POVAŽSKÁ BYSTRICA. „Keď sa autobus štveral na Rozkvet, motor hučal a deti to milovali – pre mnohých to bol nezabudnuteľný zážitok,“ povedal dopravný nadšenec Peter Lengyel z Považskej Bystrice.
Mnohí Považskobystričania majú ešte stále v živej pamäti časy, kedy sa domov prepravovali takzvanými harmonikami - kĺbovými autobusmi. Jazdili tam Ikarusy, ktoré boli v mestách podobnej veľkosti skôr raritou.
Boli veľkokapacitné, mali svoj typický vzhľad a netradičné prevádzkové zvuky vzduchotechniky či zvonenia dverí. Je možné, že si ich ešte niektorí pravidelní cestujúci v mysli vybavujú dodnes.

Z väčších miest sa postupne začali sťahovať koncom deväťdesiatych rokov.
„V Považskej Bystrici bolo zaujímavé, že sa tieto vyradené autobusy presunuli sem. Mali sme tu trenčianske, ilavské ale aj české autobusy, napríklad z Prahy či z Hradca Králové,“ opísal Lengyel.
Začiatkom deväťdesiatych rokov sa tu uvažovalo aj o trolejbusovej doprave. Vraj existuje aj projekt trolejbusovej trate na sídlisku SNP, nakoniec sa to však podarilo uskutočniť len neďalekej Žiline.
Harmoniky sa vytratili
V meste jazdili aj dve kĺbové Karosy C744, ktoré boli podľa autobusového nadšenca na Slovensku ešte exotickejšie než Ikarusy. Jedno také vozidlo po niekoľkých mesiacoch prevádzky z neznámych dôvodov zhorelo pri požiari motora.
Ešte sa dočítate:
- že by privítal návrat kĺbových autobusov tak, ako sa to stalo v Trnave,
- že autobusová doprava má na Slovensku niekoľko skalných fanúšikov,
- čo sú ochotní spraviť pre dobrú fotku,
- prečo je podľa nich dôležité dokumentovať hromadnú dopravu,
- čo robila kĺbová Karosa v Manínskej tiesňave.
Vznikom Mestskej dopravnej spoločnosti v roku 2006 sa z Považskej Bystrice vytratili všetky pôvodné autobusy a obnovil sa vozový park. V roku 2019 z mesta odišla aj posledná harmonika.