Tieto nemajú fyzický pôvod, ale sú veľmi často podmienené narušenou psychikou dieťaťa, ktoré získalo odpor k škole. Počet psychických porúch v mladšom veku narastá tak, ako rastú nároky v školách. Školský systém je aj podľa viacerých odborníkov nastavený nesprávne. Je preto dobré, ak sa pedagógovia s podporou grantových projektov snažia zaviesť inovovaný vyučovací proces a urobiť ho pre deti zaujímavým a veselým. Konto Orange podporilo v tomto školskom roku aj v našom regióne v rámci programu Školy pre budúcnosť tri projekty s týmto cieľom. Podporu sa podarilo získať dvom základným školám - v Prečíne a Sverepci a Gymnáziu v Púchove. Z celého Trenčianskeho kraja bolo zaslaných 79 projektov zo 679 v rámci Slovenska, z toho podporu získalo 9 z 81 podporených.
„Keď je žiak učiteľom,“ tak sa volá projekt, ktorý sa začal realizovať na prečínskej škole. Postavička obľúbenej bábky - moreplavca Čľupa nie je medzi školákmi neznáma. Tento káčer bude sprevádzať deti na vyučovaní opäť počas celého tretieho ročníka, tak, ako to bolo aj v predošlých dvoch a všetko, čo budú robiť, bude veľmi zaujímavé. Na jednej z hodín vlastivedy budú napríklad sedieť pri ohniskách ako skutoční pravekí lovci oblečení v dobovýchkostýmoch, hľadať členov svojej mamutej či pračlovečej rodiny so zavretými očami a orientovať sa pri tom len pomocou zvukov, potom spoločne pripravovať projekt o praveku nie v laviciach, ale v tábore, na koberci ako pravekom trávniku, hovoriť každý o dobe, z ktorej pochádzajú, o spôsobe života v nej, o používaných starodávnych predmetoch, nástrojoch, o zvláštnych tajomných zvykoch... Inokedy sa na svet pozrú vedeckými očami súčasníka – archeológa. Odkrývať budú pomocou špeciálneho náradia z pieskového náleziska kosti a starodávne predmety, aby potom uskutočnili odborný workshop o pravekom období. Pri odkrývaní tajomstiev stredoveku si samy postavia minihrad, obsadia ho obyvateľmi, zvieratami, vybudujú studňu... Časť žiakov bude sídlo brániť a časť dobývať. Pasovaní budú na rytierov ako ich kamarát Čľuko. Putovať budú v úplnej tme s jedinou baterkou po tmavej komnate - počítačovej miestnosti, aby pochopili, ako vznikajú povesti o strašidlách v stredovekých hradoch...
Toto je len zlomok z toho, ako sa budú deti v Prečíne už tretí rok tentoraz, vďaka projektu Keď žiak je učiteľom, učiť. Spolupracovať budú i s rodičmi a mladými ľuďmi zo Združenia mládeže Prečín. Podobný spôsob práce sa bude uplatňovať aj na ostatných predmetoch a rozbehol sa vlastne už v septembri. A čo nám o ňom povedala učiteľka Gabriela Bieliková? „Žiak sa stáva učiteľom. Je aktívne vtiahnutý do diania na hodine, všetko prežíva intenzívnejšie. Zadáva spôsob výučby pre seba aj spolužiakov. Stáva sa tvorcom hodín, ktoré sú vďaka tomu pre neho oveľa zaujímavejšie, viac si zapamätá. Vyučovaciu hodinu si reguluje podľa svojich potrieb a záujmov, samozrejme, pri dodržaní učebných osnov, aj za aktívnej účasti rodičov. Som rada, že môžem pokračovať v tom, čo som začala so žiakmi, keď boli prváci.“ Deti nám potvrdili, že do školy chodia radi a ako sme sa sami presvedčili, je to aj vďaka zaujímavo vyzdobenej triede, ktorá vyzerá skôr ako veľká detská izba. „Na vyučovaní sa využíva tzv. tvorivá dramatika, metóda, ktorá umožňuje deťom získavať vedomosti a zručnosti oveľa jednoduchšie na základe vlastného prežívania. Od učiteľa vyžaduje celé jeho ja. Predstavuje ohromnú prípravu na každú hodinu. Zistili sme, že vedomosti z vyučovania plného zážitkov sú trvácnejšie. Ohlas u rodičov je pozitívny, aj keď začiatky neboli ľahké. Teraz však vedia už z minulých projektov, že tvorivá dramatika nie je len hranie sa. Za všetko hovorí to, že ich deti sa do školy tešia,“ vyjadrila sa o projekte riaditeľka školy Jaroslava Tesková.