Niektorí nezodpovední cyklisti pohadzujú zdieľané bicykle po meste. Jeden dokonca zapálili

Obyvatelia tvrdia, že mesto nie je na cyklodopravu pripravené.

Konateľ Dopravného podniku, Radovan ČmeloKonateľ Dopravného podniku, Radovan Čmelo (Zdroj: Stanislava Heššová)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Od 28. marca spustili tretiu sezónu služby zdieľaných bicyklov.

Správca bicyklov, ktorým je Dopravný podnik mesta Považská Bystrica, záujem v uplynulých rokoch hodnotí pozitívne. Pri požičiavaní však niekedy vznikajú problémy. Obyvatelia sa sťažujú na pohodené bicykle po meste, ale aj na nepripravenosť mesta na cyklodopravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zámerom bolo priniesť alternatívne cestovanie už počas Veľkonočných sviatkov. Počasie bude ustálené, v spolupráci s radnicou sme usúdili, že by to bolo pekné zahájenie,“ uviedol Radovan Čmelo, konateľ Dopravného podniku mesta Považská Bystrica.

SkryťVypnúť reklamu

Službu každoročne spúšťajú s príchodom jarných mesiacov. Podľa Čmela sú bicykle stále žiadanejšie. V priebehu minulého roka si ich Považskobystričania požičali 25-tisíckrát a dokopy na nich prešli 49-tisíc kilometrov.

Napísali sme Každý piaty pacient má bolesti chrbta. Pomôcť môže špeciálna terapia Čítajte 

Podmienkou pre využívanie je smartfón s prístupom na internet. Najskôr je potrebná registrácia a odomknutie bicykla pomocou aplikácie.

Jeden bicykel niekto podpálil

Do prevádzky spustia 70 bicyklov, ktoré prešli počas zimného obdobia komplexnou údržbou.

„V minulom roku sme mali jeden zapálený bicykel, riešilo sa to cez kriminálnu políciu, no pokiaľ to nie je na kamerovom zázname, vinník sa nedá dopátrať,“ informoval Čmelo s tým, že bicykle pravidelne monitorujú.

Ľudia môžu v aplikácii hlásiť poruchy bicyklov, ktoré sa občas vyskytnú. „My operatívne riešime opravu, aby mohol byť v čo najkratšom čase opäť v prevádzke, no kto zničil bicykel sa spätne nedá dokázať ,“ dodal konateľ.

SkryťVypnúť reklamu

V dopravnom podniku mesta sa stretávajú s nevhodne umiestnenými bicyklami, no snažia sa ich približne do dvoch dní premiestniť na dostupné stanovištia.

Stanovištia sú pevné aj virtuálne

Obyvatelia majú k dispozícii niekoľko stanovíšť určených na odkladanie bicyklov. Ide o 15 označených prístreškov, ktoré rozmiestnili po celom meste. Na základe požiadavky Považskobystričanov a spolupracujúcich organizácií, vznikli aj virtuálne stanovištia, ktoré sú, spolu s tými pevnými viditeľné v aplikácii.

Čmelo upozornil, že v prípade umiestnenia mimo miest na to určených, môže byť využívateľ služby sankcionovaný podľa platného cenníka.

Službu Bike Sharing (požičiavanie bicyklov) môžu občania využívať len na katastrálnom území mesta a jeho mestských častí. V prípade jazdy do iných miest a obcí hrozí taktiež pokuta.

SkryťVypnúť reklamu

„Niekoľkokrát sme mali jazdu napríklad do Nimnice, nemôžeme to na diaľku zablokovať. Spoločnosť, ktorá službu zabezpečuje, monitoruje pohyb bicyklov a v prípade opustenia katastrálneho územia jazdca kontaktuje a požiada ho o vrátenie bicykla na vhodné miesto v rámci mesta,“ opísal Čmelo.

Doplnil, že pokiaľ používateľ nechá bicykel mimo územia Považskej Bystrice a mestských častí, bude sankcionovaný podľa platného cenníka.

Zaznamenali progres

Počas uplynulých rokov zaznamenali progres, služba sa využíva viac a viac. „Veríme, že si obyvatelia mesta budú službu vážiť a budú k bicyklom pristupovať zodpovedne a my sa ich budeme snažiť udržiavať v čo najlepšom stave, aby slúžili celý rok,“ uviedol Čmelo.

Mladík Marek Habuda nemá osobné skúsenosti, no jeho spolužiaci bicykle používajú často. Stretával sa však s názormi, že aplikácia je neprehľadná a bicyklov je málo.

Silvia Bolčeková zatiaľ službu nevyužila, no tento rok ju chce vyskúšať. „Používam svoj bicykel, no bojím sa ho nechávať v meste, aby ho niekto neukradol. Preto sú monitorované mestské bicykle dobrá alternatíva.“

Projekt síce oceňuje, no na možnosti cyklodopravy v meste má vyhranený názor: „To je úplne strašné. Bicyklovanie v tomto meste nie je dobré a veľmi tu chýbajú cyklochodníky,“ myslí si.

Možnosti cyklodopravy sú nedostatočné

Nevhodné podmienky vníma aj mestský poslanec, Tomáš Bořuta: „Možnosti cyklodopravy v našom meste, ako nástroja modernej mestskej mobility, považujem za hloboko nedostatočné a rovnaký názor zastáva veľká väčšina Považskobystričanov. Vyplynulo to z rozsiahlej ankety medzi obyvateľmi v rámci analýzy inžiniera Jáchyma, ktorý vypracoval obsiahlu koncepciu cyklodopravy a v zastupiteľstve sme ju schvaľovali len niekoľko mesiacov naspäť.“

Doplnil, že mesto má pre cyklistiku ideálne podmienky - nie je extrémne svahovité, je pomerne kompaktné a ponúka veľkorysé možnosti trasovania cyklochodníkov.

Bořuta informoval, že Považská Bystrica už má ucelenú a kvalitne vypracovanú cyklokoncepciu, zostáva ju len uviesť do praxe.

„Ja osobne zdieľané bicykle používam sporadicky, no hodnotím ju, samozrejme, pozitívne. Ideálny stav však nastane vtedy, keď bude v našom meste vybudovaná systematická sieť cyklistickej infraštruktúry, od cyklochodíkov, až po bezpečné stojiská pred väčšinou inštitúcií,“ doplnil na záver.

Napísali sme Na parku sa podpísali aj nórske umelkyne. Prešiel viac ako miliónovou rekonštrukciou Čítajte 

Mesto na rozvoji cyklodopravy pracuje

Prednosta mestského úradu Michal Hamar informoval, že chcú postupovať podľa cyklokoncepcie z minulého roku. „Tento rok sa pripravujú nové výzvy na cyklotrasy a chceme sa do nich zapojiť. Pravdepodobne to bude úsek od Šurabovej popri Domanižanke v smere do mesta,“ uviedol.

Najväčší problém vidí v majetkovom vysporiadaní trás, vhodných pre cyklodopravu. Mnohé sa ani, pre veľké množstvo spoluvlastníkov vysporiadať nedajú.

Cyklodoprava

Súvisiace témy: Cestovanie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 9 036
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 681
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 495
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 051
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 744
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 529
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 801
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 2 682
  1. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  2. Peter Hroško: Ticho, ktoré lieči.
  3. Jakub Cipko: Sú slovenskí fašisti a sociálni demokrati odkázaní jeden na druhého?
  4. Filip Svetlošák: Kopy črepov, rokokový cyklokuriér a perfektná výstava českého skla
  5. Robert Štepaník: diel 131 - pod čiarou / Končí sloboda slova pri vyjadreniach, ktoré môžu niekoho uraziť? Tak ja neviem...
  6. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu!
  7. Andrea Podešvová: Levy či zebry? Nový narcizmus, ktorý oslavuje samotu
  8. Hana Josticova: Zabudnutá ruská invázia Ukrajiny
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 780
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 368
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 12 393
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 311
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 330
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 429
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 469
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 430
  1. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  2. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  3. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  4. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  5. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  6. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  7. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  8. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu