Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky

Šesťdňová vznikla v Anglicku

Všetko to vznikalo v hlavách Angličanov, ktorí s takýmto typom súťaží začali. Myšlienka sa zapáčila aj medzinárodnej motocyklovej federácii FIM, a tak sa zrodila jedna z najslávnejších súťaží – dnes známa ako Medzinárodná Šesťdňová motocyklová súťaž, ktor

á tento rok oslávi svoj osemdesiaty ročník.
Angličania začali postupne, poriadali rôzne viacdňové súťaže, ktoré mali byť dokonalou previerkou konštrukcie motocyklov, ich výdrže, ako aj výdrže jazdcov. Stále však nešlo ešte o medzinárodnú súťaž. V roku 1912 FIM rozhodla, že od budúceho roka dá Šesťdňovej medzinárodný charakter a súťaž sa bude jazdievať každý rok. V roku 1913 tak vznikla tradícia, ktorá sa tento rok zopakuje už po 80. krát. V tom roku sa v anglickom Carlisle zišli jazdci z dvoch krajín – Anglicka a Francúzska. Vzhľadom na konštrukciu vtedajších motocyklov a stav ciest sa jazdilo len po cestách a aj tak bola súťaž tvrdou previerkou. Cenu do súťaže venoval Britský zväz výrobcov a obchodníkov s bicyklami a motocyklami.
Práve Briti dali na takéto súťaženie podnet a obchodníci z ostrovov mali záujem, aby ich výrobky boli považované za tie najlepšie. Podarilo sa a trofej zostala vtedy v Anglicku. Poriadanie druhého ročníka prekazila Prvá svetová vojna. Napriek šesťročnej vynútenej prestávke myšlienka Šesťdňových sa nestratila a druhý ročník sa konal v roku 1920 vo Francúzsku. Vývoj motoriek značne postupoval a jazdenie po cestách sa stávalo čoraz nebezpečnejšie kvôli dosahovaným vyšším rýchlostiam. Nebola už ani takou náročnou previerkou, takže riešením bolo, že sa trať presunula viac do terénu.
Spočiatku sa Šesťdňovej zúčastňovali len jazdci tých krajín, ktoré vyrábali motocykle. Pochopiteľne, všetci jazdili na svojich domácich značkách. Čoraz populárnejšej súťaže sa pochopiteľne chceli zúčastňovať aj krajiny, ktoré vlastnú výrobu motocyklov nemali. V roku 1924 bola kvôli tomu vyhlásená súťaž o Striebornú vázu, kde dostali príležitosť aj oni. Usporiadateľom Šesťdňovej bol spravidla ten štát, ktorý v minulom ročníku vyhral svetovú trofej, prípadne iný štát, ako rozhodla FIM. V roku 1939 bolo stanovené, že žiadna krajina nemôže byť usporiadateľom viac ako dvakrát po sebe. Ak daný štát získal Svetovú trofej aj v druhom roku, o mieste konania ďalšieho ročníka rozhodol jesenný kongres FIM.
Nad Európou sa sťahovalo mračno vojny. Nemecko sa rozpínalo a keďže sa Šesťdňová nemohla jazdiť viac ako dvakrát v jednom štáte, bolo to práve Nemecko, ktoré sa ponúklo súťaž zorganizovať namiesto Veľkej Británie, kde by sa konala už po štvrtýkrát v rade. V roku 1939 sa teda 267 jazdcov zišlo v Salzburgu. Situácia sa každým dňom vyostrovala. Odstúpili Holanďania, domov odišli aj Angličania. Dvadsiaty prvý ročník Šesťdňovej skončil 26. augusta 1939. Šesť dní nato fašistické Nemecko napadlo Poľsko a vypukla Druhá svetová vojna, ktorá znamenala ďalšiu vynútenú pauzu v konaní súťaže. Po vojne boli výsledky poslednej Šesťdňovej FIM-om dodatočne zrušené kvôli neregulárnym podmienkam a aj kvôli tomu, že veľká väčšina zúčastnených jazdcov z rôznych príčin súťaž nedokončila.
Rok 1947 znamenal obnovenie tradície a našej krajiny sa zvlášť dotýkal. Po prvýkrát malo tú česť usporiadať súťaž Československo. Miestom konania bol Zlín. V súťaži o svetovú trofej bojovali tímy Československa a Talianska a v cieli sa po prvýkrát v histórii zo vzácnej trofeje tešila naša krajina. Podľa pravidiel sa mal ďalší ročník konať opäť v Československu, čo potvrdil aj jesenný kongres FIM. Rok 1948 však zaznamenal u nás politické problémy a zahraničie sa začalo búriť proti konaniu Šesťdňovej práve tu. Na jarný kongres FIM, ktorý sa konal v Bruseli, nedostali československí delegáti vstupné víza a s kongresom jednali len telefonicky. Zo zložitých politických dôvodov sa konanie 23. ročníka presunulo do Talianska.
Významné zmeny Šesťdňová zaznamenala v roku 1969 a od súťažného ročníka 1970, ktorý sa konal v Španielsku, jazdci národných tímov nemuseli jazdiť len na motocykloch vyrobených v ich krajine, ale na akejkoľvek značke. „Medzinárodná trofej“ sa zmenila na „Svetovú trofej (World Trophy)“ a súťaž dostala názov International Six Day Enduro (ISDE).
Dnešná forma Šesťdňovej je stále veľmi podobná a nezaprie historické korene. Jazdci sú odkázaní sami na seba, bojujú s nástrahami terénu, majú presne určený čas, musia byť aj zručnými mechanikmi a prípadné opravy na motocykli zvládnuť sami. Najdôležitejšou súťažou zostáva Svetová trofej, o ktorú bojujú národné šesťčlenné tímy.
Druhou je Juniorská trofej, ktorej sa zúčastňujú takisto národné tímy, ale ich štyria členovia musia mať vek do 23 rokov. Samostatne hodnotené sú klubové tímy a nakoniec aj továrenské tímy či jednotlivci.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  6. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  10. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 734
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 779
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 788
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 490
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 568
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 6 941
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 808
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 198
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 603
  10. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Nový územný plán sprístupní mladým rodinám výstavbu ďalších rodinných domov.

18 h

V špeciálnom pravidelnom piatkovom vydaní prinášame rubriku Hobby-šport. V dnešnej časti sme sa spolu so športovým obchodom Intersport zamerali na tému detské odrážadlá.

19 h

Ponuku môžete využiť aj vtedy, ak v súčasnosti máte aktívne predplatné - nové predplatné vám začne platiť automaticky po skončení vášho súčasného.

23. apr
Ilustračné foto.

Radnica v Dubnici nad Váhom bude v tomto roku udržiavať mestskú zeleň na celkovej ploche takmer 630.000 štvorcových metrov. Údržba sa bude vykonávať v ôsmich lokalitách.

13. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medvedica s dvomi malými prechádzala cez pole.

13. máj

Nad mestom sa šíri čierny dym. Oheň hasia hasiči z Levíc a Vrábeľ.

12 h

Ligová licencia pre budúcu sezónu? Vraj určite áno!

13. máj

Miloš Jeseňák, primár oddelenia klinickej imunológie a alergológie Univerzitnej nemocnice Martin, tvrdí, že očkovanie je jediná cesta k zlepšeniu situácie. Bez neho môžeme rátať s ďalšou vlnou.

13. máj

Už ste čítali?