ahustí, čo ešte viac skomplikuje život občanov a vodičov. „V najbližšom období sa bude riešiť svetelná signalizácia na hlavnej križovatke v meste, zmení sa radič a intervaly červenej a zelenej (v smere Žilina – Bratislava). Premenlivé dopravné značenie bude pri naplnení hlavnej križovatky ukazovať náhradnú trasu. Bude viesť od križovatky Moštenec popod sídlisko Rozkvet po Moyzesovej ulici. Pri preplnení križovatky sa zruší ľavé odbočenie buď na Rajec alebo Púchov,“ informovala nás Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest v Bratislave. To, kedy sa spustí dispečing na riadenie križovatky, nám s určitosťou povedať nevedela. Momentálne sa riešia technologické detaily – rekonštrukcie chodníkov, zábradlia... Pešia doprava bude v priestore križovatky korigovaná, prípadne usmerňovaná do podchodu.
Riešiť tento problém by mali neskôr aj preložky ciest. O nich sa veľa hovorí, ale jasno v tomto bode nemá zatiaľ nikto. Ako problematická sa javí hlavne preložka cesty I/61 v Považskej Bystrici, ktorá prechádza aj stredom mesta popri hlavnej pošte a hoteli Manín. Jeden z variantov, ktorý podporuje aj mesto, je odklonenie cez Nálepkovu ulicu popred reštauráciu Trenčan, s pokračovaním okolo budovy polície po Okružnej poza sídlisko Stred až za mesto. Tento variant nebol jediný, navrhnutých bolo niekoľko. Všetky sa ešte stále posudzujú na ministerstve životného prostredia. Stanovisko zatiaľ vydané nebolo. „Nejde o zdržanie, ale o vyhodnocovanie vplyvov jednotlivých variantov na životné prostredie, ktoré je pri tejto stavbe obzvlášť komplikované a náročné. Vydanie záverečného stanoviska predpokladáme v najbližších dňoch,“ informoval nás Milan Luciak z príslušného ministerstva. Pôvodne však malo byť vydané už koncom mája. Predpokladá sa, že diaľnica by mala byť dostavaná o niekoľko rokov. Dovtedy budú musieť obyvatelia mesta znášať negatívne vplyvy dopravy, čo predstavuje v lepšom prípade obdobie 3-4 rokov. Branko Brodniansky z Inžinierskych služieb Martin, ktoré vypracovali štúdiu v súvislosti s vplyvom hluku na obyvateľstvo v tejto oblasti výstavby diaľnice, sa k problému občanov, ktorí budú dotknutí počas stavby vyjadril nasledovne: „Na stav, ktorý súvisí s výstavbou diaľnice, sú limity na hlukové zaťaženie oveľa voľnejšie, menej prísne a pretože ide o dočasnú záležitosť, posudzuje sa táto vec inak ako vplyvy po dobudovaní diaľnice. Obyvatelia mesta musia teda čakať na dokončenie diaľnice. Ich problémy so zahustením dopravy počas výstavby sa úpravami na fasádach domov alebo odhlučňovaním kritických miest riešiť nebudú.“ Odstraňovať sa budú len negatívne vplyvy, ktoré budú spôsobené konečným stavom, po dokončení diaľnice prostredníctvom protihlukových zábran a úprav na fasáde niektorých domov (napríklad výmena okien za plastové, prípadne iné úpravy). Ako nám však Branko Brodniansky ďalej povedal, neriešeným problémom zostane aj po vybudovaní diaľnice negatívny vplyv v súvislosti s dopravou na Štefánikovej ulici (ide popred hlavnú poštu smerom k pamätníku).