Mojtín – Padajúce skaly v chotári Mojtína už roky ohrozujú jedinú prístupovú cestu do obce. Problém sa ťahá desaťročie, nebezpečný skalný masív je majetkom obce a cesta III. triedy Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK). Po vyhlásení mimoriadnej situácie v apríli tohto roku, betónové panely provizórne chránia pred padajúcimi skalami niekoľko desiatok metrov dlhý úsek cesty. Na zabezpečenie cesty a sanovanie svahu je potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu. Podľa Stanislava Lališa zo Správy ciest TSK sa pomoci obecnému úradu nebránia a podieľajú sa na jej spracovávaní. V novej projektovej dokumentácii, ktorá má vyčísliť i potrebu finančných prostriedkov, počíta s odstrelom. „Pri obhliadke priamo v teréne sú zistené značné zátrhy, praskliny, predstavujú značné riziko a pri vŕtacích a strelných prácach na lokalite môže dôjsť k nepredvídaným udalostiam, hlavne na previse č. 8, kde je zátrh dlhý asi 15 metrov a pravdepodobne je prepojený na poruchu, ktorá môže spôsobiť zosuv väčšieho objemu skalného masívu v rozsahu 3 až 5-tisíc ton. Obrovským nebezpečím je, že môže úplne odtrhnúť cestu,“ upozornil strelmajster Mičica pri riešení technológie prác. „Skalný masív treba zamerať, terén je ťažko dostupný, práce sa budú vykonávať vo výškach za pomoci horolezeckej techniky, pri streľbe sú veľmi prísne bezpečnostné opatrenia... Musí sa určiť sklon svahu, vybudovanie spevňovacích lavíc,“ vyjadril S. Lališ. Poukázal i na novú skutočnosť, ktorou je vybudovanie cesty na skalný masív, aby sa tam dostala vŕtacia súprava. Považuje za dôležité pripraviť na prevádzku náhradnú komunikáciu do obce, ktorá je v súčasnosti ako poľná. Odhaduje, že jej úprava by si vyžiadala okolo 5 miliónov korún. Problematické naďalej zostáva financovanie. „Obecný úrad hľadá možnosti získania financií, požiadali sme o pomoc bývalého premiéra M. Dzurindu, odporučil riešenie cez krízový štáb. Najprv musíme vedieť, čo to všetko bude stáť, “ povedal starosta Mojtína Ferdinand Čepák. Podľa S. Lališa Správa ciest TSK chce pomôcť, či už projektom alebo ďalšími opatreniami, v hre zostáva aj návrh na ukotvenie zábran, ako je pod Strečnom, či hľadanie iného riešenia, ktoré by zjednodušilo a zlacnelo práce. „Oslovili sme kompetentných, keď bude k dispozícii rozpočet, musíme rozhodnúť, akým smerom pôjdeme,“ povedal. Vyjadril sa, že po vypracovaní projektu, ktorý by mal byť v priebehu dvoch týždňov, musí od začiatku prebehnúť celý proces schvaľovania a ak budú financie, znamená to pol roka tvrdej práce, kým sa všetko dotiahne.
Nie je rozhodnuté, čo s betónovými panelmi, umiestnenými pod nebezpečným svahom. „Kvôli veľkému množstvu snehu v týchto končinách nemôžu zostať tam, kde sú lebo budú brániť zimnej prevádzke. Uvažuje sa, že buď ich posunieme úplne ku kraju cesty alebo ich odstránime,“ povedal S. Lališ.
Autor: zum