Najmä na domáci úspech z minulého roku, kedy sa Šesťdňová jazdila v okolí Považskej Bystrice a trophy team skončil v silnej konkurencii na šiestej priečke. Aké umiestnenie bude patriť našim jazdcom tentoraz? Pred samotnými pretekmi, ktoré sa uskutočnia 14. – 19. novembra, môžu všetci iba tipovať. Je to ako v lotérii, ktorou bola aj možná účasť či neúčasť slovenskej výpravy na opačnej strane zemegule. Finančne náročná cesta predurčila „iba“ cestu „tofíku“. O náročnosti podujatia na finančné prostriedky hovorí aj fakt, že jeden z našich tradičných rivalov, reprezentácia Českej republiky, svoj team do hlavnej súťaže nepostaví, a bude reprezentovaná iba v klubových družstvách.
Cez Dubai na koniec sveta
Po niekoľkohodinovom lete čaká našu výpravu ďalšia „prechádzka“. Po prílete do najväčšieho mesta Nového Zélandu - Aucklandu, je pred nimi ďalších asi štyristo kilometrov. „Príprava nebola jednoduchá. Súčasne môžeme povedať, že je stále intenzívna, a máme stále nedostatok toho najpodstatnejšieho – peňazí. Letenky, motocykle, strava či ubytovanie sú už zaplatené, takže niekoľko ťažkých vecí máme za sebou. Motocykle sme si požičali, čo stálo nemálo peňazí. Použijeme tri značky: Gas Gas, Yamahu a KTM. Prenájom je za doslova horibilné sumy, cca stotisíc za motocykel, nič nie je lacné. Po prílete si chceme prenajať autá. Možno jedno väčšie, dve menšie, to ešte netuším ani ja,“ povedal prezident SMF Peter Smižík.
Výpravu čaká ubytovanie v troch bungalovoch pri jazere Taupo, ktoré je uvádzané ako raj najmä pre priaznivcov lovu pstruhov. Na tie však nebude čas, pretože všetko treba pripraviť v predstihu. „Odchádzame skôr najmä preto, aby sme sa stihli dostatočne aklimatizovať a dať do poriadku motocykle, či obzrieť „terén“. Potrebujeme vedieť, kde budú rôzni výrobcovia či predajcovia techniky, ktorých môžeme počas pretekov potrebovať. Chlapci si berú so sebou potrebné veci, motocykle ostávajú na ostrove. Časť vecí a technických pomôcok odletela v kontajneri, kde nám uvoľnila „pľac“ česká výprava. Všetko, čo budeme potrebovať v cieľovej časovej kontrole, tam bude. Snažíme sa riešiť veci za pochodu a doma, aby sme sa vyhli zbytočným problémom u protinožcov,“ dodáva Smižík.
Výprava bude ubytovaná ani nie desať minút od štartu podujatia. Trate severného ostrova by mali byť podľa slov manažéra Janka Hrehora škandinávskeho charakteru. Kamenisté a mokré v lesnatých úsekoch. Nie ako v Poľsku, kde sa juazdilo na „plackách“. Denne čaká na jazdcov päť kontrol, čomu sa prispôsobili jazdci aj ich sprievody. Štartujú skúsení borci, hoci nie všetko dopadlo podľa predstáv SMF i manažéra.
Kto štartuje?
Napriek značným ekonomickým problémom sa Slovenská motocyklová federácia, za pomoci Ministerstva školstva SR a reklamných partnerov, uvedeného svetového šampionátu zúčastní v hlavnej súťaži prostredníctvom reprezentačného trophy teamu. Štartom slovenského družstva sa snaží SMF zabezpečiť nadväznosť na úspechy našich enduro jazdcov z predchádzajúcich ročníkov tejto motocyklovej olympiády, kedy tím pri štartoch v rokoch 1999, v roku 2002 v ČR a v neposlednom rade minulý rok 2005 v Považskej Bystrici, obsadil zhodne šieste miesto v celkovom hodnotení krajín, čo vzhľadom na neustále stúpajúcu úroveň svetového endura je veľkým úspechom. Minuloročná Šesťdňová v Považskej Bystrici bola úspešná nielen pre našich jazdcov (juniorský tím dokonca obsadil 5. miesto a klubový tím SMF miesto štvrté), ale i pre usporiadateľov, nakoľko bola Medzinárodnou motocyklovou federáciou FIM vyhlásená za jednu z najlepších v jej histórii.
Športová komisia endura a rely SMF a manažér ISDE. 2006 Ján Hrehor do trophy tímu na tohtoročná Šesťdňovú nominovali nasledovných jazdcov – reprezentantov SMF: Róbert Kapajčík, Štefan Svitko, Zlatko Novosád, Ivan Jakeš, Radek Matoška, Juraj Dozsa. Pôvodne v nominácii figurovalo i meno nášho najúspešnejšieho „enduro“ jazdca Jaroslava Katriňáka, ktorý však musel zo zdravotných dôvodov svoju účasť na tohtoročnej Šesťdňovej zrušiť a miesto neho bol do tímu zaradený Juraj Dozsa.
„Myslím si, že z hľadiska perspektívy je dôležité, aby sme štartovali. Bude to signál najmä pre mladých jazdcov, ktorí budú mať ďalšiu motiváciu, čo im môže pomôcť. Máme ich dosť,“ tvrdí Hrehor. Podľa jeho slov je ťažké hovoriť o umiestnení. „Poviem to takto. Ak by štartoval Katroš, mohli sme byť medzi 6. – 10. miestom, smerom bližšie k šestke. Takto to bude asi opačným smerom.“
Na základe informácií je na tohtoročnú Šesťdňovú prihlásená rekordná účasť jazdcov – viac ako 600. Ako sme už spomenuli, susedná Česká republika trophy team neprihlásila, a bude zastúpená len v klubovej súťaži, prostredníctvom šiestich klubových tímov, v ktorých má SMF taktiež zastúpenie. Štartujú v nich jazdci, ktorí v sezóne 2006 jazdili s licenciami SMF – napr. Roman Michalík, Rudo Kavský.
„Z čoho mám obavy? Denne sa stretávame s manažérom a tieto veci preberáme. Ak chlapci zajazdia s enduráckym rozumom to, čo vedia, a dôjde ich aspoň potrebných päť, bude to dobré. Strach mám trošku z náhradných dielov a skôr z technických problémov. Preto ideme skôr, aby sme tieto veci „okukali“ dopredu. Čím skôr chytí výprava určitý rytmus, tým je väčšia záruka na dobrý výsledok a fungovanie,“ tvrdí prezident SMF. Okrem jazdcov, sprievodu a lekára sa na Novom Zélande predstavia aj slovenskí časomerači, ktorí boli hodnotení v Považskej Bystrici veľmi dobre.
Čo do odletu?
„Chlapci sa pripravovali na celú sezónu jednotlivo, takže všetko si vedia po tejto stránke pripraviť. Netreba preto hovoriť ani o spoločnom veľkom sústredení, každý sa pripravuje individuálne. Ako sa cítim? Určite narážate na to, že nejdem v úlohe jazdca. Myslím si, že doma to bola skvelá rozlúčka v prostredí, ktoré som poznal a mohol som pomôcť. Vek nezastavíš a ja by som už asi viac škodil, ako pomáhal. Možno skúsim „šestku“ ako jazdec klubového družstva, jazdiť sa dá aj vo vyššom veku, čo dokumentoval vlani Emil Čunderlík,“ tvrdí Ján Hrehor.
„Ruka nebolí, rameno je v poriadku. Beriem súťaž ako hocijakú inú,“ tvrdil Robo Kapajčík. „Zvykli sme si, že nebýva doma aj pol roka, takže strach oňho nemám,“ dodáva jeho otec. Na ISDE sa údajne teší a trénovať bude doma. Iné problémy mal Ivan Jakeš. Ten poslal svoj pas do Paríža kvôli vízam na Dakar. „Oznámili mi, že ho dostanem až za mesiac, s vybavovaním nového som mal problémov vyše hlavy.“ Števo Svitko nemá nič pobalené s balením mu vraj nemusí pomáhať nik, ani matka. „V sobotu máj ešte preteky, Zéland je ešte ďaleko,“ tvrdil mladý Oravec.
„Na preteky sa teším. Manželka mi nič chystať do cesty nemusí, hoci ona ma naľahko odísť nikdy nenechá. Doniesť nemusím nič. „Zhora“ mám len nariadené, aby som sa vrátil, a to čo najskôr,“ tvrdil s úsmevom Radek Matoška. Zlatko Novosád tak ďaleko ani neletel, ani tak ďaleko nepretekal. „Stres príde cestou. Keď sa to pomaly rozbehne, príprava a preteky, už to pôjde samo. Na preteky sa už nechystám, zraniť sa tesne pred odletom by bola smola. Robím iba to, čo potrebujem,“ dodáva Zlatko. „O nominácii som sa dozvedel asi dva týždne pred odchodom? Už predtým som počul, že Jaro vypadol zo zdravotných dôvodov. Čakal som koniec sezóny a zrazu vraj ideš na Zéland,“ vysvetľuje Juraj Dozsa.
Čo teraz a čo potom?
Preteky pod mohutnými Mount Ruapehu, Mount Tongariro či stále dymiacou sopkou Mount Ngaruahoe, budú určite niečím zvláštne. No podľa prezidenta nebude exotike koniec. „O rok sa bude jazdiť v Chile. Nuž, hovoriť teraz o peniazoch nemá zmysel. Posledný kongres FIM-u, na ktorom bol zvolený nový prezident Venezuelčan Vito Ipolito, v Salvador de Bahija, kde sa brazílsky kongres konal, však priniesol Slovensku aj dvoje majstrovstvá sveta. Jedny sa uskutočnia v Sverepci, kde sa pôjdu MX3 22. júla a v Krompachoch sa pôjde opäť v prvých septembrových dňoch podnik MS v endure. „Potešila nás aj pocta, ktorú dostal v úvode kongresu Jožko Chovančík,“ povedal Smižík. Európske delegácie presadzovali niekoho zo svojich troch kandidátov, no nepochodili. „Poverenie usporiadať MS zaväzuje, ale dúfam, že sa po naštartovaní Sverepca po sedemročnej pauze budú snažiť o jeho permanentnú prevádzku aj jeho majitelia, a že nebudú čakať iba na podpornú ruku s peniazmi. V areáli sa dá robiť množstvo pretekov rôznych kategórii či kubatúr, treba to využiť. Okrem sveta sa môžu vyjazdiť v ňom do sýtosti aj naši jazdci, ktorí po jeho sprevádzkovaní volali. Nás čaká koniec sezóny, ktorý prinesie sedenie komisií a valné zhromaždenia jednotlivých disciplín. Vyvrcholia začiatkom roka na generálnom zhromaždení, no motoristi sa chcú aj zabaviť, čo bude možné na našom tradičnom plese,“ dodal prezident SMF. My držíme našim chlapcom palce a dúfame, že radosť aj tanec po tohtoročnej ISDE na Novom Zélande bude.