ILAVA. Uzávierku cesty I/9 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota už vyše roka pociťujú aj obyvatelia Ilavy, mestom vedie jedna z obchádzkových trás smerom na Nováky.
Vo veľkom ju využíva kamiónová preprava, ktorá komplikuje dopravu v centre mesta. Na kritickú situáciu v polke augusta upozornila ilavská samospráva.
Problémom je predovšetkým vjazd na kruhový objazd v smere od Hornej Poruby. Šoféri dlhších kamiónov majú na úzkej ceste problém s manévrovaním vozidla, pri nadbehnutí čiastočne zasahujú do protiľahlého pruhu, čím ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky.
„Keď sa točí, tak ide veľmi blízko zábradlia. Ohrozuje to aj chodcov, veď to zábradlie je každú chvíľu spadnuté,“ opísala Zuzana z Ilavy. V úseku za posledné obdobie evidujú viacero dopravných nehôd.

„V krátkom čase sme tam tento rok mali už tri dopravné incidenty, kde sme riešili, že nákladné vozidlá strhli zábradlie. Dvakrát bol páchateľ neznámy, preto škodu a opravu zábradlia muselo hradiť mesto. Raz šofér zastal a škodu si budeme môcť uplatniť,“ objasnil situáciu primátor mesta Ilava Viktor Wiedermann.
Križovatku by mali upraviť
Pre časté opravy zábradlia v problematickom úseku osadili inú mechanickú prekážku. Podľa obyvateľov by mali kompetentní vjazd na križovatku upraviť.
František Brehovský z Ilavy si problém šoférov väčších nákladných áut všimol už dávnejšie. „Idú pomaličky, zvlášť, keď sú naložení, vytočiť sa je pre nich komplikované. Viem si predstaviť, že to nemajú jednoduché. Malo by sa to rozšíriť a zúžiť chodník. Všetko sa dá pri dobrej vôli vyriešiť. Veď je to ohrozenie, aj deti tadiaľ chodia.“
Cyril Tomík si taktiež myslí, že by sa mala cesta rozšíriť o susedný chodník. „Kruhový objazd je dobrý, veľký, len ten nájazd je úzky. Chodník by mali podľa mňa posunúť aspoň dva metre doľava.“
Radnica začiatkom leta vyzvala kompetentné orgány na účasť na spoločnom rokovaní, ktoré sa uskutočnilo 17. júla. „Hlavným bodom rokovania bolo nájsť spoločné riešenie ako predísť nebezpečným situáciám a ochrániť účastníkov cestnej premávky,“ informoval primátor.
Samospráva kritickú situáciu vníma, hlavným cieľom je zabezpečiť bezpečnosť účastníkov premávky a rovnako chodcov. Na stretnutí sa zároveň dohodli, že na mieste osadia dopravné značenie s upozornením na nebezpečný úsek.
Ďalej sa dočítate:
- aké ďalšie kroky podnikne mesto,
- prečo dochádza k zhustenej doprave,
- kto bude hradiť náklady za opravy.
Chcú vypracovať projekt
Ďalším krokom je vypracovanie projektu o úprave vjazdu na kruhovú križovatku.
„Chceme ho navrhnúť tak, aby sa vjazd rozšíril, pričom posunieme chodník a pôvodný ostrovček nahradíme dlažbou. Malo by to pomôcť nákladným vozidlám, aby mali lepšiu manévrovaciu schopnosť a mohli si lepšie nadchádzať. Cieľom je, aby to bolo bezpečnejšie pre chodcov a pohodlnejšie pre autá,“ dodal.
Projekt bude radnica realizovať v kooperácii s Trenčianskym samosprávnym krajom a dopravným inšpektorátom. Ten následne prejde schvaľovacím procesom. Kým sa tieto zmeny udejú, primátor vyzval chodcov o maximálnu opatrnosť a vodičov o trpezlivosť a ohľaduplnosť pri prejazde týmto úsekom.
„To, v akom rozsahu bude možné upraviť chodník, ešte nie je jasné. Bude to otázkou projektu a rozhodnutia dopravného inžiniera. Cieľom mesta je, aby táto križovatka bola bezpečná pre účastníkov cestnej premávky a najmä, aby zvýšený počet nákladných vozidiel, ktoré tadiaľ pre obchádzku prechádzajú, neohrozovali bezpečnosť chodcov,“ informovala hovorkyňa mesta Veronika Klobučníková.
Problémy spôsobuje uzávierka
Podľa hovorkyne Trenčianskeho samosprávneho kraja Lenky Kukučkovej nepriaznivú dopravnú situáciu a nárast kamiónovej dopravy v kruhovej križovatke spôsobila úplná uzávierka cesty I/9 z dôvodu rekonštrukčných prác v úseku Chocholná – Mníchova Lehota. Tie zabezpečuje Slovenská správa ciest. Pôvodne mali byť ukončené ešte v roku 2023, no termín dokončenia predĺžili do konca roka 2024.

„Táto situácia nás určite neteší, pretože každým predlžovaním prác na ceste I/9 dochádza k degradácii ciest II. triedy vo vlastníctve kraja, po ktorých vedú obchádzkové trasy,“ upozornila hovorkyňa s tým, že náklady na potrebnú úpravu obchádzkovej trasy, na jej údržbu počas obchádzky, ako aj na jej prípadné uvedenie do pôvodného stavu uhrádza ten, kto požiadal o uzávierku, čiže Slovenská správa ciest (SCC).
Hovorca SCC Lukáš Trepáč uviedol, že to, kto bude znášať náklady na opravu križovatky a či k tomu v blízkej dobe dôjde je stále predmetom rokovaní.
Dopravu v Ilave dlhodobo komplikuje aj zatvorený most ponad Vážsky kanál. Jeho otvorenie samospráva avizuje predbežne na september tohto roku.