Prečín – Miestna základná škola patrí v okrese medzi menšie. „Keď si prečítam alebo sa dopočujem v médiách o rôznych projektoch a ich realizácii v školách, poteší ma to, hoci sú pre nás v tomto smere konkurenčné. Škoda však, že väčšinou bývajú medializované školy z miest, na tie z obcí sa podľa mňa akoby občas zabudlo,“ hovorí riaditeľka školy Jarmila Tesková. „My sme sa snažili čo najskôr zapojiť do rôznych projektov, z ktorých by sa dali získať na činnosť finančné prostriedky, ktoré by pomohli škole i žiakom. Ako prvým bol Ekopolis, zameraný na úpravu ekoihriska. Získali sme tridsaťtisíc korún, ktoré sme dostali na nákup materiálu. Myslím si, že dôležitou súčasťou projektu bola pomoc rodičov, pretože všetko sme si robili sami,“ dodáva riaditeľka, ktorá pôsobí v obci osem rokov. Prísun informačno-komunikačnej technológie do školy sa dostal vďaka ďalšiemu projektu – Infovek. „Po Domaniži sme boli druhou školou v okrese, ktorá dostala päť žiackych a jednu učiteľskú stanicu. S nimi pribudol skener, tlačiareň a edukačné balíčky – vyučovacie programy. Materiál v hodnote 450-tisíc korún sa dostal do školy začiatkom roku 2002 a každý rok sa projekt vypracováva znovu. Je možnosť získať ďalších stotisíc korún na technológie v rámci projektu Otvorená škola INFOVEK, ktorý je vlastne pokračovaním pôvodného. Nám sa to podarilo v rokoch 2003-2006. Program zahŕňa rôzne aktivity, ktoré natáčame na kameru, aby ich mohli vidieť aj rodičia,“ konštatuje Tesková.
Podľa jej slov chcú zapojiť a zaujať deti vo vyučovacom procese čo najviac. „Chceme im ho spríjemniť, podobne ako mimoškolskú činnosť. Chceme, aby využívali čo najviac digitálnu techniku. Poznatky určite využijú v ďalšom štúdiu či praxi v živote,“ dodáva riaditeľka, ktorá si chváli aj spoluprácu s rodičmi. Zaujímavosťou je tiež vzdelávacie podujatie pre lokálnu komunitu na získanie a prehlbovanie digitálnej gramotnosti. „Digitálni Štúrovci sa u nás ujali. V našom projekte sa zameriavame na ženy a vidiecke obyvateľstvo, o ktorých vieme, že vo veľmi malej miere alebo takmer žiadnej nemajú finančné prostriedky ani možnosť získať dostupnosť internetu a služieb eGovermentu, ako i konzultačnú podporu pracovníkov pre ich potreby. Mládež využíva internet veľmi aktívne najmä u nás v škole,“ pokračuje riaditeľka. Ako ďalej doplnila, na spestrenie učebného procesu majú ďalšie programy, na ktoré dostali už dvakrát po tridsaťtisíc korún. Tie slúžia na zapojenie rodičov do učebného procesu, ktorí pomáhajú napríklad na vyučovacej hodine. Ďalší program pomohol získať prostriedky na obnovu školy, kde maľovali obrázky a rozprávkové výjavy najmä deti. „Reagovala som iba na článok vo vašich novinách, kde sa podobnými úspechmi pochválili mestské školy. Sme malá škola a máme iba sedemdesiatpäť žiakov. Každoročne vypracujeme niekoľko projektov, ktoré by ich mali nielen vo výučbe posunúť dopredu. Chceme, aby sa uplatnili v ďalšom živote a aby boli pyšní na to, čo sa v základnej škole naučili,“ dodala.
Autor: mk