ILAVA. Most v Ilave, takzvané Malé Apollo, ktorý v časti Sihoť postavili pred rokom, získalo svoje digitálne dvojča. Tento nový monitorovací systém, navrhnutý odborníkmi zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity (STU), zabezpečuje sledovanie mosta v reálnom čase.
Údaje vyhodnocuje okamžite, čo umožňuje predísť vážnym problémom.
Stav mostov je téma, ktorá rezonuje naprieč regiónmi. Stavební odborníci z STU však vyvinuli systém, ktorý sľubuje nepretržité sledovanie zaťaženia, rýchle vyhodnocovanie dát a včasné odhalenie poškodení mostných konštrukcií.
Predĺženie životnosti a úspora nákladov
Ako vysvetľuje vedúci výskumného tímu, Milan Sokol, cieľ je jasný: „Cieľom tohto systému je poskytnúť nástroj na zber údajov o prevádzke mosta, a tým aj možnosť včasného varovania, ak sa na moste stane niečo, čo sa vymyká bežnej prevádzke.“
Systém nie je určený len pre staré a poškodené mosty. „To platí nielen pre mosty, ktoré sú v zlom technickom stave, ale aj pre nové mosty, čím sa môže výrazne predĺžiť ich životnosť a znížiť náklady na rekonštrukcie,“ dodáva Sokol.
Systém je v súčasnosti nasadený na moste ponad Vážsky kanál v Ilave. Riaditeľ Správy ciest TSK, Radovan Karkuš, ozrejmil, prečo padla voľba práve na túto novostavbu: „Most ponad Vážsky kanál v Ilave sme na monitorovanie navrhli predovšetkým z dôvodu, že ide o novopostavený most a sledovanie nepredvídateľných zmien, ktoré by na ňom mohli, či už z hľadiska intenzity dopravy, zaťaženia, prípadne otrasov, nastať, nám umožnia zbierať a efektívne vyhodnocovať údaje o prevádzke mosta.“
To im podľa neho umožní v prípade nepredvídateľných situácií včas zareagovať.
200-krát za sekundu
Jedinečnosť tohto riešenia spočíva najmä vo frekvencii zberu dát. Účinky na most sa zaznamenávajú až 200-krát za sekundu, čo predstavuje takmer 20 miliónov záznamov denne.
Juraj Rybanský, hovorca STU, potvrdil dôležitú funkciu systému: „Súčasne sa zaznamenávajú aj údaje o prechádzajúcich vozidlách, ich hmotnosti a rýchlosti, vďaka čomu systém dokáže okamžite identifikovať akékoľvek preťaženie mosta.“ Všetky dáta sú uložené v cloude, čím je zabezpečený prehľad o histórii dopravy a životnosti konštrukcie.
Systém bol v Ilave v testovacej fáze 18 mesiacov a od septembra je spustený v ostrej prevádzke.

Od výsledkov si pracovníci Správy ciest TSK sľubujú zásadné informácie. „Včasné odhalenie závažných porúch vedúcich k zníženiu životnosti mostnej konštrukcie, ale aj predikciu možného opotrebenia jednotlivých častí, a tým aj schopnosť včas zasiahnuť,“ uviedol Peter Ševčík, hlavný odborný technický zamestnanec Správy ciest TSK.
Výskum prebieha vďaka podpore Agentúry na podporu výskumu a vývoja a v úzkej spolupráci so Správou ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorá most spravuje a je partnerom projektu.