PAPRADNO. Motor z bavoráku či z motocykla Jawa, podvozok z Tatry, nápravy zo Zetorov. Domáci kutili v nedeľu (31. 8.) v Papradne ukázali nielen srdce konštruktéra, ale aj schopnosti Schumachera.
Na Papradňskom boľceni si na podomácky vyrobených traktoroch súťažiaci vyskúšali náročný terén čerstvo po výdatnom daždi. Niektorých z blata museli vyslobodzovať technikou.
Podobné súťaže sa na Slovensku konajú pravidelne, najväčšiu obľubu si však získali u susedov v Česku.
Papradňanský boľceň patrí medzi stálice, tento rok sa v blízkosti Koliby Papradno konal už po desiatykrát.
Zlato je v každej rieke, nugety z Londonových kníh ale nečakajte, hovorí najlepšia zlatokopka sveta Čítajte „Chceli sme to vyskúšať aj u nás, pretože máme celkom dobrý terén a je tu plno chalanov, ktorí majú doma robené traktory," hovorí starosta Papradna a organizátor podujatia Roman Španihel.
Sú to skladačky
Podľa starostu je každý súťažný stroj špeciálny, pretože ide o skladačku. Ich autori často využívajú motory z osobných áut, nápravy z traktorov či diely zo štvorkoliek.
„Je to ukážka šikovnosti chlapov, ktorí dokážu vyskladať stroje, čo zdolajú aj náročný terén," ocenil.
Tento rok sa zišiel rekordný počet 30 súťažiacich, čo je najvyšší počet v histórii podujatia.
„Máme tu účasť aj z Moravy, chalanov z Banskej Štiavnice, z Oravy, takže je to dosť populárne," dodal Španihel.
V kategórii špeciálov si ocenenie odniesol Ján Ovečka z Diviny, ktorý súťažil s hybridným strojom pozostávajúcim z motora z Jawy 250 a nákladiaka. „Má už minimálne tridsať rokov, skladali sme to s otcom,“ opísal.
Ešte sa dočítate:
- že jeden z pretekárov použil v traktore motor z BMW,
- že súťažia aj deti bez obmedzenia veku,
- svoj debut tu mal aj desaťročný Ondrej z Papradna,
- prečo je podľa starostu dôležité, aby deti spoznávali techniku už odmalička.
Na podujatie chodí pravidelne, minulý rok bol druhý.
„Tentokrát sa mi pred cieľom zlomila páka, ale dotlačili sme to do cieľa. V blatistom teréne sa jazdí horšie, musíte trošku predvídať a mať skúsenosti. Hlavne musí byť triezva hlava.“
Použil motor z BMW
V noci výdatne popršalo, močaristá pôda dala pretekárom v niektorých úsekoch poriadne zabrať a z blata ich musel ťahať traktor s navijákom.
Miroslav Kostrbík s vnukmi. (zdroj: Stanislava Heššová)„Od druhej v noci som nespal. Myslel som, že ani nepôjdem, keď tak pršalo,“ uviedol pretekár Miroslav Kostrbík z Klieštiny, ktorý v Papradne súťaží od samého začiatku.
Priznal však, že v blate sa mu jazdí lepšie - traktor dokáže v zákrute šikovne šmykom vytočiť a poradí si tak aj s náročnejšími úsekmi.







