Či je to šťastné ustanovenie, o tom nie je možné polemizovať, zákon musíme rešpektovať. Pre nás to znamená akurát zvýšenie nákladov na prevádzku. Musíme komunikovať s každým jedným nájomcom hrobového miesta, a to je niekedy problém. Už z minulosti máme skúsenosti, že nie všetky povinnosti boli plnené na sto percent, vymožiteľnosť poplatkov nájomného za hrobové miesto bola problémová,“ vyjadril sa Dušan Šudík, riaditeľ spoločnosti Ledrov, ktorá okrem iného v obci spravuje miestne cintoríny. Priamo v Lednických Rovniach je 600 hrobových miest a na menších cintorínoch v Horeniciach, Hôrke a Mednom štyristo. Nájomcov treba oboznámiť s každým jedným úkonom. V minulosti si plnilo svoju povinnosť 50 percent ľudí. Či bude adekvátna odozva na listy a upozornenia, v tom je riaditeľ skeptický.
Myslí si, že rušenie hrobových miest a lehoty určené zákonom, sú dlhé. „Máme problém s rozšírením cintorína, voľnej plochy nie je veľa. Potrebujeme racionálne narábať s každým jedným miestočkom, najmä v Lednických Rovniach. Rušenie starých miest bolo predtým jednoduchšie, teraz sa skomplikovalo. V prípade niektorých hrobových miest, i keď sú udržiavané, neboli všetky zákonitosti splnené. Vyzývali sme ľudí, mali sme oznamovacie tabule na začiatku a na konci cintorína, no povinnosť, že treba urobiť dohodu alebo zmluvu s prevádzkovateľom cintorína zatiaľ nachádza malú odozvu,“ tvrdí Šudík.
Ako si tieto vyvolané náklady uplatniť? Priemerná cena za nájom hrobového miesta je 20 korún za rok. „Chceme vyjsť občanom v ústrety, no náklady týmto opatrením budú rásť. Povinnosťou obce a správcu je udržiavať cintorín v adekvátnom stave, predsa je to pietne miesto. Na druhej strane treba finančné prostriedky. Pri zákone, ktorý musíme dodržiavať, nie je na výber. Ledrov podniká, buď bude stratovou spoločnosťou alebo poslanci prijmú opatrenie sčasti refundovať tieto náklady,“ uvažuje nad ďalším možným krokom D. Šudík.