POVAŽSKÁ BYSTRICA. Od 28. marca spustili tretiu sezónu služby zdieľaných bicyklov.
Správca bicyklov, ktorým je Dopravný podnik mesta Považská Bystrica, záujem v uplynulých rokoch hodnotí pozitívne. Pri požičiavaní však niekedy vznikajú problémy. Obyvatelia sa sťažujú na pohodené bicykle po meste, ale aj na nepripravenosť mesta na cyklodopravu.
„Zámerom bolo priniesť alternatívne cestovanie už počas Veľkonočných sviatkov. Počasie bude ustálené, v spolupráci s radnicou sme usúdili, že by to bolo pekné zahájenie,“ uviedol Radovan Čmelo, konateľ Dopravného podniku mesta Považská Bystrica.
Službu každoročne spúšťajú s príchodom jarných mesiacov. Podľa Čmela sú bicykle stále žiadanejšie. V priebehu minulého roka si ich Považskobystričania požičali 25-tisíckrát a dokopy na nich prešli 49-tisíc kilometrov.

Podmienkou pre využívanie je smartfón s prístupom na internet. Najskôr je potrebná registrácia a odomknutie bicykla pomocou aplikácie.
Jeden bicykel niekto podpálil
Do prevádzky spustia 70 bicyklov, ktoré prešli počas zimného obdobia komplexnou údržbou.
„V minulom roku sme mali jeden zapálený bicykel, riešilo sa to cez kriminálnu políciu, no pokiaľ to nie je na kamerovom zázname, vinník sa nedá dopátrať,“ informoval Čmelo s tým, že bicykle pravidelne monitorujú.
Ľudia môžu v aplikácii hlásiť poruchy bicyklov, ktoré sa občas vyskytnú. „My operatívne riešime opravu, aby mohol byť v čo najkratšom čase opäť v prevádzke, no kto zničil bicykel sa spätne nedá dokázať ,“ dodal konateľ.
V dopravnom podniku mesta sa stretávajú s nevhodne umiestnenými bicyklami, no snažia sa ich približne do dvoch dní premiestniť na dostupné stanovištia.
Stanovištia sú pevné aj virtuálne
Obyvatelia majú k dispozícii niekoľko stanovíšť určených na odkladanie bicyklov. Ide o 15 označených prístreškov, ktoré rozmiestnili po celom meste. Na základe požiadavky Považskobystričanov a spolupracujúcich organizácií, vznikli aj virtuálne stanovištia, ktoré sú, spolu s tými pevnými viditeľné v aplikácii.
Čmelo upozornil, že v prípade umiestnenia mimo miest na to určených, môže byť využívateľ služby sankcionovaný podľa platného cenníka.
Službu Bike Sharing (požičiavanie bicyklov) môžu občania využívať len na katastrálnom území mesta a jeho mestských častí. V prípade jazdy do iných miest a obcí hrozí taktiež pokuta.
„Niekoľkokrát sme mali jazdu napríklad do Nimnice, nemôžeme to na diaľku zablokovať. Spoločnosť, ktorá službu zabezpečuje, monitoruje pohyb bicyklov a v prípade opustenia katastrálneho územia jazdca kontaktuje a požiada ho o vrátenie bicykla na vhodné miesto v rámci mesta,“ opísal Čmelo.
Doplnil, že pokiaľ používateľ nechá bicykel mimo územia Považskej Bystrice a mestských častí, bude sankcionovaný podľa platného cenníka.
Zaznamenali progres
Počas uplynulých rokov zaznamenali progres, služba sa využíva viac a viac. „Veríme, že si obyvatelia mesta budú službu vážiť a budú k bicyklom pristupovať zodpovedne a my sa ich budeme snažiť udržiavať v čo najlepšom stave, aby slúžili celý rok,“ uviedol Čmelo.
Mladík Marek Habuda nemá osobné skúsenosti, no jeho spolužiaci bicykle používajú často. Stretával sa však s názormi, že aplikácia je neprehľadná a bicyklov je málo.
Silvia Bolčeková zatiaľ službu nevyužila, no tento rok ju chce vyskúšať. „Používam svoj bicykel, no bojím sa ho nechávať v meste, aby ho niekto neukradol. Preto sú monitorované mestské bicykle dobrá alternatíva.“
Projekt síce oceňuje, no na možnosti cyklodopravy v meste má vyhranený názor: „To je úplne strašné. Bicyklovanie v tomto meste nie je dobré a veľmi tu chýbajú cyklochodníky,“ myslí si.
Možnosti cyklodopravy sú nedostatočné
Nevhodné podmienky vníma aj mestský poslanec, Tomáš Bořuta: „Možnosti cyklodopravy v našom meste, ako nástroja modernej mestskej mobility, považujem za hloboko nedostatočné a rovnaký názor zastáva veľká väčšina Považskobystričanov. Vyplynulo to z rozsiahlej ankety medzi obyvateľmi v rámci analýzy inžiniera Jáchyma, ktorý vypracoval obsiahlu koncepciu cyklodopravy a v zastupiteľstve sme ju schvaľovali len niekoľko mesiacov naspäť.“
Doplnil, že mesto má pre cyklistiku ideálne podmienky - nie je extrémne svahovité, je pomerne kompaktné a ponúka veľkorysé možnosti trasovania cyklochodníkov.
Bořuta informoval, že Považská Bystrica už má ucelenú a kvalitne vypracovanú cyklokoncepciu, zostáva ju len uviesť do praxe.
„Ja osobne zdieľané bicykle používam sporadicky, no hodnotím ju, samozrejme, pozitívne. Ideálny stav však nastane vtedy, keď bude v našom meste vybudovaná systematická sieť cyklistickej infraštruktúry, od cyklochodíkov, až po bezpečné stojiská pred väčšinou inštitúcií,“ doplnil na záver.

Mesto na rozvoji cyklodopravy pracuje
Prednosta mestského úradu Michal Hamar informoval, že chcú postupovať podľa cyklokoncepcie z minulého roku. „Tento rok sa pripravujú nové výzvy na cyklotrasy a chceme sa do nich zapojiť. Pravdepodobne to bude úsek od Šurabovej popri Domanižanke v smere do mesta,“ uviedol.
Najväčší problém vidí v majetkovom vysporiadaní trás, vhodných pre cyklodopravu. Mnohé sa ani, pre veľké množstvo spoluvlastníkov vysporiadať nedajú.