POVAŽIE. V uplynulých dňoch došlo na práve modernizovanom železničnom úseku Púchov – Žilina hneď k dvom kolíziám. Predbežne možno hovoriť o súvise medzi nimi. Podľa vyjadrenia Železničnej spoločnosti Slovensko je príčinou zlyhania ľudského faktoru rekonštrukcia, kvôli ktorej sú rušňovodiči vystavení neštandardným situáciám.
Nový grafikon pomohol železničiarom vyriešiť problémy s nedostatkom rušňovodičov. Niekoľko desiatok ich stále chýba k optimálnemu stavu, prevádzku to však neohrozuje. Rušňovodiči sa pripravujú na svoje povolanie viac ako rok aj v modernom školiacom stredisku, kde využívajú trenažér a virtuálnu realitu. Po udalostiach na trati na Považí prejdú všetci rušňovodiči kontrolným preskúšaním.
V článku sa dočítate
- kto zlyhal pri kolízii pri Žiline,
- ako je nová trať medzi Púchovom, Považskou Bystricou a Žilinou zabezpečená proti nehodám,
- prečo bezpečnostný systém na novej trati vždy nefunguje,
- ako vyzerá výcvik rušňovodičov,
- ako vyriešili nedostatok personálu na obsluhu vlakov.
Bezpečnosť na zmodernizovanom úseku Púchov – Považská Bystrica až do Žiliny, kde rekonštrukcia ešte prebieha, zabezpečuje najmodernejší automatický systém. Ten eliminuje zlyhanie ľudského faktora a dokáže vlakovú súpravu zastaviť aj v prípade, že by rušňovodič nerešpektoval pokyn - Stoj. Systém však musí byť nainštalovaný aj v samotnom rušni a práve táto technológia vo viacerých súpravách chýba.
Takmer došlo k tragédii
V uplynulom týždni sa v Žiline vykoľajil vlak Pendolino, ktorý išiel z Prahy do Košíc. Niekoľko hodín na to takmer došlo k ďalšej nehode, ktorá mohla mať tragické následky. Keďže na trase Púchov – Žilina stále prebiehajú rekonštrukčné práce, rušňovodiči sa musia vysporiadať s neštandardnými situáciami. Pri nich však stúpa riziko zlyhania ľudského faktoru, čo bolo aj príčinou stretu dvoch vlakov na jednej koľaji.
Nemocnica v Považskej Bystrici sa do zoznamu podporených nemocníc z Plánu obnovy nedostala Čítajte„Okolnosti, ktoré zapríčinili vznik tejto udalosti, teda nezastavenie vlaku pred návestidlom s návesťou Stoj, sú následkom zlyhania ľudského faktoru rušňovodiča, ktorý porušil viaceré ustanovenia pravidiel železničnej prevádzky,“ povedal Tomáš Kováč, hovorca železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Ako ďalej Kováč informoval, rušňovodič s dvojročnou praxou riadil po Budatínskej spojke osobný vlak.
„Po odchode zo stanice Žilina zr. stanica prehliadol odchodové návestidlo, pričom v čase, keď okolo neho prechádzal bolo v polohe Stoj. Následne vyšiel na 1. traťovú koľaj smerom do stanice Kysucké Nové Mesto a do času vzniku incidentu prešiel okolo dvoch oddielových návestidiel, ktoré boli zhasnuté.“