Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky

Bicyklom do budúcnosti alebo pod kolesá áut?

Starší z nás si určite spomenú na dobu, keď sa každé ráno a poobede zaplnila Považská Bystrica stovkami cyklistov smerujúcich do alebo z Považských strojární. Množstvo automobilov na uliciach bolo neporovnateľne menšie a medzi značkami bicyklov prevládala

eska alebo ukrajina. Zdalo sa, že táto doba sa nenávratne minula. Áut pribud­lo, bicyklov ubudlo. Reálne priestory pre cyklistov aj chodcov sa zúžili, zúžila sa aj pozornosť venovaná tomuto spôsobu dopravy zo strany politikov a úradov. Vybrať sa na bicykli do práce môže byť pomerne riskantná záležitosť. Buď vás ohrozia automobilisti alebo kolízia s chodcami. Chýbajú stojany na odkladanie, nemalé je aj riziko krádeže.
Mesto už nie je pre cyklistov. To sa však môže zmeniť, pretože sa blíži čas realizácie kompenzácií za diaľnicu cez mesto. Čo všetko môžeme žiadať od kompetentných? Najprv sa pozrime, aký je vývoj vo svete a na Slovensku. Dobrým príkladom zo Slovenska môže byť Prešov. Tam sa podarilo vybudovať viacero mestských trás spájajúcich sídliská a mestské časti. Začalo to aktivitou cyklistického klubu a nadšencov, ktorých myšlienky si postupne osvojili poslanci. Dnes je budovanie cyklotrás a vychádzkových okruhov jednou z hlavných priorít mesta, na ktorú každoročne vyčleňujú peniaze v mestskom rozpočte. Rovnako ako sa spájajú sídliská, tak sa môžu spájať aj obce a celé regióny.
Významným odvetvím takzvanej soft turistiky sa stáva nadregionálna cykloturistika. Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko. V okolitých štátoch sa postupne rozvíja budovanie regionálnych cyklistických okruhov a diaľkových cyklistických trás. Najčastejšie sú využívané málo frekventované miestne cesty, vodné hrádze v okolí riek a jazier. Zaujímavý nápad majú v Španielsku, kde vo veľkom začali využívať trasy zrušených železničných sietí. Za relatívne nízke náklady vymieňajú koľaje a pražce za betónové povrchy. Na celom území takto vzniklo niekoľko sto kilometrov cyklotrás. Po Európe vznikajú celé siete spojené s propagáciou miestnych zaujímavostí, lacné jednodňové ubytovne, prípadne iné služby pre cyklistov. Cyklistické kluby udeľujú certifikáty prevádzkam zameraným na soft turistiku. Napríklad v susednej Českej republike je cena certifikátu iba 2000 korún ročne, pri splnení pomerne nenáročných kritérií. Podnikatelia sa zároveň dostanú do katalógov rozširovaných spriaznenými organizáciami. Pribúdajú požičovne bicyklov, opravárenské dielne. Formou podpory projektu Greenways štát priamo spolufinancuje vznik nových trás desiatkami miliónov korún. Existuje prepojenie Prahy a Viedne, známou sa stáva Juhomoravská vinárska trasa. Relatívne nízke náklady oživujú upadajúce regióny, ľudia si začínajú uvedomovať hodnotu svojej krajiny. Vznikajú nové pracovné príležitosti, zvyšuje sa príliv financií z turizmu.
Celosvetový trend v rozvoji alternatívnej dopravy sa šíri aj v USA. Ako jeden z dôsledkov ropnej krízy schválili zákon, ktorý prikazuje, že pri výstavbe nových diaľnic minimálne 10 percent z výslednej investície musí byť investovaných do trás pre cyklistov alebo chodcov. Ak by takýto zákon platil u nás, tak by Považská Bystrica dostala jednu desatinu z nákladov na vybudovanie diaľničného úseku cez mesto. Pri odhadovaných nákladoch 10 miliárd korún na úsek by sme dostali cca 1 miliardu na rozvoj alternatívnej dopravy v meste a okolí. Takáto investícia by jednak mohla zlepšiť kvalitu života v celom okolí a tiež turisticky sprístupniť nesporné krásy Považia. Koľko trvalých pracovných príležitostí by to prinieslo? Tento zákon ale u nás neplatí. Obmedzený rozhľad kompetentných sa odrazil aj na návrhu kompenzácií pre mesto. Pribudnú cesty, ale iba pre autá. Paradoxne - najlepší variant popod mesto by stál tiež okolo 1 miliardy. Hoci obyvatelia žiadali priaznivý návrh a vyriešenie cyklotrás a chodníkov v rámci kompenzácií, projektanti, ani mesto v tomto nepodnikajú nič a presúvajú riešenie „do vyšších stupňov projektovej dokumentácie“. V praxi to znamená, že to pre nich nie je žiadna priorita, a že sa nás pokúsia „opiť rožkom“, možno nejakým jedným-dvoma kilometrami cyklotrás a chodníkov. V súčasnosti sa v meste pripravuje nový dopravný generel. Viete o tom? Požiadavky od občanov znova nemajú v Považskej Bystrici inštitucionálnu podporu. Na volebnú propagáciu sa nájdu státisíce z rozpočtu, pre financovanie TV Marika milióny. Ale bezpečné priechody pre deti idúce do školy, oddelené cyklotrasy od áut a chodcov, koncepcia rozvoja lacnej a udržateľnej osobnej dopravy, to je niečo, čo drvivá väčšina z nás ani na mape mesta alebo v projektoch ešte nevidela.
Dopravný generel mesta, nový územný plán aj kompenzácie za diaľnicu vznikajú zároveň, teda zmena tváre mesta je predo dvermi. Urobia zástupcovia a úradníci niečo aj pre nás, obyvateľov a našich hostí – turistov? Miestni podnikatelia by sa mohli tiež chopiť príležitosti a o rozvoj okresu sa pričiniť v pravý čas. Najbližšia veľká príležitosť žiadať skutočné kompenzácie bude na verejnom prerokovaní EIA preložky cesty I/61. Stretnutie investora – Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcov mesta a ministerstva životného prostredia s občanmi bude v najbližších mesiacoch. Kto niečo chce, ten sa musí pripraviť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 687
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 724
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 602
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 858
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 225
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 361
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 081
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Monika Chochlíková v roli dobrovoľníčky na trenčianskom letisku počas prvého dňa plošného testovania.

Predpoludňajšie testovanie prinieslo v Púchove dve percentá pozitívnych výsledkov

V trinástich odberových miestach na území mesta Púchov vykonali odberné tímy do 12:00 spolu 3 430 testov. Primátorku Púchova znepokojuje rapídny úbytok testov a certifikátov.

V považskobystrickej časti Podmanín zatvorili odberné miesto, nemajú testy

Ako informovala Miluše Kollárová z komunikačného oddelenia považskobystrickej radnice, rapídne sa znižuje počet testov aj na ďalších odberných miestach.

Na strednom Považí majú problémy s chýbajúcimi testami a certifikátmi

Problém vznikol preto, lebo ľudia z Považskej Bystrice sa chceli vyhnúť dvojhodinovým radom a išli sa dať otestovať do dedín. Tie na to neboli pripravené.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus Banskobystrický kraj: Prvý deň testovania je za nami. Pokračuje sa v nedeľu (minúta po minúte)

Podrobné spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Koronavírus Žilinský kraj: Testovanie prebehlo bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Celoplošné testovanie na Covid-19 v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Koronavírus Nitriansky kraj: Z vyše 30-tisíc ľudí v okrese Nitra je len 213 pozitívnych (minúta po minúte)

Spravodajstvo z celoplošného testovania na Covid-19 v okresoch Nitrianskeho kraja.

Už ste čítali?