cké, ak pri dopravných nehodách prídu o život malé deti, ale aj preto, lebo základy ďalšieho rozvoja osobnosti sa utvárajú práve v tomto vekovom období.
„Cieľom výchovy k dopravnej disciplíne je poskytnúť deťom potrebné poznatky, schopnosti a návyky, ktoré ovplyvnia postoje a správanie, potrebné na dodržiavanie dopravnej disciplíny. Podmienkou pre realizáciu tohto cieľa je cvičenie pozornosti a zmyslov, rozvíjanie orientácie v priestore, pohotovosti, obratnosti, návyku zautomatizovaného správania, pamäti i myslenia a osvojenie si primeraných poznatkov o doprave. V materskej škole máme vytvorené veľmi dobré podmienky. Prostredníctvom učebných pomôcok precvičujeme znalosť farieb, tvarov, poznatky o semafore, o dopravných značkách, určujeme dopravné prostriedky, zdôvodňujeme ich účel a triedime ich podľa miesta pohybu. Zaraďujeme rôzne hry, rozprávky, diafilmy s dopravnou tematikou a zdôvodňujeme deťom starostlivosť polície o bezpečnosť cestnej premávky a pravidlá správania sa v dopravných prostriedkoch. Využívame rôzne sluchové hry na rozlišovanie jeho smeru, rozlišovanie vzdialenosti - približuje sa, vzdiaľuje sa. Nacvičujeme pohotovosť a reakcie na dohodnutý signál alebo zvukové znamenie,“ hovorí riaditeľka pružinskej škôlky Jolana Mičkovská.
Počas pobytov vonku pozorujú deti s pedagógami správanie dospelých na ulici, vplyv počasia na bezpečnosť pri chôdzi a pri jazde, dopravné prostriedky, dopravné značky. „Veľmi dôležité je poučiť deti o tom, aby v prípade nehody hľadali pomoc u dospelého, vedieť o dôležitosti pestrého oblečenia i viditeľnosti. Deti učíme, aby sa nehrali na vozovke, ale iba na miestach určených na hranie, učme ich reagovať na znamenie, nepohybovať sa blízko vozovky, pred priechodom sa poobzerať vľavo a vpravo, prechádzať kolmo, voliť cestu najbezpečnejšiu, nie najkratšiu.
Vzhľadom k tomu, že nemáme v obci možnosť prakticky precvičovať prechádzanie cez vozovku po označených priechodoch pre chodcov a možnosť rozvíjať orientáciu v cestnej premávke podľa svetelných signalizačných zariadení, vypracovali sme v spolupráci s rodičovským združením projekt, na ktorý sme získali prostriedky z podielu 2 % dane,“ dodáva riaditeľka. Na školskom dvore naznačili učiteľky svojpomocne farbou modulovú situáciu, zakúpili sa jednoduché detské dopravné prostriedky a pracovné zošity, ktoré využívali nielen v dopravnej, ale aj pri plnení úloh z iných zložiek. V rámci projektu precvičovali riešenie rôznych dopravných situácii, upevňovali správnu chôdzu po ľavej strane vozovky, správny prechod cez vozovku po označených priechodoch, nacvičovali jazdu na dopravných prostriedkoch a orientáciu v cestnej premávke.
„Naše malé „dopravné ihrisko“ využívame i na rôzne spoločné aktivity. Minulý týždeň sme na školský dvor pozvali i našich bývalých škôlkarov. Uskutočnili sme rôzne športové súťaže a jazda na kolobežkách a detských motorkách bola jednou z nich. Aj našim prvákom robilo ešte problémy dodržať jazdu v pravom pruhu našej škôlkarskej vozovky. Presvedčili sme sa, že modulová situácia je nielen dôležitá pre úspešné rozvíjanie poznania detí v oblasti dopravnej výchovy, ale je pre deti aj zaujímavá, príťažlivá a vzbudzuje spontánnu pozornosť všetkých detí,“ konštatuje riaditeľka.