Súťaž bola fyzicky aj mentálne náročná, priznáva Tomáš Kompaník z pekárskej šou

Okrem pekárskych má Považskobystričan za sebou aj úspechy grafické.

Tomáš Kompaník sa do šou Pečie celé Slovensko neplánoval hlásiť, presvedčili ho kamaráti. Tomáš Kompaník sa do šou Pečie celé Slovensko neplánoval hlásiť, presvedčili ho kamaráti. (Zdroj: archív T. Kompaníka)

Tomáš Kompaník z Považskej Bystrice o sebe hovorí ako o introvertovi, ktorý sa do súťaže Pečie celé Slovensko nechcel prihlásiť. Nakoniec skončil na štvrtom mieste a v pečení sa chce zdokonaľovať naďalej. Jeho vášňou a prácou je však dizajn. Na tomto poli zožal úspech, keď so svojou diplomovou prácou vyhral ocenenie Red Dot Design Award.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa ľudí vás pozná z televíznych obrazoviek, niektorí však možno nevedia, že ste grafickým dizajnérom.
Ja som pôvodne neštudoval dizajn, ale marketing. Lenže na škole sme mali aj pár praktických predmetov, ktoré sa týkali práve niečoho vizuálneho, a uvedomil som si, že to ma baví viac ako teoretické predmety. Čiže keď som skončil bakalára, tak som prihlásil na dizajn.

SkryťVypnúť reklamu

Za vašu diplomovú prácu o slovenských ľudových výšivkách ste získali ocenenie Red Dot Design Award. Prečo práve výšivky?
Vzniklo to veľmi nečakane. Posledný ročník štúdia dizajnu som študoval v Istanbule. Tam sa ma spolužiaci pýtali na Slovensko a ja som si spomenul, že kedysi mi jedna učiteľka ešte na marketingu povedala, že Slovensko je výnimočné v tom, že každá dedina má iné výšivky. Videl som, že moji tureckí spolužiaci veľmi využívajú ornamenty, tak som im začal ukazovať tie naše a veľmi sa im to zapáčilo. Uvedomil som si, že to je neprebádaná oblasť v rámci dizajnu, a začal som sa tomu venovať. Takže som spravil diplomovku a nejak sa to preklopilo do knihy s názvom AHA.

Písali sme V minulosti ho betónoval aj primátor. V Ilave rozbehli najväčšiu investíciu za posledné roky Čítajte 

Ako vyzeral výskum k tejto práci?

Prvotný výskum bol taký, že som čerpal hlavne z kníh. Nebolo ich veľa a všetky boli etnografické, náučné. Ja som to chcel trošku spopularizovať, spraviť úplne inú knihu. Až neskôr, po nejakých štyroch, piatich rokoch som sa rozhodol, že vlastne všetko to, čo som si načítal, by som chcel vidieť aj naživo. Dal som si trošku pauzu od práce a sadol som do auta. Niekoľko mesiacov som chodil po slovenských dedinách a tam som zbieral výšivky.

SkryťVypnúť reklamu

Boli ľudia ochotní vám pomôcť a výšivky poskytnúť, alebo ste sa stretli s nepochopením?
Boli ochotní. Ja som sa trošku toho bál, lebo som si uvedomoval, že väčšinou pôjdem za staršími ženami, a teda či ma budú chcieť pustiť k sebe domov. Ale nikdy som s tým nemal problém. Ony boli rady, že má o to ešte niekto záujem. Celé to fungovalo tak, že som najskôr zavolal na obecný úrad a opýtal som sa, či niekoho nepoznajú. Čiže oni už mali echo z obecného úradu, že príde niekto, kto sa o to zaujíma. Takže ja som nezaklopal len tak na dvere, že ukážte mi kroje.

Spolu so Soňou Uríkovou ste aj spoluautorom detskej knihy Jašo na jarmoku. Odkiaľ prišiel nápad napísať detskú knihu?
My sme so Soňou spolužiaci z gymnázia. A ja som vždy chcel spraviť detskú knihu v tej téme, ktorej sa venujem, teda tradície. Dlho som hľadal tému a nakoniec mi napadlo, že môj pes Jašo by mohol byť nosným hrdinom, no vedel som, že ja nemám absolútne talent na to, aby som napísal knihu. Ale vedel som, že Soňa píše dobre, lebo som prečítal všetky jej veci. Tak som ju oslovil, že by to bolo veľmi pekné, keby sa dvaja Považskobystričania, ktorí síce nežijú v Považskej Bystrici, stretli a spravili spolu projekt.

SkryťVypnúť reklamu

Súťažili ste v pekárskej šou. Čo vás viedlo k tomu prihlásiť sa?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CANAN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aplikácia, čo mamičkám aj študentom šetrí nervy aj peniaze
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 288
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 5 060
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 479
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 4 121
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 989
  6. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 2 786
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 530
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 801
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Budúcnosť vidia v automatizácii.

Budúcnosť je v automatizácii.


1
Ilustračná fotografia.

Mentálny tréning by mali absolvovať nielen seniori.


Ak bude ročné testovanie úspešné, projekt by sa mohol stať základom dlhodobého riešenia predaja cestovných lístkov vo vlakoch ZSSK.


1

Mliečne výrobky patria medzi najobľúbenejšie položky v nákupných košíkoch zákazníkov.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu