V našej kultúre pretrváva domnienka, že pravý chlap má byť fyzicky silný živiteľ rodiny, ktorého hodnotu tvorí schopnosť vytvoriť pre rodinu vhodné materiálne podmienky. Nemôže smútiť, ani prejavovať strach. So psychickými ťažkosťami sa má vyrovnať tak nejako potichu, v sebe.
Situácia s psychickým zdravím mužov je však alarmujúca, podľa štatistiky samovrážd sa za minulý rok na Slovensku zabilo štyrikrát viac mužov ako žien. Pomoc psychológa často využijú len vtedy, keď je ich situácia neúnosná.
O tom, ako predchádzať ťažkým stavom a ako môže pomôcť mužovi jeho okolie, sme sa rozprávali so psychológom a psychoterapeutom TOMÁŠOM VÁCLAVKOM.
Aké percento vašich klientov tvoria muži?
V psychoterapeutickej práci ma navštevuje približne jedna tretina mužov a dve tretiny žien. Čo sa týka klinickej psychodiagnostiky, je pomer mužov a žien približne rovnaký.

Navštevujú muži vo všeobecnosti psychológov? Ak nie prečo?
Z vlastnej iniciatívy výrazne menej ako ženy, aj keď v posledných rokoch s tým majú oveľa menší problém ako v minulosti. Otvorene zdieľať svoje problémy s neznámym človekom pre mužov v našej kultúre nie je ľahké.
Mnohí sa obávajú, že ich psychológ nepochopí, bude kritizovať, poúčať a podobne. Často prichádzajú až vtedy, keď vyčerpajú vlastné spôsoby riešenia a ich situácia je veľmi vážna.

Prichádzajú dobrovoľne, či ich k tomu dotlačí okolie?
Niektorí prichádzajú sami, no veľakrát práve na naliehanie rodiny, partnerky či nadriadených. Vtedy je väčšinou ich hlavnou motiváciou strach zo straty vzťahov. No takmer vždy sú príjemne prekvapení, že sa môžu porozprávať o tom, čo ich trápi, čo nevedia zvládnuť, a že aj tieto pocity môže prežívať každý muž.
V posledných rokoch sa objavujú najmä mladí, ale aj muži v strednom veku, ktorí prijali fakt, že psychické ťažkosti môžu byť súčasťou ich prežívania, otvorene ich komunikujú a hľadajú riešenia. Dokonca, niektorí sa vo svojom okolí aj chvália, že využívajú služby psychoterapeuta.
Tomáš Václavek
Tomáš Václavek pracuje ako klinický psychológ a psychoterapeut v ambulantnom zdravotníckom zariadení v Žiline a Považskej Bystrici už takmer 30 rokov. Zameriava sa najmä na klinickú psychodiagnostiku, individuálnu, párovú a rodinnú psychoterapiu, diagnostiku a poradenstvo v oblasti dopravnej psychológie. Pôsobí aj ako odborný garant a školiteľ pre postgraduálnych študentov v odbore Klinická psychológia. Venuje sa najmä dospelým klientom s rôznymi psychickými, psychosomatickými a neurologickými ťažkosťami, ale navštevujú ho aj ľudia ktorí potrebujú pomoc a podporu v náročných životných situáciách, aj tí ktorí hľadajú možnosti svojho osobnostného rastu.
Čo potrebuje muž k tomu aby prežíval dlhodobé šťastie?
V našej kultúre prevláda mýtus, že človek je šťastný, keď je zdravý, má veľa priateľov, dostatočný majetok a úspech v práci. Pre dlhodobú spokojnosť so sebou, získanie sebadôvery a schopnosti čeliť náročným situáciám potrebuje človek primeranú úroveň sebapoznania, sebareflexie. Je to v podstate celoživotný proces hľadania odpovedí na otázky typu: Kto som? Čo chcem v živote? Čo ma napĺňa? Aké sú moje potreby? A mnohé ďalšie.
Aby sa človek nestal obeťou mediálnych vplyvov a spoločenských očakávaní a „kráčal po svojej životnej ceste“, potrebuje si priebežne seriózne odpovedať na tieto a podobné otázky.
Na tieto otázky vám určite nedá seriózne odpovede žiadna internetová superhviezda, ide o poctivý a trpezlivý prístup k sebe a svojmu prežívaniu. Okrem múdrych ľudí v našom okolí tu môže byť prínosný aj skúsený odborník, psychoterapeut, ktorý môže pomôcť zistiť, čo nám bráni viac rozvinúť svoj potenciál. Je potrebné usilovať sa o napĺňanie svojich potrieb, avšak takým spôsobom, aby nenarúšali rovnováhu so svojím prostredím a vzťahmi v ňom.
Spoločnosť vyvíja na mužov určitý tlak, majú byť živiteľmi, silní a pragmatickí, no zároveň majú byť emočnou oporou rodiny. Dá sa to skĺbiť?
Tlak spoločnosti je naozaj obrovský, ale každý z nás môže do určitej miery rozhodovať o tom, ako sa mu prispôsobíme. Kvalitné sebapoznanie nám dáva viac slobody.
Maskulinita je fenomén, s ktorým marketing často veľmi zákerne manipuluje. Každý deň nám reklamné šoty podsúvajú, že hodnota muža závisí od toho, akú značku automobilu vlastní, aké oblečenie nosí, aké má bývanie, aký alkohol pije, na akú dovolenku rodinu zoberie a podobne.
Ďalej sa dočítate:
- ako na mužov vplýva reklama,
- aké riziká môže priniesť potláčanie emócií,
- čo je dôležité vo výchove malých chlapcov,
- ako komunikovať s mužom, ktorý o sebe nechce hovoriť.
Aké vlastnosti robia z muža „pravého chlapa“?
Aj keď maskulinita má veľmi rozmanité prejavy, jej podstatnými znakmi sú schopnosť chrániť slabších, dodržiavať dohody, byť pripravený pomáhať v kritických situáciách, podporovať blízkych, komunitu a podobne.