Považská Bystrica – Prvý sneh, ktorý sa objavil v minulý utorok podvečer, na cestách spôsobil v inkriminovaných miestach na hlavnom ťahu za obcou Sverepec problémy ešte v ten deň. Najprv skončil v priekope prevrátený kamión a následne došlo k neúmernému zahusťovaniu dopravy, ktorý spôsobila nielen nehoda, ale aj zlý stav vozovky. „Bolo to pertraktované tak, že k odkláňaniu dochádza len kvôli nehode. Nebola to celkom pravda. Problém bol aj v technickom zvládnutí odhŕňania a nedostatku operatívnosti zo strany cestárov. Kamión sme naložili za dvadsať minút. Ten havaroval ešte predtým, než začalo snežiť. K spomaľovaniu dopravy dochádzalo neskôr kvôli tomu, že vozovka bola zasnežená,“ povedal nám Vladimír Varhaník, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu. Podľa jeho slov by mali cestári venovať zvýšenú pozornosť prednostne úseku Sverepec-Vrtižer, čo im akosi stále uniká. Vysvetlil nám, že prevrátený kamión havaroval kvôli tomu, že nedodržal bezpečnú vzdialenosť a v snahe predísť kolízii strhol volant na stranu, nezvládol riadenie a došlo k nehode. Vtedy však cesta zasnežená ešte nebola.
Neskôr, keď začalo hustejšie snežiť, hlavne ťažšie nákladné automobily mali problémy na neošetrenej vozovke zvládať plynulý chod vozidiel. Dopravná polícia bola nakoniec nútená kvôli neúmernému spomaleniu úsek uzavrieť a odkláňať dopravu smerom na Púchov. Marián Pikuliak z úseku správy a prevádzky ciest SSC v Žiline, ktorá má na starosti údržbu tohto úseku, nevedel ani vo štvrtok o probléme nič bližšie, len to, čo sa dozvedel z médií. Tie priniesli správu, že doprava je skomplikovaná kvôli nehode. Pripustil však, že niekedy môže dôjsť k problémom, čo sa týka súčinnosti polície a toho, kto vykonáva údržbu. Vyjadril pochybnosť, že by došlo k odstráneniu prevráteného kamiónu tak rýchlo a vyslovil názor, že k zahusteniu došlo kvôli dopravnej nehode. Pripustil však, že bližšie informácie o tomto probléme nemá. „Pravda je, že niekedy máme problém dostať sa na miesto, kde treba odhŕňať. Sypače a odhŕňače nemajú prednosť v jazde. Pokiaľ ich neprevedie polícia, nemajú sa ako dostať rýchlejšie na miesto, kde treba upraviť vozovku. Musia čakať v kolóne. Neviem však o tom, že by zápchy vznikali aj kvôli zlému stavu cesty. Mali sme tam svojho človeka, o probléme ma nikto neinformoval,“ doplnil sa Marián Pikuliak.
Existuje síce operačný plán zimnej údržby, v ktorom sa spomína, že problematickým úsekom sa má venovať zvýšená pozornosť, ale na tie majú niekedy odhŕňače a sypače problém sa dostať. Zlá situácia v tomto úseku bude pretrvávať dovtedy, kým sa nepostaví diaľnica. Najproblematickejší úsek cez Považskú Bystricu sa začne stavať už v prvom polroku tohto roka. Dovtedy má v meste fungovať inteligentný dopravný systém, ktorý stál 80 miliónov. Ako vidieť, všetky problémy neodstránil. Aj Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného sa nedávno pre denník Sme vyjadril: „Systém je ako dočasné riešenie dobrý, ale má nedostatky.“ Rieši iba priepustnosť, ale po dopravnej nehode neumožňuje odkláňať tranzit na iné smery.