Poslaním súťaže je vytvárať priestor pre monitorovanie dodržiavania a využívania zákona za uplynulý rok
Už po tretí raz vyhlasuje Nadácia otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation súťaž INFOčin, ktorej cieľom je poukázať na negatívne praktiky pri získavaní informácií na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám. „Poslaním súťaže je pripomínať verejnosti, že takýto dôležitý zákon na Slovensku máme a zviditeľňovať praktické možnosti jeho využívania. Súťaž vytvára priestor pre monitorovanie dodržiavania a využívania zákona za uplynulý rok. Dúfame, že zverejnenie najpozitívnejších a najnegatívnejších príkladov bude motivovať zástupcov inštitúcií, ktoré sú zo zákona povinné poskytovať informácie, k zvýšeniu kvality komunikácie s občanmi a skvalitňovaniu služieb verejnosti,“ povedala Alena Pániková, riaditeľka Nadácie otvorenej spoločnosti.
Počas dvoch predchádzajúcich ročníkov sa víťazom kategórie nepriateľský čin stal starosta obce Brunovce, okres Nové Mesto nad Váhom, za chronické nerešpektovanie zákona a nesprístupňovanie informácií napr. o rozpočte obce, o použití obecných finančných prostriedkov, svojim poslankyniam OZ odmietol poskytnúť kópie uznesení zastupiteľstva, odmietol sprístupniť mená osôb, ktoré vyplácal z obecného rozpočtu a pod. Jeho protikladom je napríklad Mesto Liptovský Mikuláš, ktoré sa vlani umiestnilo na jednom z popredných miest v kategórii priateľský čin za ústretový prístup k občanom, zverejňovanie množstva informácií na internete a mestských tabuliach. Samospráva má zároveň záujem o názory občanom: na internete funguje Mikulášske ucho - anonymné otázky a rýchle odpovede zodpovedných na internete a primátor sa pravidelne každú stredu stretáva s občanmi.
Do súťaže sa môžu zapojiť jednotliví občania i organizácie, ktorí svojich kandidátov zašlú na adresu nadácie. Súťažné nominácie sú od septembra 2004 do augusta 2005. Uzávierka je 15. septembra, výsledky budú zverejnené 28. septembra pri príležitosti Medzinárodného dňa informácií. Pri hodnotení kategórie priateľský čin bude nezávislá porota zohľadňovať aktívny prístup a ústretovosť úradov, kvalita poskytovaných informácií, zverejňovanie informácií nad rámec zákona o slobodnom prístupe k informáciám a kreatívne spôsoby ich zverejňovania. Pri nepriateľských činoch sa prihliada na recidívu pri neposkytovaní informácií, nedodržiavanie lehôt, odôvodnenie odmietnutia, odstrašovanie a ignorovanie žiadateľov, ale i snaha o zásahy do legislatívy.