Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Maledivy, raj na zemi aj pod vodou

Uvoľnite sa. Zotrite si z tváre pot vlhkým navoňaným uterákom. Zadívajte sa do modrých vôd lagúny a započúvajte sa do šumenia vánku medzi palmami. Vyzujte sa z topánok a preosievajte prstami piesok, ktorým je pokrytá podlaha hotelovej haly. Prejdite sa po

jemnom piesku pláže, oddávajte sa leňošeniu v teplých slnečných lúčoch a ponorte sa do krištáľovo priezračných vĺn. Takto nejako sa začína sprievodca z rady Lonely Planet o súostroví Maledivy.
Maledivská republika je neveľký moslimský štát so svojbytnou históriou, kultúrou a jazykom, ktorý má asi 270 000 obyvateľov. Maledivské súostrovie sa skladá približne z 1190 ostrovčekov, pričom žiadny z nich nemeria v najširšom mieste viac ako dva kilometre a neleží viac než len niekoľko málo metrov nad hladinou mora. Obyvatelia Malediv sú už po niekoľko storočí nezávislým národom, ktorého tradičným spôsobom obživy sú obchodovanie a rybolov.
Raj potápačov
Maledivy si získali celosvetový chýr v oblasti potápania. Nad fantastickou rozmanitosťou rybích druhov obývajúcich tunajšie vody sa totiž doslova tají dych. Je pravdepodobné, že uvidíte niektorých z najväčších morských živočíchov – stretnutie tvárou v tvár s obrími mantami alebo dvojmetrovým napoleónom patrí k nezabudnuteľným zážitkom. A priateľskí maledivskí žraloci sú už legendárni. Množstvo rýb či morských živočíchov predurčuje Maledivy na raj potápačov.
Ani neviem, ako a kedy sa zrodil nápad zorganizovať potápačskú výpravu na toto exotické miesto. Vlastne viem, Jaro Ďurkovský, ktorý už pred pár rokmi na Maledivách bol, nás stále presviedčal, že nič lepšie nezažil ...
A tak sme vyrazili!
Medzi osmičkou potápačov sa netradične objavila dvojica manželiek. Ťažko povedať, či mali cestu na opačnú stranu zemegule sľúbenú ako dovolenku, alebo ich vzali manželia iba tak. Porušila sa tak klasická zásada – ide sa bez báb. Známy Bohuš by sa čudoval, no ostatným členom výpravy to neprekážalo, dalo by sa povedať, že to brali ako určité (príjemné) vybočenie zo zabehnutých pravidiel. Poverčivosť námorníkov, ktorá na lodi ženy príliš nemala rada, je asi definitívne preč. Výprava zložená z potápačov - Jara „Ďurkáča“ Ďurkovského, Dušana „Duškiho“ Kučeru, Petra „Permoníka“ Nedeliaka, Mariána „Kolibríka“ Hantáka, Milana Mayera, Milky „Miluš“ Mayerovej, Patrika „Mura“ Kocúra a nepotápačky (ale vychýrenej šnorchlistky) Renáty „Rendy“ Kocúrovej sa vydala na ďalekú cestu z viedenského letiska.
Let do raja
Letíme sme s qatarskou leteckou spoločnosťou Qatar Airlways, ktorá nezaostáva za povesťou ázijských leteckých spoločností. Perfektný servis, perfektné ubytovanie a strava na medzipristátí v Dohe, hlavnom meste Qataru, kam sme dorazili po zhruba šesťhodinovom lete.
Budíček o šiestej ráno nebol príliš príjemný, no všetci sa už nevieme dočkať. Láka nás predstava malebných atolov, korálových stien, podmorských dobrodružstiev... Štyri hodiny letu ubehli ako nič. Konečne sme tu. Víta nás hlavné mesto Maledív, Male. Na letisku nás čakajú zástupcovia Diver firmy, ktorí nás „taxíkom“, drevenou loďkou Dhoni prepravia na našu Safari loď, HandhuFalhi (v preklade polmesiac)
Ubytovanie na lodi v ničom nezaostáva za komfortom pre turistov, ktorým sú Maledivy povestné. Loď s osemčlennou posádkou a piatimi kabínami je ideálna pre našu partiu. Potápanie však dnes ešte musí počkať. Musíme sa najskôr aklimatizovať, vypísať rôzne dotazníky, zoznámiť sa bližšie s divemastrom, s posádkou a naším novým domovom, na ktorom strávime desať dní. V noci sa spustil tropický lejak a do rána prší. Neteší nás to, pretože prvý ponor, ktorý mal byť o pol siedmej, sa musí posunúť na neskorší termín.
Prvé ponory
Absolvujeme ho pri ostrovčeku Club Med Out. Je to skúšobný ponor, tzv. check dive, počas ktorého si divemaster Čakú overuje naše schopnosti. Už tento ponor dáva tušiť nekonečnú krásu miestnych lokalít. Pozorujeme korytnačky, murény, žraloky bielocípe, napoleóny a obrovské kŕdle koralových rybiek. Zároveň však vidíme aj obrovské plochy odumretých koralov, ktoré sa len pomaličky spamätávajú, zničených v roku 1998 klimatickým javom El Niňo.
Hneď druhý ponor nás čaká vychýrený Paradise Manta Point. Už jeho názov napovedá, čo by malo pod hladinou byť. Hoci sú príťažlivé i množstvá clown Nemo sasaniek s klasickými obyvateľmi, hľadáme tie, za ktorými sme prišli. Veľké manty akoby nás čakali a pripravili pre nás letecký deň. Nálety desiatok obrovských obyvateľov tejto časti oceánu sú fascinujúce. Tridsaťminútové divadlo stojí za to. Fotíme a filmujeme obrovské ladné tvory, aby sme si na lodi mohli donekonečna prehrávať fascinujúce zábery.
Posledný ponor dňa je na P. H. Reefe. Reef, ktorý je skrytý pod vodou, je posiaty sťaby krásnymi pestrofarebnými záhradami kvetov. Silný prúd umožňuje húfom drobných rybiek schovávať sa v mäkkých koraloch pred predátormi i nežiadúcimi zvedavcami.
Druhý deň sa vraciame na Paradise Manta Point. Čo sa dá vidieť pod vodou na tomto mieste, sa dá len ťažko opísať. Súhlasím s tvrdením: „To sa nedá opísať, to sa musí vidieť!“ Len neradi sa lúčime sa s mantami. Na hladinu nás odprevádza korytnačka, obžierajúca medúzu a kŕdle korálových rybiek.
Pred dlhou „štrekou“ musíme doplniť palivo a zásoby. Po krátkej zastávke v Male pokračujeme v hľadaní podvodnej krásy na Kiki Reefe a popoludňajším presunom na South Male Atol. Prostredie je príjemné, sprievod nám robia malé korálové rybky, na ktoré je zvedavá už aj šnorchlistka Renda. Je uchvátená nádherným podmorským životom. Okrem rybiek pozoruje murény či stonefish, ale vďaka svojmu šnorchelmasterovi aj žraloky či korytnačky.
Vrak a svetové problémy
Zamračená obloha a špinavšia voda nám v ponore do štyridsaťmetrovej hĺbky nepomáhajú. Nižšia viditeľnosť je spôsobená aj pokročilejším časom, čo pri vraku lode spôsobuje viacerým stiesnený pocit. Rýb je v hlbšej vode menej, čas velí ísť hore, a tak sa lúčime s vrakom. Ešte posledná fotka pri lodnej skrutke a radšej stúpame, alebo doslova padáme hore.
Večer kotvíme pri ostrovčeku Guraidhoo. Je obývaný miestnymi obyvateľmi. Ostrovy na Maledivách sa delia na tie, ktoré sú obývané miestnym obyvateľstvom, tzv. local island, a tie, ktoré sú vybudované len pre turistický ruch, tzv. tourist resort. Výlet na ostrov odkladáme na ráno. Čo večer? Klasika, nejaké to pivo a .... Samozrejme hravo riešime všetky svetové problémy.
Biznis je biznis!
Ešte pred raňajkami navštevujeme dedinku na Guraidhoo. Vydáme sa hore „obchodnou“ ulicou, kde nás lákajú obchodníci na nízke ceny a núkajú zľavy, len aby sme niečo kúpili. Biznis je biznis! Duški nezaprie v sebe elegána. Štramák v bielej košieľke a kraťáskoch musí dodržať módne trendy, a tak si kupuje v miestnom butiku najnovší model sárongu (veľká šatka, ktorá sa nosí ako sukňa, aj pre chlapov), v tropických krajinách nie je nič príjemnejšie.
Permoník zjedná päťdesiatpercentnú zľavu a je spokojný, rovnako ako obchodník, ktorý taký obchod neuzavrel minimálne týždeň. Pri nákupe žraločích zubov si spomenie, že potrebuje zubnú kefku. K nej dojedná ešte dva kokosové orechy, ktoré mu zhodia priamo zo stromu.
Päťhodinovú plavbu na Ari atol si krátime kartami. V súboji pohlaví vyhrávajú ženy. Tušíme, že je to podvodom, ale čo už? Voda pri Ranveli Thila ponúka na každom kroku (či mávnutí plutvou?) murény a nádherné pomerne vzácne frogfish.
Večer sa vydáme opäť na miestny ostrov. Prechádzka potme po pláži nie je práve idylkou, ale ako vraví Permoník: „Hlavne, že to dýcha“. Po príchode na loď prepukne kartársky ošiaľ, všetci zrazu hrajú karty. Spať ideme neskoro, tí, ktorým sa máli, otvárajú diskusný krúžok a riešia opäť svetové problémy.
Za veľrybími žralokmi
Hudhu – Thila prináša množstvo rybiek, murén, napoleónov. Pokračujeme na Dhangethi – Beyru, kde je výskyt veľrybích žralokov. Chystáme sa šnorchlovať, no máme smolu. Skúšame šťastie inak. Snažíme sa dostať medzi manty, čo sa nám po zaujímavom priblížení podarí. Vlečú ma na lane za člnom a ja si pripadám ako návnada pre žraloky. Obúcham si hlavu o čln, zo dva razy sa napijem statočne vody, no stojí to za to. Cestou za potravou nás manty doslova prevalcujú. Renka uloví s pomocou Falaha chobotnicu a o večeru je postarané.
V noci opäť spŕchlo, počasie nám nepraje, stíhame iba dva ponory. Pri Thinfushi Thila stretávame húf asi metrových barakúd, výstup na palubu v trojmetrových vlnách sa mení na boj o život.
Po raňajkách pozorujeme rybárov na ostrovčeku Maamigili, ako lovia v polkruhu rybky na udice. Darí sa im viac ako nám. Sme stále v oblasti výskytu najväčších žralokov, no nevidíme ani jedného. Skáčeme do rybacej polievky. Fotíme a filmujeme vegetujúcu korytnačku, ktorá sa ladne odlepí od dna a Jardovi začne obhrýzať kameru. Počasie nám stále nepraje, pri ponoroch je horšia viditeľnosť, a tak sa presúvame na sever.
Fotiť a filmovať!
Pri Bulhalohi Faru objavíme obrovského kanica a neskôr spiacu raju. Má celý chvost, a tak sa držíme v úctivej vzdialenosti. Vynárame sa opäť do vĺn a dažďa. Tešíme sa na sľúbené barbecue na malom ostrovčeku. Grilované grupery sú doplnené pečenými zemiakmi, kari ryžou a zeleninovými šalátmi. Potom sa presúvame sa stále na sever. Ponory prinášajú množstvo bielocípych aj šedých útesových žralokov, korytnačky, raje, štítovcov a samozrejme obrovské húfy korálových rýb. Občas sa k nám „zamotá“ nejaký kanic či menej vídaná ryba. Fotiť a filmovať je stále čo!
Netrpezlivo očakávame na nočný ponor pri Maaya Thila, kde chodia žraloky údajne na dotyk. Sme plní očakávania a po zoskoku vidíme prvého bielocípeho žraloka, whitetipa. Presúvame sa na miesto, ktoré Čakú dobre pozná. Začína Show Time! Každú chvíľu prepláva okolo nás whitetip, sem tam obrovská barakuda. V svetle bateriek sa mihnú murény, perutíni. Dôležitejšie sú však žraloky. Prichádzajú po dvoch, troch, aby vzápätí zmizli v tme. Oči im svietia ako mačkám.
Ráno si výpravu zopakujeme, no žraloky sa držia nižšie a iba sa občas mihnú, ďaleko od nás. Ostatných rýb je dosť, no čakáme niečo väčšie. Vypočuje nás včerajšia návštevníčka, obrovská baracuda a po nej bielocípe žraloky. Po raňajkách sa presúvame na miesto posledného ponoru. Je ním Kan Thila. Na každom kroku nájdeme množstvo murén, sem tam prepláva okolo ladne whitetip. Objaví sa šedý útesový žralok, no na predvádzanie nemá zjavne chuť. Permoník vyťahuje tromf v podobe nafúknutého ježíka. Posledné snímky a zábery kamery.
Posledné darčeky
Posledný deň pobytu sa nepotápame, a tak môžeme vstať neskôr. Na spoznanie hlavného mesta nám stačí hodinka. Historické centrum, prezidentská rezidencia, rybí trh, spleť uličiek. Nasávame atmosféru, zjednávame sa a nakupujeme posledné darčeky. Chytro sa nalodíme a odchádzame k našej lodi. Ráno skoro vstávame, takže tentoraz neponocujeme. Lúčime sa s posádkou a poďho na lietadlo. Cesta domov je otravná, každý by bol najradšej už vo svojom. Tohtoročné Maledivy priniesli mnoho prekrásnych ponorov a materiálu, ktorý sa musí nastrihať a roztriediť, hoci predpremiéra krátkeho filmu bola už na lodi. Hoci máme v mysli stále teplo a čistú vodu, studený december evokuje myšlienky na ďalšie dobrodružstvo. Kde ho budeme hľadať? Sami nevieme, no dúfame, že si ho vychutnáme, ako to maledivské.
Podľa rozprávania Milana
Mayera pripravil Milan Kováčik

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 753
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 499
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 352
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pagáč: Belušu v druhej lige nechceli

Hlavný sponzor FK Beluša sa smial na komentároch fanúšikov Slovana

Hlavný sponzor FK Beluša Rastislav Pagáč.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Nemocnica v Považskej Bystrici sprísni od piatka protipandemické opatrenia

Nemocnica s poliklinikou v Považskej Bystrici sprísňuje protipandemické opatrenia. Od piatka budú s výnimkou dvoch zavreté všetky vstupy do nemocnice.

Ilustračná fotografia.

Trenčín a Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu

Mestá Trenčín aj Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu na svojom území. Umožňuje im to novela zákona o hazardných hrách.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.