Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Šesťdňová vznikla v Anglicku

Všetko to vznikalo v hlavách Angličanov, ktorí s takýmto typom súťaží začali. Myšlienka sa zapáčila aj medzinárodnej motocyklovej federácii FIM, a tak sa zrodila jedna z najslávnejších súťaží – dnes známa ako Medzinárodná Šesťdňová motocyklová súťaž, ktor

á tento rok oslávi svoj osemdesiaty ročník.
Angličania začali postupne, poriadali rôzne viacdňové súťaže, ktoré mali byť dokonalou previerkou konštrukcie motocyklov, ich výdrže, ako aj výdrže jazdcov. Stále však nešlo ešte o medzinárodnú súťaž. V roku 1912 FIM rozhodla, že od budúceho roka dá Šesťdňovej medzinárodný charakter a súťaž sa bude jazdievať každý rok. V roku 1913 tak vznikla tradícia, ktorá sa tento rok zopakuje už po 80. krát. V tom roku sa v anglickom Carlisle zišli jazdci z dvoch krajín – Anglicka a Francúzska. Vzhľadom na konštrukciu vtedajších motocyklov a stav ciest sa jazdilo len po cestách a aj tak bola súťaž tvrdou previerkou. Cenu do súťaže venoval Britský zväz výrobcov a obchodníkov s bicyklami a motocyklami.
Práve Briti dali na takéto súťaženie podnet a obchodníci z ostrovov mali záujem, aby ich výrobky boli považované za tie najlepšie. Podarilo sa a trofej zostala vtedy v Anglicku. Poriadanie druhého ročníka prekazila Prvá svetová vojna. Napriek šesťročnej vynútenej prestávke myšlienka Šesťdňových sa nestratila a druhý ročník sa konal v roku 1920 vo Francúzsku. Vývoj motoriek značne postupoval a jazdenie po cestách sa stávalo čoraz nebezpečnejšie kvôli dosahovaným vyšším rýchlostiam. Nebola už ani takou náročnou previerkou, takže riešením bolo, že sa trať presunula viac do terénu.
Spočiatku sa Šesťdňovej zúčastňovali len jazdci tých krajín, ktoré vyrábali motocykle. Pochopiteľne, všetci jazdili na svojich domácich značkách. Čoraz populárnejšej súťaže sa pochopiteľne chceli zúčastňovať aj krajiny, ktoré vlastnú výrobu motocyklov nemali. V roku 1924 bola kvôli tomu vyhlásená súťaž o Striebornú vázu, kde dostali príležitosť aj oni. Usporiadateľom Šesťdňovej bol spravidla ten štát, ktorý v minulom ročníku vyhral svetovú trofej, prípadne iný štát, ako rozhodla FIM. V roku 1939 bolo stanovené, že žiadna krajina nemôže byť usporiadateľom viac ako dvakrát po sebe. Ak daný štát získal Svetovú trofej aj v druhom roku, o mieste konania ďalšieho ročníka rozhodol jesenný kongres FIM.
Nad Európou sa sťahovalo mračno vojny. Nemecko sa rozpínalo a keďže sa Šesťdňová nemohla jazdiť viac ako dvakrát v jednom štáte, bolo to práve Nemecko, ktoré sa ponúklo súťaž zorganizovať namiesto Veľkej Británie, kde by sa konala už po štvrtýkrát v rade. V roku 1939 sa teda 267 jazdcov zišlo v Salzburgu. Situácia sa každým dňom vyostrovala. Odstúpili Holanďania, domov odišli aj Angličania. Dvadsiaty prvý ročník Šesťdňovej skončil 26. augusta 1939. Šesť dní nato fašistické Nemecko napadlo Poľsko a vypukla Druhá svetová vojna, ktorá znamenala ďalšiu vynútenú pauzu v konaní súťaže. Po vojne boli výsledky poslednej Šesťdňovej FIM-om dodatočne zrušené kvôli neregulárnym podmienkam a aj kvôli tomu, že veľká väčšina zúčastnených jazdcov z rôznych príčin súťaž nedokončila.
Rok 1947 znamenal obnovenie tradície a našej krajiny sa zvlášť dotýkal. Po prvýkrát malo tú česť usporiadať súťaž Československo. Miestom konania bol Zlín. V súťaži o svetovú trofej bojovali tímy Československa a Talianska a v cieli sa po prvýkrát v histórii zo vzácnej trofeje tešila naša krajina. Podľa pravidiel sa mal ďalší ročník konať opäť v Československu, čo potvrdil aj jesenný kongres FIM. Rok 1948 však zaznamenal u nás politické problémy a zahraničie sa začalo búriť proti konaniu Šesťdňovej práve tu. Na jarný kongres FIM, ktorý sa konal v Bruseli, nedostali československí delegáti vstupné víza a s kongresom jednali len telefonicky. Zo zložitých politických dôvodov sa konanie 23. ročníka presunulo do Talianska.
Významné zmeny Šesťdňová zaznamenala v roku 1969 a od súťažného ročníka 1970, ktorý sa konal v Španielsku, jazdci národných tímov nemuseli jazdiť len na motocykloch vyrobených v ich krajine, ale na akejkoľvek značke. „Medzinárodná trofej“ sa zmenila na „Svetovú trofej (World Trophy)“ a súťaž dostala názov International Six Day Enduro (ISDE).
Dnešná forma Šesťdňovej je stále veľmi podobná a nezaprie historické korene. Jazdci sú odkázaní sami na seba, bojujú s nástrahami terénu, majú presne určený čas, musia byť aj zručnými mechanikmi a prípadné opravy na motocykli zvládnuť sami. Najdôležitejšou súťažou zostáva Svetová trofej, o ktorú bojujú národné šesťčlenné tímy.
Druhou je Juniorská trofej, ktorej sa zúčastňujú takisto národné tímy, ale ich štyria členovia musia mať vek do 23 rokov. Samostatne hodnotené sú klubové tímy a nakoniec aj továrenské tímy či jednotlivci.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 764
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 012
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 152
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 864
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 779
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 582
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 765
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 136
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 955
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 618
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Bude FK Dubnica prepúšťať? Švec: Prišli sme o vyše 150-tisíc

Exkluzívny pohľad do vnútra dubnického futbalu.

Peter Švec pózuje s Marekom Kuzmom, jedným z lídrov Dubnice, ktorí ostali aj po minulej sezóne.
Rodák z Považskej o historických tituloch aj korone, ktorú prekonal.

Tomáš Frolo, poctivý robotník, ktorý sa nehral na hviezdu

Poctivý robotník v obrane. Rodák z Považskej Bystrice TOMÁŠ FROLO (38) sa nikdy nehral na hviezdu, napriek tomu dokázal to, o čom môže väčšina hokejistov iba snívať. Dva finálové štarty v Plzni a Litvínove pretavil v historické tituly pre svoje tímy.

Tomáš Frolo v drese bratislavského Slovana.

Považská Bystrica uvažuje o štátnej bezúročnej pôžičke, rozhodne zastupiteľstvo

Považskobystrická radnica zvažuje požiadať o bezúročnú návratnú štátnu pomoc. Pôžičky poskytuje štát maximálne do výšky výpadkov dane z príjmov fyzických osôb za rok 2020.

Trenčianska župa vyhlási o rok verejnú súťaž na autobusového dopravcu

Aktuálne TSK zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu prostredníctvom SAD Trenčín a SAD Prievidza.

SAD Prievidza má šesť nových prímestských autobusov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

V Nitre pribudli hospitalizovaní aj mŕtvi. Ohniská na Borovej stráži polícia

Viac ako dve tretiny reprofilizovaných lôžok pre COVID pacientov sú obsadené. Vytvoria ďalšie.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?