omníčka rezortu školstva Katarína Hamerlová. Ako dodala, tohtoročnou novinkou je, že na testovaní sa po prvý raz zúčastnia aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, výnimku budú mať deti s mentálnym postihnutím. Pre týchto žiakov sa obsah a náročnosť testov nezmení, na rozdiel od rovesníkov však budú mať viac času na vypracovanie testov, ktoré budú aj graficky upravené. Okrem toho budú môcť používať pomôcky a budú mať pri sebe osobného asistenta. Žiaci, ktorí sa z objektívnych dôvodov nemôžu zúčastniť na MONITORE 9, budú testy písať v náhradnom termíne 14. marca.
Testy MONITORU 9 vychádzajú z učiva od 5. ročníka až po prvý polrok 9. ročníka ZŠ. Obsahujú po 30 úloh, na ktoré budú mať žiaci 90 minút na matematiku a 60 minút na materinský jazyka a literatúru. Odpovede budú deviataci zapisovať do hárkov priložených k testom. Objektivitu monitorovania deviatakov zabezpečí Štátna školská inšpekcia v spolupráci s krajskými školskými úradmi, ktorí budú vykonávať náhodné kontroly v školách. Na rozdiel od minulých rokov budú po prvýkrát prítomní na testovaní aj delegovaní zástupcovia stredných škôl. Výsledky monitorovania budú spracované najneskôr do 20. marca a následne vyhlásené ministerstvom školstva. Prihláška každého deviataka na strednú školu už bude obsahovať údaj o tom, ako obstál v testovaní z oboch predmetov. Riaditeľ strednej školy je pritom povinný pri prijímačkách brať do úvahy aj výsledky MONITORU 9. Miera zohľadnenia je však v jeho kompetencii.
Minuloroční deviataci dosiahli úspešnosť v matematike 65 %, v slovenskom jazyku a literatúre 71 %. Plný počet bodov z oboch predmetov získalo 166 žiakov. Podrobné informácie o MONITORE 9 môžu žiaci, rodičia a pedagógovia získať na webovej stránke Štátneho pedagogického ústavu www.statpedu.sk.