naštudované vedomosti. Za obrovský záujem o tieto projekty sú zodpovední mimoriadne aktívni profesori, často obetujúci i posledné chvíľky voľného času. K týmto projektom patrí i Týždeň vedy na Slovensku, ktorý sa tento rok konal 20. - 25. 11. 2006 a zúčastnili sa ho takmer všetky triedy (okrem sexty, teda nás) aktívne alebo pasívne. Tí aktívni prezentovali svoje práce z rôznych vedných odborov a my lenivejší (opäť my), sme sa uskromnili a naše mimoškolské aktivity sme obmedzili na skrytý obdiv. S dávkou značného sebazaprenia sme vymeškali zopár hodín, aby sme vás mohli informovať o niektorých konkrétnych akciách v rámci tohto zaujímavého projektu.
Prezentácia SOČ = super obtiažna činnosť
- starostlivá opora: PhDr. Ľubica Juríčková
- aktívni bádatelia: účastníci školského kola SOČ
- práca na projektoch: apríl-október 2006
- prezentácia: 23. 11. 2006
Stredoškolská odborná činnosť už dlhé roky zamestnáva (často i desí) všetkých tretiakov. Pod odborným dohľadom skúsenej pani profesorky Juríčkovej prebieha nielen prezentácia, ale i realizácia projektov. Jej snaha pomôcť študentom sa odzrkadľuje i v kvalite prác, ako sama hovorí: „Podchytíme predstaviteľov rôznych vedných disciplín, talentovaných žiakov, dáme im možnosť realizovania sa - každý musí mať svojho konzultanta, chodia do terénu, pripravujú ankety, nie je to práca za stolom a odpisovanie. Ani jedna práca nie je kompilátom, sú to všetko výskumy a vlastná dokumentácia.“
Počas celého dňa sa prezentovali študenti v aule gymnázia svojimi SOČ-kami. Prednášali o týraní detí, ochrane zvierat, o Pružinskej dúpnej jaskyni, histórii atómovej bomby či o kostole v Dolnej Marikovej. Rečníci dali inšpiráciu ostatným k ich vlastným prácam v treťom ročníku a v septime.
Hustota premávky
na Školskej ulici
- darca voľného času: RNDr. Silvia Závadská a Mgr. Soňa Belokostolská
- štatistickí pracovníci: študenti tercie
- obdobie pozorovania: 20.-25.11.2006
Kreatívna p. profesorka Závadská opäť prišla so zaujímavým riešením využitia teórie v praxi. Podľa jej slov: „Najskôr to malo byť len štatistické meranie počtu áut pred našou školou, čiže kedy a koľko sa ich tu premelie. Žiaci urobili vedecký výskum, spracovali štatistické veličiny, sledovali disciplinovanosť vodičov, rýchlosť áut, čiže merali, počítali... Súčasťou projektu bolo aj výtvarné spracovanie, fotodokumentácia a prezentácia. Bola to riadna drina, mali sme sťažené podmienky, lebo nám pršalo.“ Pracovnú atmosféru si vylepšili domácimi koláčmi a čajíkom(ticho závidíme).
- náš skromný záver: sympatický projekt overil účinnosť retardérov a ľahostajnosť k rýchlostným predpisom mimo Školskej ulice, kde taktiež prebiehali merania.
=> VODIČI POZOR, TERCIA VÁS VIDÍ!!!
Historické projekty
- koordinátorka: PhDr. Ľ. Juríčková
- historici: študenti 4. A, 4. E, 2. A
- prezentácia: 22. 11. 2006
Študenti predviedli svoje detailné znalosti histórie, ktoré zaujali, niekedy až prekvapili prítomných profesorov dejepisu. Spoločný bol vedný odbor, avšak témy a prevedenie úplne odlišné. Kreativita projektov dokonca vyvrátila tvrdenie, že história je veda suchárov. Veľmi pôsobivá bola výpoveď študentky o zajatí starého otca v pracovnom tábore alebo história slovenského letectva počas druhej svetovej vojny.
Naše hodnotenie sa zhoduje s výrokom nemenovaného rečníka: „S dejepisom naveky spolu!“
Čo nám uniklo
Keďže život gymnazistu je plný útrap a mimoškolských aktivít, niektoré nemenej zaujímavé akcie nám unikli. Konverzácia v anglickom jazyku na tému veda a technika či sprostredkovanie informácií o projekte RAFT pomohli študentom rozšíriť svoj obzor. Beseda s numizmatikom Ladislavom Janechom pre študentov prvého ročníka doplnila ich vedomosti o pomocnných vedách historických praktickými ukážkami. Familiárne nazývaná a divácky veľmi obľúbená „Šmahaj šou“, čiže efektné chemické pokusy „live“, je určite jeden z projektov, ktorého neúčasť nám spôsobuje vážne deficity v chemickom poznaní. Táto aktivita chemického krúžku je veľmi kvalitne predvedená a ani jeden gymnazista by si ju nemal nechať ujsť.
Záver
Program bol nabitý, zodpovední profesori stratili posledné zvyšky značne zaťažovaných nervov, študenti, hoci spočiatku neistí a nervózni, napokon predstúpili pred dav rozvášnených spolužiakov... Záverečné slová z úst tej najpovolanejšej p.p. Juríčkovej najlepšie vystihujú celý projekt: „Škála vedných disciplín je veľmi rozsiahla. Je to ako naša krásna krajina s množstvom riek a každá rieka ako stužka smeruje k nejakej vede. Všimli ste si, že je to tak naozaj?“