Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Bicyklom do budúcnosti alebo pod kolesá áut?

Starší z nás si určite spomenú na dobu, keď sa každé ráno a poobede zaplnila Považská Bystrica stovkami cyklistov smerujúcich do alebo z Považských strojární. Množstvo automobilov na uliciach bolo neporovnateľne menšie a medzi značkami bicyklov prevládala

eska alebo ukrajina. Zdalo sa, že táto doba sa nenávratne minula. Áut pribud­lo, bicyklov ubudlo. Reálne priestory pre cyklistov aj chodcov sa zúžili, zúžila sa aj pozornosť venovaná tomuto spôsobu dopravy zo strany politikov a úradov. Vybrať sa na bicykli do práce môže byť pomerne riskantná záležitosť. Buď vás ohrozia automobilisti alebo kolízia s chodcami. Chýbajú stojany na odkladanie, nemalé je aj riziko krádeže.
Mesto už nie je pre cyklistov. To sa však môže zmeniť, pretože sa blíži čas realizácie kompenzácií za diaľnicu cez mesto. Čo všetko môžeme žiadať od kompetentných? Najprv sa pozrime, aký je vývoj vo svete a na Slovensku. Dobrým príkladom zo Slovenska môže byť Prešov. Tam sa podarilo vybudovať viacero mestských trás spájajúcich sídliská a mestské časti. Začalo to aktivitou cyklistického klubu a nadšencov, ktorých myšlienky si postupne osvojili poslanci. Dnes je budovanie cyklotrás a vychádzkových okruhov jednou z hlavných priorít mesta, na ktorú každoročne vyčleňujú peniaze v mestskom rozpočte. Rovnako ako sa spájajú sídliská, tak sa môžu spájať aj obce a celé regióny.
Významným odvetvím takzvanej soft turistiky sa stáva nadregionálna cykloturistika. Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko. V okolitých štátoch sa postupne rozvíja budovanie regionálnych cyklistických okruhov a diaľkových cyklistických trás. Najčastejšie sú využívané málo frekventované miestne cesty, vodné hrádze v okolí riek a jazier. Zaujímavý nápad majú v Španielsku, kde vo veľkom začali využívať trasy zrušených železničných sietí. Za relatívne nízke náklady vymieňajú koľaje a pražce za betónové povrchy. Na celom území takto vzniklo niekoľko sto kilometrov cyklotrás. Po Európe vznikajú celé siete spojené s propagáciou miestnych zaujímavostí, lacné jednodňové ubytovne, prípadne iné služby pre cyklistov. Cyklistické kluby udeľujú certifikáty prevádzkam zameraným na soft turistiku. Napríklad v susednej Českej republike je cena certifikátu iba 2000 korún ročne, pri splnení pomerne nenáročných kritérií. Podnikatelia sa zároveň dostanú do katalógov rozširovaných spriaznenými organizáciami. Pribúdajú požičovne bicyklov, opravárenské dielne. Formou podpory projektu Greenways štát priamo spolufinancuje vznik nových trás desiatkami miliónov korún. Existuje prepojenie Prahy a Viedne, známou sa stáva Juhomoravská vinárska trasa. Relatívne nízke náklady oživujú upadajúce regióny, ľudia si začínajú uvedomovať hodnotu svojej krajiny. Vznikajú nové pracovné príležitosti, zvyšuje sa príliv financií z turizmu.
Celosvetový trend v rozvoji alternatívnej dopravy sa šíri aj v USA. Ako jeden z dôsledkov ropnej krízy schválili zákon, ktorý prikazuje, že pri výstavbe nových diaľnic minimálne 10 percent z výslednej investície musí byť investovaných do trás pre cyklistov alebo chodcov. Ak by takýto zákon platil u nás, tak by Považská Bystrica dostala jednu desatinu z nákladov na vybudovanie diaľničného úseku cez mesto. Pri odhadovaných nákladoch 10 miliárd korún na úsek by sme dostali cca 1 miliardu na rozvoj alternatívnej dopravy v meste a okolí. Takáto investícia by jednak mohla zlepšiť kvalitu života v celom okolí a tiež turisticky sprístupniť nesporné krásy Považia. Koľko trvalých pracovných príležitostí by to prinieslo? Tento zákon ale u nás neplatí. Obmedzený rozhľad kompetentných sa odrazil aj na návrhu kompenzácií pre mesto. Pribudnú cesty, ale iba pre autá. Paradoxne - najlepší variant popod mesto by stál tiež okolo 1 miliardy. Hoci obyvatelia žiadali priaznivý návrh a vyriešenie cyklotrás a chodníkov v rámci kompenzácií, projektanti, ani mesto v tomto nepodnikajú nič a presúvajú riešenie „do vyšších stupňov projektovej dokumentácie“. V praxi to znamená, že to pre nich nie je žiadna priorita, a že sa nás pokúsia „opiť rožkom“, možno nejakým jedným-dvoma kilometrami cyklotrás a chodníkov. V súčasnosti sa v meste pripravuje nový dopravný generel. Viete o tom? Požiadavky od občanov znova nemajú v Považskej Bystrici inštitucionálnu podporu. Na volebnú propagáciu sa nájdu státisíce z rozpočtu, pre financovanie TV Marika milióny. Ale bezpečné priechody pre deti idúce do školy, oddelené cyklotrasy od áut a chodcov, koncepcia rozvoja lacnej a udržateľnej osobnej dopravy, to je niečo, čo drvivá väčšina z nás ani na mape mesta alebo v projektoch ešte nevidela.
Dopravný generel mesta, nový územný plán aj kompenzácie za diaľnicu vznikajú zároveň, teda zmena tváre mesta je predo dvermi. Urobia zástupcovia a úradníci niečo aj pre nás, obyvateľov a našich hostí – turistov? Miestni podnikatelia by sa mohli tiež chopiť príležitosti a o rozvoj okresu sa pričiniť v pravý čas. Najbližšia veľká príležitosť žiadať skutočné kompenzácie bude na verejnom prerokovaní EIA preložky cesty I/61. Stretnutie investora – Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcov mesta a ministerstva životného prostredia s občanmi bude v najbližších mesiacoch. Kto niečo chce, ten sa musí pripraviť.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 699
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 174
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 142
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 823
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 831
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 283
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 661
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 097
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 568

Blogy SME

  1. Zuzana Srncová Gajdošova: Máte dosť minerálov v strave? Príčiny nižšej nutričnej hodnoty potravín
  2. Lubomir Zahora: Ohňostroj v hlave - epilepsia
  3. Jozef Sitko: Pred zlým koncom ma zachránili tri vakcíny
  4. Otilia Horrocks: Viete, čo je dobrý nápad?
  5. Ján Šeďo: Šírenie dezinformácií ako trestný čin vs. sedliacky rozum.
  6. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana
  7. Štefan Vidlár: Aj babkám
  8. Igor Borišek: Island - časť 4. Voda
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 799
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 172
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 826
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 678
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 316
  6. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 589
  7. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 545
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 311
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Hádzanári Považskej Bystrice v prvom zápase 3. kola Európskeho pohára EHF prehrali na domácej palubovke s ruským Krasnodarom 25:22.


10 h

V obci Beluša v Púchovskom okrese budú od januára dostávať na každé narodené dieťa od samosprávy 100-eurový jednorazový finančný príspevok.


TASR 16 h

Vďaka novému oddeleniu verejného obstarávania na dubnickej radnici ušetrila samospráva za rok a pol viac ako 1,5 milióna eur.


TASR 18 h

Okrem zoznamu hráčov, ktorí sa najčastejšie ocitli v jedenástke kola (písali sme o nich v predchádzajúcom vydaní MY Považský Obzor) sme sa rozhodli zostaviť jedenástku jesennej časti VI. ligy ObFZ Považská Bystrica podľa jednotlivých postov.


3. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zverejnili jej meno, adresu i profil na Facebooku. Hygienička Martina Kučíková patrí po minulom týždni zrejme k najznámejším z odboru.


3. dec

V martinskej nemocnici sa situácia nezlepšuje.


3. dec

Dlhoročná folkloristka, speváčka, členka folklórnych skupín a propagátorka ľudovej kultúry a zvykov našich predkov Martina Žabčíková zomrela 29. novembra vo veku 37 rokov.


2. dec

Ventilácie majú plne obsadené.


3. dec

Blogy SME

  1. Zuzana Srncová Gajdošova: Máte dosť minerálov v strave? Príčiny nižšej nutričnej hodnoty potravín
  2. Lubomir Zahora: Ohňostroj v hlave - epilepsia
  3. Jozef Sitko: Pred zlým koncom ma zachránili tri vakcíny
  4. Otilia Horrocks: Viete, čo je dobrý nápad?
  5. Ján Šeďo: Šírenie dezinformácií ako trestný čin vs. sedliacky rozum.
  6. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana
  7. Štefan Vidlár: Aj babkám
  8. Igor Borišek: Island - časť 4. Voda
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 799
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 172
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 826
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 678
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 316
  6. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 589
  7. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 545
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 311
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu