a sa iba rozvíja, artikulácia je nepresná, skúsenosti s rečovým prejavom sú malé...
Ale ani dieťa s bohatou slovnou zásobou a správnou artikuláciou nevyjadrí svoje myšlienky presne, pretože svoje schopnosti získalo len nedávno, a nie sú dostatočne utvrdené. Tu dostáva svoje slovo kresba. Vyžaduje schopnosť udržať ceruzku v ruke a pohybom preniesť pocit, myšlienku, nápad... na papier. Alebo kresliť nohou do piesku či snehu, kriedou na zem, prstom na papier... Dieťaťu to dáva pocit voľnosti, slobody, úspechu... A môžu to byť, z pohľadu nás dospelých, len „obyčajné čmáranice“, ale pre dieťa sú významným a obľúbeným výrazovým prostriedkom. Dieťa pri kreslení vyjadruje svoju „moc“. Kdežto pri hovorení a písaní sa často objaví jeho „bezmoc“. Písmenká zrádzajú a dieťa sa dostáva do frustrácie, stresu. Aj keď sa dieťa naučí dobre rozprávať a písať, kresba ho bude stále priťahovať a bude patriť k jeho obľúbeným činnostiam. Naproti tomu, vyjadrovanie sa v písanej podobe, si vychutná až po mnohých rokoch a možno aj nikdy.
Detská kresba je skutočný jazyk, ktorým dieťa rozvíja množstvo príbehov, skutočných či vymyslených. Graficky rozpráva bez toho, aby muselo použiť hovorené slovo. Kreslenie je pre neho príjemná hra, ktorá ho rozvíja, ale zároveň nám ňou dáva o sebe veľa vedieť. Na papieri sa objavujú vedomé i nevedomé priania, radosti, starosti, záujmy, ale napr. aj schopnosť adaptovať sa v rodine či v škole. Kresba býva tiež cenným darčekom dieťaťa tomu, koho má rado. Dieťa, ktoré má málo príležitostí na kreslenie, sa nerozvíja tak, ako dieťa, ktoré kreslí. Takéto dieťa má tendenciu spracovávať stále rovnaké námety, používať rovnaké farby. Jeho výtvarné prejavy sa vyznačujú snahou o „minimalizmus a realizmus“.
Dieťa je tvorivá bytosť a je dôležité, aby malo dostatok času kresliť, či už na zadanú alebo voľnú tému. Oboje sú totiž veľmi užitočné. Zadané témy rozvíjajú jeho logické myslenie a pozorovaciu schopnosť a voľné témy zase vnímavosť a zmysel pre vyváženosť, ale hlavne nimi deti môžu vyjadriť svoje pocity a potreby aj bez slov. Kresba tiež slúži ako vynikajúci diagnostický a terapeutický prostriedok, nielen vtedy, keď slová zradia.
Autor: Mgr. Eva Vácvalová