Považská Bystrica - Návrh preložky cesty I/61, ktorá má riešiť dopravnú situáciu na hlavnom ťahu Trenčín – Žilina v centre mesta, začína dostávať definitívny tvar. Dopravoprojekt vypracoval viacero variantov, aj s niekoľkými modifikáciami. Najdlhšie trvala príprava podkladov tunelu popod mesto, ktorý je z pohľadu obyvateľov najprijateľnejším variantom. Tunel konečne nadobudol podobu, ktorú na posudzovanie v stanovenom rozsahu hodnotenia určilo ministerstvo životného prostredia.
Tunelový variant má podľa MŽP začínať pred križovatkou pri pošte, ísť po trase dnešnej hlavnej cesty popod Domanižanku a končiť za Moyzesovou ulicou pred OMV. Celková dĺžka presiahne kilometer a v najhlbšom mieste pôjde až v 12 metrovej hĺbke. Bude tvorený dvoma jazdnými pruhmi, a prirodzene bude vybavený potrebnou bezpečnostnou technikou a únikovými cestami. Ak sa tunel zrealizuje, tak na povrchu môže dôjsť k rozšíreniu pešej zóny a oživeniu aktivít v centre mesta. Rozhodnutie či budeme mať tunel, alebo iný variant preložky cesty I/61, ešte nepadlo.
Odporúčanie správy o hodnotení vplyvov je len jeden z podkladov rozhodnutia. Dôležité slovo budú mať aj občania pri verejnom prerokovaní, ktoré sa môže uskutočniť ešte v tomto roku.
Niektorí z nich už aj teraz aktívne ovplyvňujú procesy určenia, výberu a posudzovania variantov. Z Nálepkovej ulice, ktorú mesto navrhovalo zbúrať bez ponuky iných variantov, sa do boja pustila pani Babušíková. Hovorí: „Zaangažovali sme sa už v počiatkoch procesu, keď sme zistili, ako ľahko sa môže stať, že nás vyvlastnia. Mesto sa nás nezastalo a od začiatku nás zavádzalo o údajnom asanačnom pásme na našej ulici. V archíve sme zistili, že buď klamú, alebo nevedia študovať podklady. Asanačné pásmo bolo určené o ulicu ďalej. Odvtedy sa zaujímame, kto a čo robí, lebo sa môžeme spoľahnúť akurát na vlastnú ostražitosť.“
Pavol Pastorek: „Ako predstaviteľ petičného výboru si spoluprácu s Dopravoprojektom pochvaľujem. Šéf posudzovacieho teamu Ing. Longa prejavoval od začiatku aktívny záujem o riešenie problému v prospech obyvateľov mesta. Určité nedorozumenia vznikli, ale nakoniec verím tomu, že výsledné riešenie nebude viesť k asanáciám budov, ani zhoršeniu prostredia, kde žijeme. Dôležitý je predsa výsledok a ochota projektantov vypočuť miestnych ľudí a prijať ich argumenty. Veď miestni najlepšie vedia, čo im prospeje, a čo nie. Uvidíme, či sa pekne bude správať aj investor Národná diaľničná spoločnosť.“
Podnikateľka pani Budzovská: „Tvária sa, že ide o nejaké kompenzácie obyvateľom za diaľnicu. Choďte sa pozrieť do Trenčína, Žiliny či Bytče. Všade, kadiaľ ide, alebo pôjde diaľnica, musia riešiť aj okolité cesty a obchvaty miest či dedín. Tak inde je to normálne a u nás sú to kompenzácie? Mňa by zaujímalo, aké kompenzácie dostaneme za skutočné poškodenia ako jednotlivci alebo firmy. Mne vyplatenie hodnoty domu podnikanie nezachráni. A že hlavná cesta má ísť tunelom, o tom nemám pochybnosti. Kto cestuje po Európe, ten vie že v slušných krajinách je to bežné riešenie. Prinesie to miestnym obyvateľom kľud, aj keď budeme musieť vydržať stres počas jeho výstavby.“
Majiteľ pohostinstva Trenčan, pán Kocúrik: „Mne prekáža hlavne neistota. Investujte do služieb zákazníkom, keď neviete, kedy príde buldozér. Nikto nepovie, koľko budú ochotní za budovu a hodnotu podnikania zaplatiť. V poslednom návrhu tunela ma od projektantov najviac zaskočilo to, že Trenčan chcú zbúrať kvôli chodníku. Jedného by z toho porazilo. Nevidím dôvod, prečo zvyšovať šírku a polomery cesty pred vstupom do tunela tak, aby sa dalo rýchlejšie jazdiť. Pripadá mi to ako naschvál, aby asanácie zhoršili pozíciu dobrého tunelového variantu a aby mohli stavať iný variant lacnejšie.“
Pán Biňas vníma procesy ako mašinériu: „Dúfal som, že totalitné maniere sú minulosťou, a dúfal som, že žijeme v právnom a demokratickom štáte. Veď v ústave je uzákonená nedotknuteľnosť súkromného majetku. A oni našu rodinu už druhýkrát za život chcú vyvlastniť. Máme druhýkrát prísť o dom? Nie, naozaj chcem, aby našu ulicu nezbúrali a postavili tunel popod mesto. Dokedy budeme doplácať na štát my, obyčajní ľudia? Keď štát niečo chce, tak nech to robí poriadne.“
Rozhodujúci vplyv na výstavbu tunela má investor, Národná diaľničná spoločnosť. Presadí Dopravoprojekt víťazstvo tunela v posudzovaní alebo sa objavia nejaké iné záujmy?