kompenzačných opatrení i pripomienok občanov. O výsledkoch a obsahu rokovaní sme sa porozprávali s viceprimátorom Stanislavom Haviarom.
Prečo ste iniciovali toto stretnutie?
Chceli sme predložiť návrhy na riešenie kritickej dopravnej situácie v meste. Zdôraznili sme, že občania Považskej Bystrice si uvedomujú predimenzovanie dopravy v centre mesta, ktoré sa výhľadovo ešte zvýši spustením plnej sériovej výroby automobilov KIA a začatím výstavby diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer na II. úseku. Požadovali sme urgentné začatie výstavby preložky cesty II/517, ako jedného z možných obchvatov mesta Považská Bystrica.
Zároveň sme navrhovali riešenie preložky cesty I/61 v modifikácii tzv. čierneho variantu č.8, ktorý bol posudzovaný v rámci EIA a vedie pozdĺž telesa diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer v I. úseku od Kúnovca cez Ul. Kukučínovu a Športovcov do kruhovej križovatky pri budove polície.
Ako na vaše požiadavky reagovalo ministerstvo a zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti, ako investor?
Generálny riaditeľ Peter Barek a Marián Miškovič, riaditeľ odboru, ako i zástupca NDS konštatovali, že už v žiadnom prípade nie je možné uvedené vyvolané investície realizovať, pretože v decembri 2006 zaslali žiadosť na EÚ o čerpanie finančných prostriedkov z kohézneho fondu na celú stavbu diaľnice D1 Sverepec-Vrtižer. Zároveň však dodali, že uvoľnenie finančných prostriedkov z kohézneho fondu je blokované podaným odvolaním občianskych a petičných združení na Najvyššom súde SR proti rozsudku Krajského súdu v Trenčíne. Realizácia preložky I/61 v čiernom variante č. 8 je taktiež skomplikovaná v územnom rozhodnutí s už navrhnutými diaľničnými križovatkami Sverepec a Centrum a inundačným pásmom medzi korytom Váhu a železnicou.
K čomu ste teda nakoniec po rokovaniach dospeli?
Zástupcovia Mesta Považská Bystrica uvažujú nad kompromisným riešením - viesť preložku cesty I/61 cez Ul. M. R. Štefánika – v tzv. bledomodrom variante č. 3 bez nutnosti asanácie budov a rodinných domov, avšak požadujú od Slovenskej správy ciest a ministerstva ďalšie kompenzácie – kruhové križovatky, nadchod, protihlukové steny a okná pre dotknuté osoby a ďalšie dopravné riešenia, ktoré by pomohli občanom znížiť plánovaný vplyv výstavby a dopravy v meste. Dohodli sme sa na ďalšom stretnutí stretnutí o dva týždne v Považskej Bystrici, kde pozveme i zástupcov SSC a samosprávneho kraja.