Respondenti považujú za najrozšírenejšie formy korupčného správania predovšetkým klientelizmus, rodinkárstvo a peňažné dary. Len pre zaujímavosť niekoľko príkladov korupcie v samospráve: Viceprimátor Košíc Eugen Čuňo (SDKÚ) - bol prichytený pri úplatku 1 mil. korún za získanie zákazky na stavbu obecných bytov na sídlisku Dargovských hrdinov. Starosta bratislavskej časti Rača Pavol Bielik (KDH) - podozrivý, že požiadal päťmiliónovú províziu za súhlas s rekonštrukciou jednej budovy a výstavbou obytných domov na Ulici Pri vinohradoch. Riaditeľ Úradu BBSK Milan Mráz (ĽS-HZDS) - spolu s poslancom Gabrielom Karlinom boli prichytení pri preberaní polmiliónového úplatku. Predseda TTSK Peter Tomeček (ĽU) - obvinený zo zneužívania právomocí verejného činiteľa, pretože odmietol poskytnúť NKÚ podklady na kontrolu hospodárenia s peniazmi zo štátneho rozpočtu.
Vlastné prostriedky a majetok obcí podliehajú iba miestnej kontrole. Predseda NKÚ SR Jozef Stahl tvrdí, že kontrola zabezpečená obecným kontrolórom, ktorý je volený obecným zastupiteľstvom, skôr vytvára priestor na korupciu ako ho zamedzuje. Podľa neho by kontrolu nad všetkými verejnými financiami mal prevziať nezávislý orgán - NKÚ SR. „Treba povedať, že sila ľudského faktora je výrazná a musí byť pod dohľadom," vyhlásil v rozhovore pre HN Stahl. Hovorkyňa Združenia miest a obcí Slovenska Oľga Gáfriková však považuje vnútornú kontrolu za dostatočnú. Obecného kontrolóra podľa nej síce volí zastupiteľstvo, ale jeho plat sa vypočíta na základe koeficientov stanovených v zákone a za svoju činnosť nesie zodpovednosť. Gáfriková pripomenula, že vnútorný kontrolór môže, na rozdiel od NKÚ, do priebehu konania vstupovať okamžite.
Opačný názor majú respodenti. Podľa prieskumu zdrojom korupcie je predaj obecného majetku, prenájom nebytových priestorov, vydávanie rôznych druhov povolení, obsadzovanie pracovných miest, verejné obstarávanie, ale aj stavebné konanie. Takmer polovica respondentov prieskumu sa domnieva, že zákazky platené z rozpočtu obce najčastejšie dostanú firmy blízke predstaviteľom samosprávy. Viac ako dve tretiny respondentov pritom cítia potrebu posilniť kontrolu hospodárenia s majetkom a finančnými prostriedkami obce.