Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Tri Šesťdňové v Považskej Bystrici

Odhliadnuc od toho, že niekdajšie Československo bolo hostiteľom Šesťdňovej motocyklov súťaže spolu až 10-krát, trikrát v histórii zavítala svetová špička enduro jazdcov kvôli motocyklovej olympiáde aj priamo na Slovensko. Zhodou viacerých okolností všetk

y tieto tri ročníky hostilo mesto Považská Bystrica. K jeho zviditeľneniu v motocyklovom svete pomohli najskôr Považské strojárne, v ktorých sa vyrábali mopedy a malé motocykle, potom samozrejme spomínané tri ročníky Šesťdňovej a v neposlednom rade svetoznámy motokrosový areál v priľahlej obci Sverepec.
Považská Bystrica bola centrom diania Šesťdňovej motocyklovej súťaže trikrát, menej známa je však skutočnosť, že jazdci tohto svetového podujatia mestom na Považí prechádzali viackrát. Napríklad v roku 1955, kedy sa Šesťdňová konala v Gottwaldove trať hneď prvej etapy dlhá viac ako 388 km viedla aj cez Považskú Bystricu. V tomto úseku boli veľmi náročné úseky, bahnisté brody, ale aj prudké stúpania v Súľovských skalách.
1977 - premiéra pretavená v zlato
Prvú skutočnú premiéru zažila Považská Bystrica v roku 1977, kedy sa stala centrom diania 52. ročníka. V tom čase išlo o veľkú slávu nielen po športovej stránke, ale aj politickej. Na slávnostnom otvorení nechýbali najvyšší predstavitelia vlády – predseda vlády ČSSR Štrougal a predseda vlády SSR Colotka. No otvorenie si nenechalo ujsť ani množstvo divákov. Bystrický futbalový štadión zažil zaťažkávaciu skúšku 20-tisíc divákov. Na štart sa 5. septembra postavilo 313 jazdcov z 18 krajín, cieľovú pásku 10. septembra preťala ani nie tretina – 94 jazdcov. To svedčí o veľkej náročnosti terénov na Považí. Trať prvého a druhého dňa viedla prevažne Marikovskou dolinou a Javorníkmi a bola pre oba dni zhodná, len s „malým“ rozdielom – na druhý deň sa jazdilo v opačnom smere. Tretí a štvrtý deň sa celá trať presťahovala na ľavý breh Váhu, orientačne môžeme spomenúť obce Praznov, Vrchteplá, Súľov, Domaniža, Podskalie... Z väčšej časti bola pre oba dni zhodná, v niektorých úsekoch bola kvôli zjazdnosti aj v opačnom smere mierne odklonená. Piaty deň bol kombináciou tratí s predchádzajúcich dní. Šiesty deň bola podobná, mierne skrátená a cieľ nebol v mieste štartu, pri štadióne, ale na kopci nad mestom, tzv. Helene, kde sa konala „záverečná rýchlostná terénna skúška“. Československí jazdci boli nadmieru úspešní, vyhrali Svetovú trofej, Stiebornú vázu, aj klubovú súťaž.
1982 - Opäť zlato, bohužiaľ, posledné
Vďaka úspešnej organizácii premiérovej Šesťdňovej a dobrým ohlasom medzi jazdcami zažila Považská Bystrica reprízu už o päť rokov. V roku 1982 to bol 57. ročník. Počas slávnostného otvorenia štadión opäť praskal vo švíkoch. 20. septembra sa na štart postavilo 307 jazdcov. Trať prvého dňa viedla po ľavej strane Váhu, v Strážovských vrchoch cez obce Považská Teplá, Praznov, Vrchteplá, Súľov, Domaniža... Mala kamenistý charakter s množstvom technicky náročných úsekov. Druhý a tretí deň jazdci zavítali do Marikovskej doliny, trate boli zhodné, len sa jazdili v opačnom smere. Tu prevažovali lesnaté a blatisté úseky, zvlášť ťažké za dažďa. V tejto oblasti zostali aj vo štvrtý a piaty deň, opäť so zmenou smeru jazdy. Šiesty deň znamenal návrat na trať prvého dňa, aj keď s určitými zmenami. Cieľ a záverečná rýchlostná terénna skúška boli vo Sverepci v motokrosovom areáli. Československý tím, v ktorom nechýbali ani úspešní Slováci Čunderlík a Chovančík, si vyjazdil Svetovú trofej, poslednú v histórii Československa.
1991 - naposledy federálne
Dva roky po revolúcii a deväť rokov po poslednej považskobystrickej Šesťdňovej sa jazdci opäť vrátili do Československa, tentoraz definitívne poslednýkrát, pretože o dva roky sa ČSFR rozdelila. Šesťdesiaty šiesty ročník Šesťdňovej sa opäť konal v Považskej Bystrici v dňoch 2. až 7. septembra. Pôvodne sa mala súťaž konať v Brne, z organizačných dôvodov sa potom mala presunúť do Brezovej pod Bradlom, no nakoniec zavítala do „osvedčenej“ Považskej Bystrice. Bolo to na poslednú chvíľu a organizátori pracovali pod veľkým tlakom vzhľadom na krátkosť času. No podarilo sa im to a 1. septembra bolo slávnostné otvorenie na „nabitom“ futbalovom štadióne. Trate opäť viedli horami v okolí Marikovej, no pridala sa oblasť Púchova – Vieska a Zbora a jazdilo sa aj priamo nad areálom Považských strojární a nad obcou Milochov. Trať šiesteho dňa končila opäť vo Sverepci, kde sa konal aj záverečný motokros. Jeho výsledky boli anulované kvôli veľkej prašnosti trate, ale to nedokázalo pokaziť dobrý dojem jazdcov zo Šesťdňovej v okolí Považskej Bystrice. Do tohto regiónu sa potom ešte vracali niekoľkokrát, kvôli majstrovstvám sveta jednotlivcov a určite sa radi vrátia aj tento rok – opäť po 14 rokoch na Šesťdňovú!

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  2. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  3. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  4. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  8. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  9. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 501
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 192
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 726
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 120
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 8 052
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 7 864
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 994
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 5 977
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 633
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 5 573
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Vakcína proti koronavírusu Sputnik V.

Zodpovednosť za jej používanie by mal prebrať štát.

13 h
Ilustračné foto.

Mesto Dubnica nad Váhom plánuje v tomto roku rozdeliť cez priame dotácie športovým klubom a kultúrnym a spoločenským organizáciám 343.000 eur.

15 h
Exkluzívnym hosťom v relácii MYšportujeme bude Samuel Slovák, asistent trénera slovenskej futbalovej reprezentácie

Opýtali sme aj to, prečo sa nám darí vyhrať nad Ruskom, ale nedokážeme vyhrať nad Cyprom či Maltou.

2 h

V druhom stupni ostražitosti budú štyri okresy

17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Auto zastavili na obchvate mesta.

17 h

Tradičný zvyk stavania májov zachovávajú aj v Liptovských Sliačoch. Slobodní mládenci ich postavili sedemnásť. Niektorí si pritom odniesli neželaný darček.

20 h

Záchranári pristáli na futbalovom ihrisku.

11. máj

Možno vás prekvapí, kde vznikol príbeh úspešnej La Donuterie.

14 h

Už ste čítali?