Po odbornej stránke sú na štúdium pre prácu v zdravotníctve či sociálnej oblasti pripravení oveľa lepšie ako žiaci, ktorí získali všeobecné stredoškolské vzdelanie. V škole absolvujú totiž odborné vzdelanie z predmetov, ako je zdravie a klinika chorôb, patológia, anatómia a fyziológia, základy ošetrovania a asistencie, psychológia, preventívne lekárstvo, administratíva a zdravotnícka dokumentácia, sociálna starostlivosť, zdravotnícka etika...
V prvom a druhom ročníku prevláda vyučovanie s cvičením v laboratórnych podmienkach, v treťom a štvrtom je obohatené o prax v prirodzených podmienkach so zameraním na vykonávanie základných ošetrovateľských postupov na internom, chirurgickom, ortopedickom, neurologickom, kožnom, prípadne iných oddeleniach v považskobystrickej nemocnici či v domove dôchodcov a liečebni pre dlhodobo chorých. Odborné predmety chodia do školy učiť lekári. Je to najlepší spôsob, ako dostať prax do vzdelávacieho procesu školy. Počas vyučovacích hodín sa často riešia konkrétne prípady z praxe.
Samozrejme, že aj študenti, ktorí úspešne ukončia štúdium na iných stredných školách, majú možnosť pokračovať v ďalšom štúdiu, ktoré je zamerané na prácu v zdravotníctve a sociálnej oblasti. Stredná zdravotnícka škola je však pre takéto štúdium najlepším odrazovým mostíkom. Ide hlavne o trojročné bakalárske štúdium odborov, ako je fyzioterapeut, pôrodná asistentka, dentálna hygienička, technik laboratórnej medicíny, medicínsko-technický laborant, rádiologický asistent, zdravotnícky záchranár a iné. Tieto odbory je možné študovať len vo forme bakalárskeho štúdia.