POVAŽSKÁ BYSTRICA. Považskobystričanom sa v uplynulých dňoch na železničnej trati naskytla možnosť sledovať iskrivé divadlo. V rámci brúsnej kampane do regiónu prišla ťažkotonážna oceľová mašina z Česka - Hrochostroj, ktorá brúsi koľaje a opravuje chyby spôsobené nepretržitou prevádzkou.
Posledný februárový týždeň sme Hrochostroj zastihli v Považskej Teplej, kde brúsil koľaje, ktoré boli zmodernizované len pred pár rokmi.
„Sú to nové koľajnice, po úvodnej prevádzke sa môžu prejaviť rôzne chyby. Na koľajniciach môžu vzniknúť vlnky, ktoré cestujúci môžu pocítiť ako jemné trasenie,“ opísal Anton Ciprich, pracovník železníc.
Môže to byť nebezpečné
Masívny iskrivý stoj, ktorý pracuje vo večerných a nočných hodinách, vzbudzuje záujem okoloidúcich.
„Prišli sme sa pozrieť zo zvedavosti a musím povedať, že je to veľký zážitok. Takéto divadlo sa nevidí každý deň,“ poznamenala Monika z Považskej Teplej.

Železničiari však upozorňujú, že stáť v blízkosti koľajiska nie je úplne bezpečné.
„Človek nikdy nevie kam odskočí iskra. Môže dôjsť k úrazu alebo sa môže znehodnotiť oblečenie,“ vysvetľuje Peter Ciprich, traťmajster v Považskej Bystrici.
Stroj je vybavený špeciálnymi žalúziami proti odskakujúcim iskrám, no tie nie sú účinné na sto percent. Ľudia by sa preto nemali zdržiavať v blízkosti trate, ktorú práve brúsia.
Ešte sa dočítate:
- Prečo je dobré brúsiť koľaje v zime,
- aká je úloha stoja,
- kam bude brúsna kampaň pokračovať.
Pracovníci vždy pred začatím prác upozornia aj miestnych hasičov, aby o akcii vedeli a boli v prípadnej pohotovosti.
„Stalo sa, že prišli hasiči, lebo im niekto volal, že horí vlak,“ opísal planý poplach Pavel Pechar, technik z českej spoločnosti Hrochostroj.
Pracujú v noci
Dodal, že stroj pracuje zámerne večer, pretože je na trati menšia prevádzka vlakov. Počas dňa by sa to pravdepodobne nezaobišlo bez meškaní. „Aj nám sa to robí lepšie, pretože nehrozia požiare, aj na perónoch je menej cestujúcich.“
Na prípadný oheň sú železničiari pripravení, k dispozícii majú aj hasičské delá.
Práce však zámerne vykonávajú hlavne v zimnom období, pretože sa očakáva snehová prikrývka, vďaka ktorej je brúsenie bezpečnejšie. V prípade, že sneh chýba, musia pracovníci koľajisko zavlažiť sami.
Prvou jazdou na stroji pracovníci zistia informácie o povrchu koľaje a podľa toho určia hĺbku brúsenia. S mašinou sa v jednom úseku musia otočiť približne päť až šesťkrát.
„Zrovná nerovnosti, predĺži životnosť koľaje a pomôže tak plynulosti prejazdu vlakov,“ doplnil Ciprich.
Pokračovať budú smerom na východ
Celoslovenská brúsna kampaň prebieha postupne od konca januára vo viacerých etapách, a to od západu smerom na východ Slovenska. Prvé brúsne práce začali v okolí Trnavy, kde pracovali na kľúčových úsekoch, ako napríklad Leopoldov – Veľké Kostoľany, Veľké Kostoľany – Piešťany a Devínska Nová Ves – Bratislava-Lamač.

„Vďaka brúsnej kampani sa odstránia povrchové chyby koľajníc a výhybkových súčiastok, ktoré vznikli práve kvôli ich častému využívaniu vlakmi. Ide napríklad o prevalky, vydrobovanie, prešmyky, odstránenie vlnkovitosti, sklzových vĺn a iných povrchových chýb koľajníc, medzi ktoré patrí aj poškodzovanie povrchov materiálov v dôsledku korózie na málo prevádzkovaných tratiach,“ ozrejmila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Petra Lániková.
V súčasnosti pracujú v pôsobnosti oblastného riaditeľstva Žilina, kde revitalizujú ďalších 83 kilometrov koľají. Práce sa zameriavajú na úseky Melčice – Trenčianska Teplá, Púchov – Považská Teplá a Žilina – Kysucké Nové Mesto. Do opráv koľajísk v tejto oblasti železnice investujú necelých 1,3 milióna eur.