Ilava – Na začiatku bol list. Matka si sťažovala na prístup lekárov, ktorí podľa nej neošetrili dcéru adekvátnym spôsobom. „Naša sťažnosť sa týka neodbornej zdravotníckej starostlivosti primára detského oddelenia MUDr. Haláka a neprimeranej úcte zo strany niektorých zdravotných sestier nielen k deťom, ale aj k rodičom na Detskom infekčnom oddelení, počas hospitalizácie v dňoch od 12. - 15. augusta 2005 v Nemocnici s poliklinikou v Ilave,“ píše sa v liste rodiny Baškovej z Lazov pod Makytou.
„Našej dcére stanovila detská lekárka diagnózu angína. Päť dní sme sa v domácej liečbe pokúšali 40° teploty zraziť, lieky zvracala, nejedla, málo pila. Po celú dobu sme boli s lekárkou v telefonickom kontakte, takže bola dobre informovaná o dcérinom stave. V dôsledku týchto skutočností nás po kontrole okamžite poslala s odporúčaním na infúznu liečbu do nemocnice. Výsledky sedimentácie (FW: 54/110 !!!) aj tak nepresvedčili pána primára, aby k infúznej liečbe pristúpil. Dcére boli znova podávané antibiotiká, zábaly, sirupy a lieky od teploty. Kvôli tomu sme nemuseli byť hospitalizovaní, to sme praktizovali celý týždeň v domácej liečbe. V dôsledku toho naša trojročná dcéra strávila ďalšiu noc v 40° teplotách a ráno bola už tak zoslabnutá, že takmer odpadla! Ani na základe tohto kritického stavu jej nebola podaná infúzia. Na radu našej obvodnej lekárky sme sa rozhodli ukončiť liečbu na vlastnú žiadosť. Z nemocnice sme odchádzali so zlepšeným zdravotným stavom. Po konzultácii s našou lekárkou sme sa však dozvedeli, že jej stav sa mohol zlepšiť už od prvých hodín pobytu v nemocnici, pokiaľ by dostala infúziu. Na moju otázku prečo ju nedostane, sa mi dostala odpoveď: „Veď vám nezvracia!“ Dcéra nezvracala, ale pokiaľ sa lekárom zdá postačujúci príjem jedného litra tekutín a niekoľkých lyžičiek polievky pri vysokých teplotách po dobu šiestich dní, tak to je skutočne šokujúce!“ Toľko časť listu k hospitalizácii Alžbetky Baškovej.
Sťažnosť bola prešetrovaná komisiou v ilavskej nemocnici. „Záznam teplotnej krivky, ktorú má každé dieťa umiestnenú na posteli, si môže skontrolovať jeho matka. V noci, po prijatí diaťaťa, teplota vystúpila na 40°, na druhý deň k ránu poklesla k 37°, v priebehu dňa sa pohybovala do 38°, ďalší deň bolo bez teploty a na nasledujúci išlo domov. Pointa bola v tom, že sme zmenili jej detskou lekárkou predpísaný Betalaktin na iné antibiotiká. Som pediater a správanie lekárky považujem za neprofesionálne. Odporučenie, že treba ísť s dieťaťom do nemocnice, kde môže dostať infúziu, zavážilo na situácii najviac. Možno si to matka zle vyložila a čakala, že jej dcéra dostane infúziu hneď po prijatí. Infúzia u dieťaťa nie je ako u dospelého. Pre dieťa je to bolestivý výkon, musí niekoľko hodín nehybne ležať... Pediater zvažuje túto možnosť, ktorá môže mať naň traumatizujúci dopad. Laboratórne vyšetrenia v moči prítomnosť ketolátok neprekázali. Bola by to biochemická známka o hladovaní či dehydratácii. V tomto prípade nebolo optimálne infúziu podať. V správe lekára sa spomína vracanie iba raz, keď vyvrátila liek, a z toho nemohla byť pacientka veľmi dehydratovaná.
Antibiotikum predpísané jej lekárkou nezaberalo, zmenili sme ho a bolo účinné,“ hovorí riaditeľ ilavskej nemocnice MUDr. Marián Brídik. Matka si vyžadovala infúziu, čakala to, čo povedala obvodná doktorka. MUDr. Eva Cígerová v liste potvrdila, že počas hospitalizácie bola s matkou v telefonickou kontakte a že jej telefonické konzultácie s pani Baškovou sa uskutočnili.
„Nemôže byť na matke či obvodnej lekárke, aby odborný lekár podal za každú cenu infúziu.
Ako som spomenul, zvolili sme vhodnejšie antibiotikum, nakoľko bola Alžbetka prijatá s diagnózou infekčná mononukleóza. To, ktoré bralo dieťa dva dni, sa neprejavilo,“ dodáva riaditeľ.
Sťažnosť rodiny ho prekvapila, pretože ako udáva sama matka, dieťa prepustili na jej žiadosť, no v dobrom stave. „Po vyžiadaní podkladov som predložil komisii na posúdenie stanoviská všetkých zainteresovaných strán, aby som dodržal štandardný postup v zmysle zákona,“ hovorí M. Brídik.
Komisia skonštatovala, že pacientka bola po troch dňoch liečby na detskom oddelení v zlepšenom stave prepustená, čo nesvedčí o neodbornom postupe. Napriek subjektívnemu dojmu sťažovateľky považuje postup ošetrujúceho personálu za správny a sťažnosť za neopodstatnenú.
K sťažnosti matky na personál, na zlé zaobchádzanie a neprimeranú úctu niektorých zdravotných sestier sa vo vyjadrení píše: „Sťažovateľka v sťažnosti neudáva nič konkrétnejšie, napr. meno zdravotnej sestry, dátum alebo bližšie okolnosti incidentu, na ktorý sa sťažuje. K uvedenému z tohto dôvodu komisia nemôže zaujať konkrétne stanovisko.“
Autor: mk