mi. „Taktiež bude riešiť napríklad násilie na školách, znížené známky so správania a s výchovnou poradkyňou už vypracovali projekt drogovej prevencie na škole,“ pozitívne hodnotí prácu sociálneho pracovníka riaditeľka Iveta Štiborová. Ide zatiaľ o pilotný projekt, ktorý od tohto školského roku realizuje mesto Považská Bystrica. Ak bude úspešný, tak by každá škola popri výchovnom poradcovi mohla mať aj školského sociálneho pracovníka.
V prípade, že sa vyskytne problém, ktorý je riešiteľný na pôde školy, bude sociálny pracovník pracovať s dieťaťom a jeho najbližším okolím priamo v škole počas vyučovania alebo po ňom. Ak sa však nájde problém, ktorý bude potrebné riešiť hlbšie, bude pomáhať sprostredkovávať komunikáciu medzi školou, rodinou a inou inštitúciou - pedagogicko – psychologickou poradňou alebo v prípade nutnosti aj s políciou. Iniciátorom projektu je čerstvý absolvent vysokej školy v Trnave, odboru sociálna práca, Peter Lengyel. „Doterajšiu prácu možno posunúť do dvoch rovín. Jedna je prevencia - predchádzanie a druhá intervencia - zásah. V rámci prevencie bola zahájená práca s deťmi s problémovým správaním, ktoré mali v minulom školskom roku zníženú známku zo správania a samozrejme aj s ich rodičmi. Súčasťou preventívneho programu sú pravidelné stretnutia, kde diskutujeme o sebavýchove, ktorá má pre človeka veľký význam. Predchádzaniu sociálno-patologických javov ako sú závislosti, kriminalita, agresia, záškoláctvo sa venujeme aj počas vyučovania aj v čase po vyučovaní v preventívnych blokoch, v ktorých pracujú celé triedne a skupinové kolektívy. Zatiaľ sa ich zúčastnilo asi štyristo detí. Intervencia je v tom „bolestnejšia“, že tam sa už problém vyskytol a je ho nutné riešiť často proti vôli mnohých zainteresovaných strán, čo situáciu nesmierne sťažuje. Za tento krátky čas sme riešili prípady psychického týrania, niekoľkokrát zanedbávanie dieťaťa, psychologické, sociálne problémy detí. Niektoré problémy sú tak zložité, že do ich riešenia je zapojených viac odborníkov, s ktorými prebieha intenzívna vzájomná spolupráca. To má veľký význam v rýchlom podchytení problému a tiež v jeho riešení z rôznych odborných hľadísk. Dôležitá a prínosná je tiež existujúca podpora vedenia školy a učiteľov, ktorí sú často prvé styčné body. Ich podnety sú znakom toho, že práca školského sociálneho pracovníka má v škole svoje podstatné miesto a je akceptovaná.“