POVAŽSKÁ BYSTRICA. Takmer 35 rokov predávajú Považskobystričanom potraviny a rozličný tovar. Malý rodinný obchod na okraji mesta už niekoľko rokov zápasí s tvrdou konkurenciou veľkých reťazcov. Cenu síce na úroveň hypermarketov stlačiť nedokážu, no ponúkajú aj akcie. Zákazníkov však lákajú na iné benefity.
Michal Snovák prevzal vedenie potravín po svojich rodičoch pred piatimi rokmi.
„Zakladal to ešte môj dedo s babkou, na trhu sme od roku 1991,“ opísal.

Domáci si ich obľúbili vďaka rozmanitému sortimentu a ľudskému prístupu. Zlomovým obdobím bol príchod väčších supermarketov pred približne pätnástimi rokmi.
„Samozrejme, ich akciovým cenám sa nikdy nevyrovnáme, ale vieme ponúknuť lepší osobný servis a kvalitné lokálne aj zahraničné produkty. Niektoré sú dokonca lacnejšie ako v reťazcoch. Stále hľadáme nové možnosti, ako priniesť niečo zaujímavé pre zákazníkov,“ poznamenal obchodník.
Považská Bystrica je pre obchodné reťazce zaujímavá, v lete svoju druhú predajňu otvoril Lidl, v centre mesta čoskoro spustia prevádzku Biedronky a o vybudovanie ďalšieho hypermarketu najnovšie prejavil záujem aj Kaufland.
Môžu im zlomiť väz?
Môže masívny prílev zahraničných obchodníkov zlomiť väzy lokálnym podnikateľom? Snovák sa toho nebojí, hypermarkety nevníma ako konkurenciu.
„My sme iní. Naši zákazníci sem chodia kvôli pohodliu a rýchlosti nákupu. Nie každý má čas ísť na veľký nákup do hypermarketu. Ľudia hovoria, že tu aspoň nenakupujú toľko blbostí. Prídu, nakúpia to, čo potrebujú, porozprávajú sa a idú preč,“ vysvetľuje.
Od veľkých reťazcov sa odlišujú aj menej známymi, často regionálnymi značkami.
„Snažíme sa ponúkať lokálne výrobky, napríklad kávu z Považskej Bystrice alebo rozmanité produkty od menších slovenských výrobcov.“
Ešte sa dočítate:
- Že i keď DPH znížili, ceny porástli,
- na akom tovare ceny narástli až o sto percent,
- čo podľa Snováka ceny opäť zdvihne.
Veľké obchody sa kupujúcich snažia prilákať najmä akciovými cenami a vhodne cielenou reklamou, menší podnikatelia o zákazníka bojujú inak.
Ponúkajú predovšetkým ľudský prístup, ktorý z veľkých obchodov postupne mizne, keďže predavačov často nahrádzajú samoobslužné pokladne.