POVAŽSKÁ BYSTRICA. V roku 2010 Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sprístupnila úsek diaľnice Sverepec – Vrtižer, ktorý významným spôsobom ovplyvnil život v Považskej Bystrici. Vymizli zápchy, zlepšila sa zamestnanosť a vznikol nový symbol mesta, pod ktorým dnes Považskú Bystricu pozná celé Slovensko – diaľničná estakáda.
Toto unikátne dielo postavili systémom „extradosed“ a zaberá celú šírku diaľnice.„Ide o systém predpätej konštrukcie, ktorá most drží. Takýto typ bol na Slovensku prvý, a myslím, že dosiaľ aj jediný,“ opísal Dušan Mráz, generálny riaditeľ Doprastavu, ktorý je zhotoviteľom stavby.
Okrem pilierov spojených so zemou most staticky istia laná, ktoré prechádzajú cez vnútro konštrukcie a zároveň sú architektonickým prvkom stavby.

Vladimír Benko, predseda Slovenskej komory stavebných inžinierov, doplnil, že estakáda je výnimočnou stavbou nielen na Slovensku, ale aj v Európskom priestore. „Most v systéme extradosed v takejto miere v Európe dovtedy nebol postavený.“
Stavbe predchádzal odpor obyvateľov
Zhotoviteľ stavby spolu s projektantom Miroslavom Maťaščíkom pred výstavbou narážali na slovné útoky domácich.
„Pamätám si, že pred výstavbou diaľnice bolo niekoľko vášnivých debát na mestskom úrade, kde nám ľudia aj nadávali. Zažili sme veľký odpor, ktorí kládli občania a aktivisti. Vznikali katastrofické scenáre, ako budú kamióny padať ľuďom na hlavu. Nikto vtedy neveril, že to takto dobre dopadne,“ oboznámil Mráz.
Najväčší strach mali obyvatelia, ktorí vlastnia domy v tesnej blízkosti ochrannej zóny diaľnice, takmer pod samotnou estakádou.
„Ubezpečovali sme ich, že zádržné opatrenia nedopustia, aby sa niekto z mosta zrútil,“ uviedol zástupca zhotoviteľa a doplnil, že ataky utíchli približne v polovičke stavby.
Spoločnosť Data je vlastníkom stavby v bezprostrednej blízkosti estakády. Jej zástupca David Tomášek estakáde dôveruje a verí, že žiadny kamión na neho nespadne. "Je to určite dobré riešenie diaľnice a vyzerá to dobre."
Karolína Búšiková z okresu Považská Bystrica si taktiež myslí, že estakáda je pekné architektonické dielo a diaľnica ako taká mestu veľmi pomohla. "Pamätám si na nekonečné kolóny na hlavnej križovatke, takže som za ňu vďačná."
Najkrajšie inžinierske dielo
Slová zhotoviteľa potvrdil aj Július Mihálik, člen predstavenstva NDS: „Bude slúžiť viac ako sto rokov, je to bezpečný a spoľahlivý most, ktorý odbremenil dopravu. Je to pre mňa najkrajšie inžinierske dielo, ktoré sa za posledné roky postavilo a prvý most, ktorý sa staval na celú šírku diaľnice. Bolo tu osem alternatív, ako diaľnicu cez mesto trasovať, no prijalo sa najkratšie a najkrajšie riešenie. Je technickým unikátom a krásnou dominantou Považskej Bystrice.“
Kilometer dlhá estakáda je jedna z najnáročnejších stavieb, aké zhotoviteľ realizoval.
„Postavili sme tisícky mostov na Slovensku aj v zahraničí, no z technického a estetického pohľadu si najviac cením tento most a most Apollo. Tejto úlohy sme sa zhostili s hrdosťou a vážnosťou,“ opísal Mráz.
Osadili pamätnú tabuľu
V piatok, 10. mája radnica zorganizovala pri príležitosti výročia nedožitých 75 rokov slávnostné odhalenie pamätnej tabule autorovi stavby, projektantovi Miroslavovi Maťaščíkovi.
Predstavitelia mesta, NDS, Doprastavu, Slovenskej komory stavebných inžinierov a blízka rodina projektanta vzdali hold tomuto významnému odborníkovi, ktorý projektoval viaceré inžinierske stavby na Slovensku, vrátane bratislavského mosta Apollo.
„Je pre mňa česť, že meno môjho otca bude navždy spojené s týmto unikátnym dielom. Môj otec považoval svoju profesiu za poslanie a myslím, že výsledok stojí za to. Toto dielo pomohlo nielen doprave, ale stalo sa aj symbolom Považskej Bystrice,“ myslí si dcéra projektanta Natália Maťaščíková.
Mal veľký talent, no zároveň veľmi ťažkú úlohu, spolu so zhotoviteľom sa musel zmestiť do minimálnych cien.
„Slovenská komora stavebných inžinierov vysoko hodnotí Miroslava Maťaščíka, okrem toho, že bol statik, sa narodil ako umelec. V čase, kedy na Slovensku víťazí vo všetkých verejných súťažiach cena, Miroslav Maťaščík uprednostnil prvky, ktoré neuveriteľne estakádu skrášlili,“ myslí si Benko.

Diaľnica zmenila mesto
Primátor Karol Janas uviedol, že príchod diaľnice zmenil charakter mesta a možnosti, ktoré tu ľudia mali. Zmizli zápchy a zároveň to prinieslo možnosti pre rozvoj priemyslu v meste.
„Pred výstavbou diaľnice bola v Považskej Bystrici vysoká nezamestnanosť. Práve otvorenie diaľničných úsekov, ktoré spojili mesto so zvyškom Slovenska, hlavne smerom na Bratislavu, priniesol prudký rozvoj investícií,“ informoval Janas.
Považskobystričania sa s týmto mostom zžili a stal sa jedným zo symbolov mesta.
Radnica v priestoroch Mestského úradu zároveň sprístupnila pre verejnosť výstavu s fotkami z výstavby tohto diaľničného úseku. V budúcnosti plánuje vydať aj publikáciu.