Mysleli si, že horí vlak. Česká oceľová mašina sa na Považí postarala o nevšedný zážitok

Môže byť aj nebezpečná.

Iskrivé divadlo.Iskrivé divadlo. (Zdroj: hrochostroj.cz)

POVAŽSKÁ BYSTRICA. Považskobystričanom sa v uplynulých dňoch na železničnej trati naskytla možnosť sledovať iskrivé divadlo. V rámci brúsnej kampane do regiónu prišla ťažkotonážna oceľová mašina z Česka - Hrochostroj, ktorá brúsi koľaje a opravuje chyby spôsobené nepretržitou prevádzkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledný februárový týždeň sme Hrochostroj zastihli v Považskej Teplej, kde brúsil koľaje, ktoré boli zmodernizované len pred pár rokmi.

„Sú to nové koľajnice, po úvodnej prevádzke sa môžu prejaviť rôzne chyby. Na koľajniciach môžu vzniknúť vlnky, ktoré cestujúci môžu pocítiť ako jemné trasenie,“ opísal Anton Ciprich, pracovník železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Môže to byť nebezpečné

Masívny iskrivý stoj, ktorý pracuje vo večerných a nočných hodinách, vzbudzuje záujem okoloidúcich.

„Prišli sme sa pozrieť zo zvedavosti a musím povedať, že je to veľký zážitok. Takéto divadlo sa nevidí každý deň,“ poznamenala Monika z Považskej Teplej.

Napísali sme Milióny pôjdu do ciest, kultúry i lávky cez Váh. V Považskej Bystrici využijú úver aj eurofondy Čítajte 

Železničiari však upozorňujú, že stáť v blízkosti koľajiska nie je úplne bezpečné.

„Človek nikdy nevie kam odskočí iskra. Môže dôjsť k úrazu alebo sa môže znehodnotiť oblečenie,“ vysvetľuje Peter Ciprich, traťmajster v Považskej Bystrici.

Stroj je vybavený špeciálnymi žalúziami proti odskakujúcim iskrám, no tie nie sú účinné na sto percent. Ľudia by sa preto nemali zdržiavať v blízkosti trate, ktorú práve brúsia.

Pracovníci vždy pred začatím prác upozornia aj miestnych hasičov, aby o akcii vedeli a boli v prípadnej pohotovosti.

SkryťVypnúť reklamu

„Stalo sa, že prišli hasiči, lebo im niekto volal, že horí vlak,“ opísal planý poplach Pavel Pechar, technik z českej spoločnosti Hrochostroj.

Pracujú v noci

Dodal, že stroj pracuje zámerne večer, pretože je na trati menšia prevádzka vlakov. Počas dňa by sa to pravdepodobne nezaobišlo bez meškaní. „Aj nám sa to robí lepšie, pretože nehrozia požiare, aj na perónoch je menej cestujúcich.“

Na prípadný oheň sú železničiari pripravení, k dispozícii majú aj hasičské delá.

Práce však zámerne vykonávajú hlavne v zimnom období, pretože sa očakáva snehová prikrývka, vďaka ktorej je brúsenie bezpečnejšie. V prípade, že sneh chýba, musia pracovníci koľajisko zavlažiť sami.

Prvou jazdou na stroji pracovníci zistia informácie o povrchu koľaje a podľa toho určia hĺbku brúsenia. S mašinou sa v jednom úseku musia otočiť približne päť až šesťkrát.

SkryťVypnúť reklamu

„Zrovná nerovnosti, predĺži životnosť koľaje a pomôže tak plynulosti prejazdu vlakov,“ doplnil Ciprich.

Pokračovať budú smerom na východ

Celoslovenská brúsna kampaň prebieha postupne od konca januára vo viacerých etapách, a to od západu smerom na východ Slovenska. Prvé brúsne práce začali v okolí Trnavy, kde pracovali na kľúčových úsekoch, ako napríklad Leopoldov – Veľké Kostoľany, Veľké Kostoľany – Piešťany a Devínska Nová Ves – Bratislava-Lamač.

Napísali sme Púchov predstavil novinku v hromadnej doprave. Vozidlo, ktoré sa prispôsobí potrebám ľudí Čítajte 

„Vďaka brúsnej kampani sa odstránia povrchové chyby koľajníc a výhybkových súčiastok, ktoré vznikli práve kvôli ich častému využívaniu vlakmi. Ide napríklad o prevalky, vydrobovanie, prešmyky, odstránenie vlnkovitosti, sklzových vĺn a iných povrchových chýb koľajníc, medzi ktoré patrí aj poškodzovanie povrchov materiálov v dôsledku korózie na málo prevádzkovaných tratiach,“ ozrejmila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.

V súčasnosti pracujú v pôsobnosti oblastného riaditeľstva Žilina, kde revitalizujú ďalších 83 kilometrov koľají. Práce sa zameriavajú na úseky Melčice – Trenčianska Teplá, Púchov – Považská Teplá a Žilina – Kysucké Nové Mesto. Do opráv koľajísk v tejto oblasti železnice investujú necelých 1,3 milióna eur.

Železnice Slovenskej republiky

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 11 947
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 325
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 268
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 027
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 729
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 512
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 447
  8. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality 2 190
  1. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  2. Viera Polakovičová: Svetový tenorista Jonas Kaufmann na festivale Symfónia umenia v Bratislave
  3. Mario Nachtmann: Rok 2027 – začiatok drahých palív, kúrenia a sociálnej nespravodlivosti
  4. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  5. Matej Galo: Súdruh Fico, Vy ste jeden veľký politický omyl!
  6. František Kukura: Kde sa stratila úcta?
  7. Imunoblog: September: Zaťažkávajúca skúška zdravia celej rodiny
  8. Zora Horská: To, čo kazia politici zachraňujú futbalisti
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 233
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 16 607
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 336
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 250
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 946
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 857
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 407
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 372
  1. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  2. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  3. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  4. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  5. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  6. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  7. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  8. Radko Mačuha: Hory majú oči.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu