„V triedach pre mimoriadne nadané deti by žiaci najradšej chodili do školy aj v sobotu alebo nedeľu,“ hovorí riaditeľka V. ZŠ v Považskej Bystrici Iveta Štiborová
Považská Bystrica – „Ponorte prst do pohára a predstavte si, že ste kvapkou vody,. Čo vás napadá?“ dostávajú tretiaci otázku. Jeden vidí, ako pláva do Dunaja, ďalší je kvapkou rosy, tretí sa cíti ako pri búrke. Vzápätí skúšajú na rôznych materiáloch, či vodu obsahujú alebo nie. Stačí naša zvedavá otázka a deti hneď reagujú pohotovými odpoveďami, niektoré si pomáhajú aj ročníkovými prácami, ktoré si samy vytvárajú v počítači. „Deťom sa predmet obohatenie veľmi páči, pretože sa zaujímajú o všeličo, sú zvedavé a zasypávajú ma otázkami. Je to dobré aj pre mňa, pretože nemôžem byť bez samoštúdia vo voľnom čase, aby som bola pripravená na všetko. Môžem povedať, že títo žiaci by sa nestratili ani v o dva roky vyššom ročníku,“ priznala triedna Tatiana Zekanová. Presúvame sa do vedľajšej triedy na hodinu matematiky, ktorá pripomína kombináciu telesnej výchovy a bystrosti. Druháci sedia v kruhu s učiteľkou Jankou Dudoňovou a každý, kto vyrieši príklad, si sadá na miesto. Všetci sa však tešia na koniec hodiny, ale nie preto, že bude prestávka, ale na napínavú súťaž družstiev. Súťažiaci vybiehajú z konca triedy k tabuli, vyriešia príklad a odovzdávajú štafetu ďalším. Víťazi sa tešia, ale pani učiteľka ich ešte krotí, pretože treba skontrolovať správnosť výpočtov. Spoločná kontrola iba potvrdila výhru prvého družstva. „Deti sa tešia na každú hodinu, sú hravé, potrebujú sa vyšantiť. Ja sa snažím rešpektovať ich detstvo a pripravujem pre ne rôzne zábavné spôsoby učenia,“ hovorí Janka Dudoňová.
Ak sa niekomu zdalo, že sme boli v neobyčajnej škole, má pravdu. ZŠ Slovenských partizánov je v širokom okolí jediná, ktorá je zapojená do projektu Alternatívna starostlivosť o mimoriadne nadané deti. Podobných škôl je na Slovensku iba 23.
„Do projektu sme sa zapojili preto, lebo sme chceli dať šancu nadaným deťom a poskytnúť aj rodičom služby, ktoré tu absentovali. Informáciu o projekte som získala na stretnutí riaditeľov o informatike, a práve fakt, že sme mali kvalitne vybavené počítačové učebne, odštartoval náš zámer. K tomu, aby vznikli u nás prvé triedy, bolo treba viacero krokov - súhlas autorky projektu PhDr. Jolany Laznibatovej z Bratislavy, zriaďovateľa a ministerstva školstva. V roku 2003 sme začali s informovaním verejnosti o projekte, oslovili riaditeľky materských škôl v meste a okolí, aby vytypovali nadané deti, ktoré potom v pedagogicko-psychologickej poradni absolvovali inteligenčné testy. Všetky nadané deti sú výrazné individuality už od útleho veku. Sú samostatné, s vlastným názorom na veci, ťažšie prispôsobivé, s vysokou snahou podávať dobrý výkon, byť najlepší, byť prvý. Sú perfekcionalistické, a čo je dôležité, sú sebakritické, ale aj kritické i k dospelým, rodičom či učiteľom. Viaceré sa samé naučia počítať a pobyt v normálnej triede by pre mnohé bol utrpením, lebo by sa nudili. Testami však prešla aj skupina pedagógov, z ktorých boli vybraní najlepší,“ spomína na začiatky riaditeľka školy Iveta Štiborová.
V školskom roku 2004/2005 začala fungovať premiérová trieda prvákov. „Prvé kroky boli ťažké, bola tu určitá nedôvera rodičov, ale vďaka skúseným, tvorivým a empatickým pedagógom sa všetko zvládlo k úplnej spokojnosti. Dnes máme už tri triedy – prvákov, druhákov a tretiakov, ktoré navštevuje 43 detí nielen z mesta, ale aj z Udiče, Jasenice, Prečína, či dokonca z Beluše. Od prvého ročníka sa deti učia angličtinu a informatiku, od piateho ročníka pribudne ďalší cudzí jazyk. Nadané deti sú samostatné a netreba ich učiť, ako riešiť zadané úlohy. Učiteľ nesmie byť v triede dominantný, ale priateľský a partnerský typ, ktorý nechá deti prejaviť ich schopnosti. Učí sa podľa upravených učebných osnov, klasické pamäťové učenie sa nepoužíva, využívajú sa špeciálne metodické listy, viaceré predmety sú delené, čím je zabezpečený lepší individuálny prístup k deťom. Novinkou oproti bežnému vyučovaniu je predmet obohatenie, kde sa učia spracovávať poznatky z encyklopédií, čím sa rozširuje ich vedomostný obzor. Na konci roka každý žiak vypracuje ročníkovú prácu. Hodnotenie je slovné, uplatňuje sa trojaký systém, kedy hodnotí žiaka učiteľ, žiaci sa hodnotia medzi sebou a každý hodnotí sám seba. Deťom, ktoré navštevujú tieto triedy, sa v nich veľmi páči a ako niektoré prezradili, najradšej by do školy chodili aj v sobotu či v nedeľu. Máme z toho radosť, pre nás je dôležitá spokojnosť rodičov. U žiakov nám nejde o to, aby dlhý čas trávili nad učebnicami, ale aby sme uspokojili ich túžbu po vedomostiach. Onedlho sa budeme pripravovať na výber budúcich prvákov, ktorých čakajú vstupné testy. Mimoriadne nadané dieťa má možnosť ešte v prvom ročníku absolvovať v našej škole adaptačný pobyt s možnosťou pokračovania v ďalších ročníkoch,“ dodala I. Štiborová.
Autor: jš