolesa a množstvo priečnych výstuh. To v podstate znamená, že slovenskí konštruktéri sa podieľali nielen na vývoji časti výrobnej linky, ale aj na vývoji niektorých štrukturálnych dielov karosérie.

Škoda Karoq/SEAT Ateca

Identickú úlohu zvládli konštruktéri MATADOR Automation aj v prípade modelov Škoda Karoq a SETA Ateca, čo sú sesterské modely a vyrábajú na spoločnej linke a to nielen v Čechách, ale aj na Slovensku vo výrobnom závode Devínskej Novej Vsi. Aj tu sa muselo zosynchronizovať, nastaviť a následne aj vyladiť 250 robotov, ktoré majú na starosti už spomínané zváranie prednej a zadnej podlahy.

Volkswagen Golf VIII

Kto by to bol povedal na začiatku deväťdesiatych rokov, že na legendárnu nemeckú ikonu budú slovenskí konštruktéri navrhovať časť automatizovanej linky, ktorá bude zvárať prednú podlahu tohto modelu. Zdanlivo jednoduchá operácia si vyžaduje zladenie 243 robotov, ktoré vykonali konštruktéri z MATADOR Automation z Dubnice.

BMW 2 a BMW 2 PHEV

Malé, rodinné MPV z Mníchova nosí v sebe takisto slovenské konštruktérske gény. Ide o jeden z najnáročnejších projektov vzhľadom na to, že projekt automatizovanej linky pozostával až zo 420 robotov. Tie majú na starosti zváranie kompletnej podlahy a zadnej časti auta. Projekt obsahoval obidve verzie, klasickú poháňanú spaľovacím motorom aj verziu kombinovaným, teda plug-in hybridným motorom. Linka je schopná zvárať obe verzie a to bola aj podmienka v rámci zadania.

Porsche Panamera/Bentley Continental

Tieto prémiové modely sú dobre známe tým, čo majú radi športové automobily, kým Porsche Panamera je rodinný päťdverový liftback, Bentley Continental je dvojdverové športové kupé. Z technického hľadiska však majú niektoré konštrukčné skupiny identické (čo je bežná prax v rámci jednotlivých koncernov). Slovenský konštruktérsky um sa v tomto prípade týka zvárania menších častí karosérie takzvaných podskupín, ktoré sú v následných krokoch integrované do väčších častí karosérie. Tu treba podotknúť, že na základe týchto projektov získal MATADOR Group dôveru a dnes pre dané automobilky rieši väčšie a rozsiahlejšie zákazky.

Škoda Scala

V tomto prípade konštruktéri firmy MATADOR Tools mali na starosti vývoj lisovacích nástrojov, konkrétne vnútorný kryt kolesa a celkovo deväť výstuh karosérie, ktoré sa nachádzajú na rôznych častiach karosérie.

Škoda Karoq

Tento model sa tu nachádza po druhý raz a nie náhodou. Nástrojári z MATADOR Tools vyvíjali pre tento model vnútorný „C“ stĺpik karosérie, takže opäť sa okrem navrhovania výrobnej linky podieľali slovenskí konštruktéri aj na vývoji lisovacích nástrojov.

Škoda Superb III

Tento mega úspešný biznis sedan je notorickým zjavom na našich cestách a samozrejme aj v tomto prípade platí, že má v sebe „slovenské konštruktérske“ gény. Tentoraz sa lisovacie nástroje týkajú C-stĺpika, vnútorného blatníka, plechu na vedenie odtoku vody. Celkovo ide o šesť štrukturálnych dielov.

Škoda Kamiq

Najmenšie SUV od Škody má takisto niektoré diely „developed in Slovakia“. Je ich menej a ide o vnútorný podblatník a výstuhy karosérie. Veľmi často sa pre niektoré skupiny dielov používa spoločná lisovacia forma tak, aby sa šetril materiál a tým pádom aj náklady na výrobu modelu.

Škoda Enyaq

Vnútorné podblatníky na tomto elektrickom modeli sú naším, teda slovenským dielom. Konkrétne nástrojári z Dubnice sa podieľali na výrobe lisovacích nástrojov pre tento model. V tomto prípade ide o vnútorné podblatníky, ktoré opäť pochádzajú zo slovenského mesta Dubnica nad Váhom.

Škoda Enyaq iV Coupé

Spolu s narastajúcim množstvom odovzdaných projektov narastala aj náročnosť jednotlivých zadaní. Nástrojári z Dubnice sa v tomto prípade podieľali na vývoji nástrojov pre piate dvere modelu Na základe konštrukčného návrhu AUFEER Design vyvinuli a vyrobili lisovacie formy na piate dvere modelu Enyaq iV Coupé. Objednávka znela na konštrukciu zadných dvier, ktorá by sa lisovala z jedného kusu. A to je vzhľadom na tvar a veľkosť zadných dvier extrémne náročná úloha. Konštruktéri z Dubnice však tento výrobný postup navrhli, vyrobili potrebné lisovacie nástroje a úlohu zvládli na výbornú. Nástroj na lisovanie piatych dverí je navrhnutý tak, aby vnútorný podporný rám dvier bolo možné vylisovať z jedného kusu plechu, čo priamo znižuje výrobné náklady. Podobným spôsobom je vyrobený aj vonkajší plášť piatych dverí takže v konečnom dôsledku sú výrobné náklady pre piate dvere výrazne nižšie ako v prípade doterajších výrobných postupov.

Fisker Ocean

Firma MATADOR Tools sa podieľa na vývoji lisovacích nástrojov pre 16 dielov karosérie. Okrem zadných piatych dverí, navrhli aj štrukturálne diely a výstuhy. Tieto diely síce nie je vidieť, významným spôsobom sa však podieľajú na tuhosti karosérie, čo je v prípade elektromobilu ešte ťažšie vzhľadom na jeho hmotnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 62 551
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 146
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 712
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 796
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 982
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 153
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 672
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 127
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 502
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 245
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 230
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Veľkonočné sviatky sa nezadržateľne blížia a s nimi aj túžba po typických pokrmoch cez sladkého baránka, koláčiky, až po slané pochutiny.


Pán Jozef Šamaj využíva inteligentnú domácu asistentku vyše roka.

Trenčianska župa za ňu získala ocenenie.


Uvažujete nad kúpou nového auta? Tak práve teraz prichádza tá pravá chvíľa premeniť svoje myšlienky na činy.


Ilustračné foto.

Nácvik činnosti zásahu pri likvidácii požiaru ubytovacieho zariadenia bolo hlavným cieľom víkendového taktického cvičenia profesionálnych a dobrovoľných hasičov z okresov Ilava a Trenčín v Nemšovej.


TASR
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 86 672
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 127
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 502
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 822
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 245
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 878
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 230
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu