Považská Bystrica – Začiatok prác na úprave hlavnej cesty I/61, avizovaný zo strany Slovenskej správy ciest už koncom júla ako súčasť riešenia dopravnej situácie v meste, sa posunul na koniec septembra. Trvať by mali do konca októbra. „Dôjde len k obnovám a vylepšeniu povrchových možností, sanáciám svahu, k vybudovaniu odvodňovacích kanálov v niektorých miestach k oprave výtlkov, a teda k vylepšeniu stavu na celej hlavnej ceste v smere Bratislava-Žilina od salaša až po rybníky, na Moyzesovej ulici až ku križovatke pri podjazde a následne aj popri Hypernove. Nikde nedôjde k záberom pozemkov či už štátnych alebo súkromných, cesty sa rozširovať nebudú,“ informoval nás bližšie o zámeroch stavbárov Ivan Hlavoň, riaditeľ Investičnej výstavby SSC zo Žiliny. Avizovaná je aj úprava chodníka na Sládkovičovej ulici. Od jeho bariérového oddelenie sa upustilo, lebo to by vytvorilo prekážku vstupu obyvateľov na tejto ulici do ich domov.
Spolu s opravami ciest sa má realizovať aj tzv. inteligentné riešenie dopravy, ktoré pri svojej návšteve mesta koncom augusta spomínal minister dopravy Ľubomír Vážny, s čím súvisia opravy niektorých mestských komunikácií. Riešenie spočíva v tom, aby došlo k uprednostneniu hlavného smeru Bratislava – Žilina, pri zachovaní stykovej svetelne riadenej križovatky. Kruhový objazd by podľa slov Ivana Hlavoňa nebol dobrým riešením, a preto sa od neho upustilo. „Naše riešenie by mohlo pružne a adresne reagovať na vstup vozidiel zo všetkých smerov. Každý by mal byť digitálne, elektronicky snímaný mechanickými aj obrazovými sčítačmi a do centra, ktoré bude vo výškovej budove obvodného úradu, by mali prichádzať informácie. Tie budú mať ovplyvňujúci, doplňujúci charakter, lebo základným spôsobom riadenia križovatky a signálneho plánu je vlastne pevne postavený program, resp. päť programov, ktoré vystihujú najväčšiu potrebu spriepustnenia križovatky. Zásah ľudského vstupu je vylúčený a jediná možnosť kontroly bude zo strany polície v riadiacom centre. Z tohto centra sa môžu riadiace cykly kedykoľvek obmeniť,“ charakterizoval situáciu I. Hlavoň. Dôjde zároveň k zmenám, čo sa týka vertikálneho aj horizontálneho dopravného značenia, pribudnú nové značky i semafory, premenlivé dopravné značenie. „Najdôležitejšia bude značka zo smeru od Bratislavy do hlavnej križovatky pri odbočení na Púchov, kedy v určitých momentoch sa objaví zákaz odbočenia doľava. V tomto momente bude dôležité ako vodiči zareagujú na túto značku a či nebudú vytvárať nejaké odstavovanie s požiadavkou: My chceme raz odbočiť doľava!“ upresnil riaditeľ.
Pri vstupe do mesta bude umiestnené premenlivé dopravné značenie, ktoré bude odporúčať pri totálnom prehustení križovatky vodičom, ktorí pôjdu v smere Bratislava – Žilina, aby obišli križovatku cez Rozkvet . Z križovatky pri Esso pumpách môžu pokračovať tak, aby vyústili do hlavnej križovatky alebo prejsť po Jánskej pod starým cintorínom cez Moyzesovu von z mesta.
Z pôvodne plánovaného zrušenia dvoch odbočení vľavo sa po rokovaniach s mestom, ktoré trvalo na zachovaní ľavého odbočenia na Púchov, kvôli doprave do priemyselnej zóny, celkom zruší len ľavé odbočenie v smere Žilina-Bratislava na Rajec. Bude bezbariérové, riešené len zebrou. Výnimku budú mať sanitné, hasičské vozidlá a iné autá s prednosťou. Slušnejšia možnosť pre odbočenie bude vytvorená pri odbočke na Moyzesovu ulicu pri rybníkoch, kde sa vytvorí ľavé odbočenie. Do mesta potom pôjdu už len dva pruhy, priamy a pravý odbočovací. Preto má dôjsť aj rekonštrukciám vozovky na Moyzesovej a Jánskeho ulici. Hlavne Jánskeho ulica je však dosť úzka, dopravu komplikujú aj kamióny z Hypernovy. Zahustením sa problémy znásobia. Cesta sa však rozširovať nebude a ako povedal Ivan Hlavoň. „Bude sa tlačiť na Hypernovu, aby problémy so vstupom jej kamiónov na tieto cesty riešila v závislosti na zmenách, ktoré nastanú v premávke vozidiel,“ vyjadril sa Hlavoň.
Na otázku, či nie sú obavy aj z dopravných kolízií v týchto miestach, odpovedal, že sa spolieha na inteligenciu vodičov. Situáciu a bezpečnosť hlavne pre cyklistov by tu mala kontrolovať mestská aj dopravná polícia.
Autor: berko