Novým riaditeľom ÚPSVaR sa stal podnikateľ, predtým nejaký čas aj nezamestnaný
Považská Bystrica - Do funkcie riaditeľa úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) vláda 11. januára vymenovala 51-ročného Ing. Vladimíra Ondrišíka.
Prečo ste sa rozhodli prijať tento post?
Je to oblasť pracovnej činnosti úplne odlišná od toho, čo som v živote doteraz absolvoval, preto som to zobral ako životnú výzvu. Aby sa človek „udržiaval“, stále sa musí učiť nové a nové veci. Je to pre mňa oblasť, v ktorej sa dá veľa nového naučiť. Ide o množstvo zákonov, ktoré sú v platnosti a celá činnosť úradu práce a sociálnych vecí je riadená zákonmi. Je to premieňanie zákona do služieb obyvateľstvu. Ponuka, akceptácia, transformovanie seba samého na manažéra takéhoto úradu.
Do funkcie ste prišli z podnikateľského prostredia, doteraz ste boli živnostníkom. Ukončíte koncesiu?
Bol som 17 rokov zamestnaný v Považských strojárňach, neskôr v dubnickej ZVS a krátky čas aj nezamestnaný. V roku 2004 som prešiel do súkromnej sféry ako živnostník, zaoberajúci sa sprostredkovaním obchodu vo voľných živnostiach so zameraním na strojárske podniky na Považí. Aj keď som prešiel na riadenie tohto úradu, nie je v rozpore so zákonom pokračovať v živnosti. Uvažujem do jedného mesiaca podnikanie ukončiť, pretože pracovať v úrade a súčasne podnikať je časovo nezvládnuteľné.
Celý život ste pracovali v strojárstve...
Áno, v strojárskych firmách, i keď som vyštudoval kybernetiku a viac som sa zaoberal „elektro“ oblasťou a posledné roky som pracoval v zbrojárskej výrobe.
Pri funkciách riaditeľov ÚPSVaR išlo o politické nominácie.
Som nominantom ĽS - HZDS, ale nie som členom strany.
Ako ste za zoznámili s národnými projektmi súvisiacimi s podporou zamestnávania uchádzačov o prácu?
Stále sa zoznamujem s úradom, v pôsobnosti máme detašované pracovisko v Púchove, pravdu povediac, do dnešného dňa sa mi ho nepodarilo navštíviť. Čas, ktorý som na úrade strávil, je len tento týždeň. Snažím sa vniknúť do problémov, samozrejme, riešia sa akútne problémy fungovania úradu. Čo sa týka národných projektov, kolegovia mi pripravujú podklady, aby som sa s nimi oboznámil. Vypracováva sa tiež porovnávajúca štúdia od roku 2004 - vývoj za posledné tri roky, ktorý by nám mal poskytnúť obraz, aké bude smerovanie v ďalšom období. Z centra sa pripravujú nové programy, ktoré bude treba aplikovať na naše teritórium.
Aká je nezamestnanosť v našom regióne?
Nezamestnanosť v okrese Považská Bystrica sa pohybuje okolo 6,5 percenta, v Púchove je nižšia o dve percentá. Ukazuje sa, že nezamestnanosť v regióne klesá, ale rastie počet ľudí, ktorí si veľmi ťažko hľadajú prácu. Dnes už sa pracuje na európskom poli pôsobnosti, projekty umožňujú ľuďom zamestnávať sa aj v zahraničí. O to vyššie sú nároky na pracovníkov ÚPSVaR, či už z hľadiska informácií, vedomostí alebo jazykových schopností. Úlohou je vytvoriť sprostredkovateľské miesta práce, v ktorých budú pracovníci schopní komunikovať s európskymi inštitúciami.
O akých zmenách uvažujete a za aký čas ich chcete stihnúť?
Vláda rozbieha projekt na zoštíhlenie štátnej správy. Prvou úlohou pre riaditeľov je aplikovať novú štruktúru, ktorá vznikne. Pripravujú sa podklady, robia sa audity činnosti na vybraných úradoch. V priemysle sú všetky činnosti normované, no v ÚPSVaR je ich ťažko znormovať. Na ústredí nie je jednotný názor, koľko by mal mať pracovník klientov, akú agendu by mal obhospodarovať. Nedá sa to však globalizovať, iné podmienky sú na východe krajiny, kde je vysoká nezamestnanosť. U nás je zase jedna z najnižších na Slovensku, no aj rozdielna klientela, iné problémy. V sociálnej oblasti je agenda stále narastajúca vzhľadom na starnutie populácie. S tým súvisia problémy nájsť si prácu, poskytujeme tiež kompenzačné príspevky pre ľudí so zníženou pracovnou schopnosťou...
Už ste si premysleli, aké personálne zmeny chystáte?
Nepristúpil som zatiaľ k žiadnym personálnym zmenám. Úloha z centra je zachovať funkčnosť úradu, aby nedošlo k výmene ľudí len z dôvodu zmeny riaditeľa.
Autor: zum