Považská Bystrica – Počas chladnejších mesiacov či nepriaznivého počasia slúžia na usporiadanie rôznych akcií kultúrne domy. Tie sa stavali väčšinou v akcii Z alebo prestavbou starých škôl či iných väčších objektov.
Vlastníkom kultúrnych domov v prímestských častiach Považskej Bystrice je mesto. Častí je jedenásť, kultúrnych domov o jeden menej, akcie v Orlovom sa konajú v škôlke. Objekty spravuje PX Centrum. „Pod našu správu patrí celkovo pätnásť objektov. Časť z nich prešla čiastočnou rekonštrukciou, väčšina na ňu čaká. Či už ide o kúrenie, strechy, celkovú vybavenosť... To všetko zaostáva za dnešnými modernými požiadavkami,“ hovorí jeho riaditeľka Elena Panáková. „Rekonštrukcia kúrenia sa zatiaľ urobila v Praznove, Dolnom Moštenci, P. Teplej, Z. Kvašova, Šebešťanovej, kde sa kúri plynom. Ten sa časom dostane aj do Podvažia, Milochova. Elektrické kúrenie je v Považskom Podhradí,“ dopĺňa.
Najväčším problémom stavieb sú však strechy. Vtedajšia architektúra podobných objektov dala zelenú rovným strechám. A tie, ako je dobre známe, sa príliš neosvedčili. Väčšina z nich má problémy so zatekaním a ich opravy si vyžadujú nemalé prostriedky. „S rekonštrukciami sme začali v Podvaží, kde bola celková investícia 860-tisíc korún. Opravu nutne potrebuje kultúrny dom v Šebešťanovej, rozsiahla rekonštrukcia čaká Horný Moštenec, kde sa celkové náklady vyšplhajú na poldruha milióna korún,“ tvrdí E. Panáková.
K skultúrneniu prostredia patria aj kuchynky, ktoré vo väčšine objektov chýbali. „Kultúrna akcia by sa mala konať vždy v kultúrnom prostredí. Aj preto pribúdali kuchynky, ako napríklad v Praznove. Ten by si však zaslúžil väčšie priestory, a tak by sa mala okrem rekonštrukcie urobiť aj prístavba. Problémom sú ale nevysporiadané vlastnícke vzťahy k pozemku pod ňou. Ak sa ho podarí odkúpiť, podľa projektu by v prístavbe mali svoje miesto aj dobrovoľní hasiči,“ prezrádza ďalšie zámery Panáková.
Ako ďalej dodala, PX Centrum sa okrem správcovstva týchto zariadení stará aj o kultúrny život v meste a jeho prímestských častiach. „Akcií býva v nich dosť, a aj preto treba kultúrne domy pre budúcnosť uchovať. Tam, kde ich predali, prišli neskôr na to, že urobili chybu. Myslím si, že doba bude lepšia a akcií bude viac. Podstatné je však to, že ich budeme môcť robiť kde.“