Považská Bystrica – V súvislosti s dostavbou úseku diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer, ktorá teraz končí na kopci neďaleko Sverepca, navštívil mesto minulý piatok Ľubomír Vážny, minister dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. Pred brífingom, ktorý sa konal v obradnej sieni mestského úradu sa prešiel po meste, aby si pozrel miesta, kadiaľ by mala viesť trasa diaľnice. Zastavil sa na sídlisku Rozkvet, zavítal do centra Národnej diaľničnej spoločnosti, kde si pozrel propagačný film približujúci realizáciu estakádového variantu diaľnice, ktorý povedie ponad mesto. Pešo sa potom prešiel aj po frekventovanej ulici M. R. Štefánika, zažil dopravnú zápchu na Štúrovej ulici.
Po rokovaniach s primátorom a zamestnancami mestského úradu sa na tlačovej besede vyjadril k budovaniu tohto úseku diaľnice nasledovne: „Ak zoberiem do úvahy všetky aspekty, či už otázku dopravy, financovania, vplyvu na životné prostredie alebo života obyvateľov, ako najvhodnejší sa mi javí estakádový variant, ktorý by mal viesť ponad mesto. Dosť bolo emócií, musíme začať stavať. Stavebné povolenie na druhý úsek diaľnice Sverepec – Vrtižer by malo nadobudnúť právoplatnosť v krátkom čase. Koncom tohto roka, prípadne skoro na jar v roku 2007, začneme s realizáciou výstavby. Prvý úsek zo Sverepca po prvý objazd, teda úsek 4,5 km, by mal začať s trištvrteročným, možno polročným omeškaním.“
Aj keď minister prišiel do mesta riešiť, ako sám povedal, predovšetkým problematické otázky súvisiace s dostavbou diaľnice, nevyhol sa ani otázkam týkajúcich sa prekládky hlavnej cesty 1/61, ktorá vedie cez Štúrovu ulicu. Pri nastupovaní do auta na Nálepkovej ulici ho zastavili dvaja tamojší obyvatelia. Z tejto neplánovanej diskusie na chodníku vysvitlo, že ak by situácia s riešením preložiek bola len na ministrovi, vôbec by sa problémom preložiek nezaoberal, lebo je nepodstatný, a riešil by čo najrýchlejšie len dobudovanie D1. S nespokojnými obyvateľmi sa plánuje stretnúť ešte na pôde ministerstva. „S občanmi budeme rokovať a hľadať uspokojivé riešenie. Ak nedospejeme ku konsenzu, existuje ešte možnosť vyvlastnenia,“ povedal minister dopravy pred novinármi. Takéto riešenie je však podľa jeho slov extrém, ku ktorému by nechceli pristúpiť.
Preložky 1/61 posudzovalo ministerstvo životného prostredia. Aj keď považuje za najvhodnejší z hľadiska vplyvov na životné prostredie variant V6a, čo je vybudovanie tunela popod súčasnú cestu s vchodom pri hlavnej pošte a vyústením na Moyzesovej ulici, spomína tiež, že tento je zároveň najdrahší. A tak sa v stanovisku ministerstva ŽP okrem iného ďalej uvádza: „Stojí za úvahu, či nie je potrebné celkove zvážiť rozvoj mesta Považská Bystrica aj s urbanistickými nadväznosťami a po spustení diaľnice riešiť celkovo dopravný generel mesta.“ Inde v dokumente zaslanom do redakcie sa zas vyjadruje dané ministerstvo nasledovne: „MŽP SR po zvážení všetkých skutočností v konečnom dôsledku odporúča na realizáciu variant V6a. Výsledok procesu posudzovania má len odporúčací charakter, ale povoľujúci orgán, teda Mesto Považská Bystrica, musí pri rozhodovaní o realizácii posudzovanej činnosti brať výsledok procesu do úvahy. V prípade, že odporúčanie z procesu posudzovania neakceptuje, musí túto skutočnosť podrobne odôvodniť.“ Zároveň sa však vo vyjadrení ministerstva životného prostredia uvádza, že záverečné stanovisko môže vydať len v spolupráci s ministerstvom dopravy. To dňa 4. augusta vrátilo verziu s tunelovým variantom ako neprijateľnú. Obe ministerstvá budú ďalej rokovať. Na brífingu pred médiami však minister dopravy Ľubomír Vážny vyjadril názor, že ako najlogickejšie riešenie sa javí v súvislosti s odkláňaním dopravy a riešením jej presmerovaní variant, ktorý počíta s preložkou po Nálepkovej ulici. Ako oveľa vážnejši problém, ktorý sa snažil vyriešiť, sa podľa jeho slov javí otázka asanácie sídla obvodného oddelenia policajného zboru.
Autor: berko