Streda, 12. máj, 2021 | Meniny má PankrácKrížovkyKrížovky

Bicyklom do budúcnosti alebo pod kolesá áut?

Starší z nás si určite spomenú na dobu, keď sa každé ráno a poobede zaplnila Považská Bystrica stovkami cyklistov smerujúcich do alebo z Považských strojární. Množstvo automobilov na uliciach bolo neporovnateľne menšie a medzi značkami bicyklov prevládala

eska alebo ukrajina. Zdalo sa, že táto doba sa nenávratne minula. Áut pribud­lo, bicyklov ubudlo. Reálne priestory pre cyklistov aj chodcov sa zúžili, zúžila sa aj pozornosť venovaná tomuto spôsobu dopravy zo strany politikov a úradov. Vybrať sa na bicykli do práce môže byť pomerne riskantná záležitosť. Buď vás ohrozia automobilisti alebo kolízia s chodcami. Chýbajú stojany na odkladanie, nemalé je aj riziko krádeže.
Mesto už nie je pre cyklistov. To sa však môže zmeniť, pretože sa blíži čas realizácie kompenzácií za diaľnicu cez mesto. Čo všetko môžeme žiadať od kompetentných? Najprv sa pozrime, aký je vývoj vo svete a na Slovensku. Dobrým príkladom zo Slovenska môže byť Prešov. Tam sa podarilo vybudovať viacero mestských trás spájajúcich sídliská a mestské časti. Začalo to aktivitou cyklistického klubu a nadšencov, ktorých myšlienky si postupne osvojili poslanci. Dnes je budovanie cyklotrás a vychádzkových okruhov jednou z hlavných priorít mesta, na ktorú každoročne vyčleňujú peniaze v mestskom rozpočte. Rovnako ako sa spájajú sídliská, tak sa môžu spájať aj obce a celé regióny.
Významným odvetvím takzvanej soft turistiky sa stáva nadregionálna cykloturistika. Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko. V okolitých štátoch sa postupne rozvíja budovanie regionálnych cyklistických okruhov a diaľkových cyklistických trás. Najčastejšie sú využívané málo frekventované miestne cesty, vodné hrádze v okolí riek a jazier. Zaujímavý nápad majú v Španielsku, kde vo veľkom začali využívať trasy zrušených železničných sietí. Za relatívne nízke náklady vymieňajú koľaje a pražce za betónové povrchy. Na celom území takto vzniklo niekoľko sto kilometrov cyklotrás. Po Európe vznikajú celé siete spojené s propagáciou miestnych zaujímavostí, lacné jednodňové ubytovne, prípadne iné služby pre cyklistov. Cyklistické kluby udeľujú certifikáty prevádzkam zameraným na soft turistiku. Napríklad v susednej Českej republike je cena certifikátu iba 2000 korún ročne, pri splnení pomerne nenáročných kritérií. Podnikatelia sa zároveň dostanú do katalógov rozširovaných spriaznenými organizáciami. Pribúdajú požičovne bicyklov, opravárenské dielne. Formou podpory projektu Greenways štát priamo spolufinancuje vznik nových trás desiatkami miliónov korún. Existuje prepojenie Prahy a Viedne, známou sa stáva Juhomoravská vinárska trasa. Relatívne nízke náklady oživujú upadajúce regióny, ľudia si začínajú uvedomovať hodnotu svojej krajiny. Vznikajú nové pracovné príležitosti, zvyšuje sa príliv financií z turizmu.
Celosvetový trend v rozvoji alternatívnej dopravy sa šíri aj v USA. Ako jeden z dôsledkov ropnej krízy schválili zákon, ktorý prikazuje, že pri výstavbe nových diaľnic minimálne 10 percent z výslednej investície musí byť investovaných do trás pre cyklistov alebo chodcov. Ak by takýto zákon platil u nás, tak by Považská Bystrica dostala jednu desatinu z nákladov na vybudovanie diaľničného úseku cez mesto. Pri odhadovaných nákladoch 10 miliárd korún na úsek by sme dostali cca 1 miliardu na rozvoj alternatívnej dopravy v meste a okolí. Takáto investícia by jednak mohla zlepšiť kvalitu života v celom okolí a tiež turisticky sprístupniť nesporné krásy Považia. Koľko trvalých pracovných príležitostí by to prinieslo? Tento zákon ale u nás neplatí. Obmedzený rozhľad kompetentných sa odrazil aj na návrhu kompenzácií pre mesto. Pribudnú cesty, ale iba pre autá. Paradoxne - najlepší variant popod mesto by stál tiež okolo 1 miliardy. Hoci obyvatelia žiadali priaznivý návrh a vyriešenie cyklotrás a chodníkov v rámci kompenzácií, projektanti, ani mesto v tomto nepodnikajú nič a presúvajú riešenie „do vyšších stupňov projektovej dokumentácie“. V praxi to znamená, že to pre nich nie je žiadna priorita, a že sa nás pokúsia „opiť rožkom“, možno nejakým jedným-dvoma kilometrami cyklotrás a chodníkov. V súčasnosti sa v meste pripravuje nový dopravný generel. Viete o tom? Požiadavky od občanov znova nemajú v Považskej Bystrici inštitucionálnu podporu. Na volebnú propagáciu sa nájdu státisíce z rozpočtu, pre financovanie TV Marika milióny. Ale bezpečné priechody pre deti idúce do školy, oddelené cyklotrasy od áut a chodcov, koncepcia rozvoja lacnej a udržateľnej osobnej dopravy, to je niečo, čo drvivá väčšina z nás ani na mape mesta alebo v projektoch ešte nevidela.
Dopravný generel mesta, nový územný plán aj kompenzácie za diaľnicu vznikajú zároveň, teda zmena tváre mesta je predo dvermi. Urobia zástupcovia a úradníci niečo aj pre nás, obyvateľov a našich hostí – turistov? Miestni podnikatelia by sa mohli tiež chopiť príležitosti a o rozvoj okresu sa pričiniť v pravý čas. Najbližšia veľká príležitosť žiadať skutočné kompenzácie bude na verejnom prerokovaní EIA preložky cesty I/61. Stretnutie investora – Národnej diaľničnej spoločnosti, zástupcov mesta a ministerstva životného prostredia s občanmi bude v najbližších mesiacoch. Kto niečo chce, ten sa musí pripraviť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  3. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  4. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  5. Toto je budúcnosť dopravy. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  6. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  7. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  2. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  3. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  4. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  5. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  6. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  7. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  8. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  9. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 081
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 783
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 328
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 172
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 457
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 984
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 173
  8. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 6 579
  9. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 6 500
  10. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy 5 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pozrite sa na prvých návštevníkov znovuotvorenej plavárne.

10 h
Práce v tuneli už finišujú

Po odkladoch investor posledný termín dodrží. Ten určil na koniec roka. Práce v tuneli by mali skončiť v auguste.

16 h

Vypočujte/pozrite si dynamický prehľad domácich aj zahraničných športových aktualít doplnený o exkluzívne informácie z regionálneho šport a prihláste sa na odber.

19 h

Prvé teplé dni vytiahli na cesty aj motocyklistov. Púchovčan pri Beluši však už stihol zaplatiť životom.

10. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rýchla jazda na kabriolete sa skončila v protismere, doplatili na to nevinní ľudia.

10 h

Policajti namerali 58 ročnej žene v dychu takmer dve promile alkohol.

10. máj

Redakcie týždenníkov MY sa rozhodli uverejňovať unikátny seriál o živote v bývalom Československu.

10. máj

Ihrisko za plotom malo slúžiť aspoň deťom, respektíve vnúčatám majiteľov susedných pozemkov. Taká bola dohoda s cirkvou. Na prenajatom trávniku však žiadne hracie prvky nie sú.

15 h

Už ste čítali?