Získajú občania mesta vôbec nejaké adekvátne kompenzácie?
Považská Bystrica – Výstavby diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer sa pomaly stáva realitou. Preto Národná diaľničná spoločnosť iniciovala na tento týždeň stretnutie generality spoločnosti, zástupcov mesta, ministerstva dopravy, občanov a médií. Trasa diaľničného úseku je stanovená a zakreslená v katastrálnej mape. Pôjde cez mesto, a to viaduktom a ako pozemná komunikácia cez Šibeničný vŕšok.
V súvislosti so zmenou trasy nám hovorca NDS Marcel Jánošík povedal, že ich spoločnosť sa nemôže vrátiť po legislatívnej stránke späť. Problémy by boli aj s pozemkami, ktoré už boli pre potreby diaľnice vykúpené. Riešia sa skôr otázky kompenzácií obyvateľstva. Na otázku, či má bližšie informácie v súvislosti so zmenenými požiadavkami na trasu preložky štátnej cesty 1/61, Marcel Jánošík odpovedal: „Táto otázka je vcelku relevantná, ale musíte ju smerovať na magistrát mesta. Diaľnicu riešime my a preložku štátnej cesty rieši mesto. Dlhé roky sledujeme, že je tu komunikačný problém medzi radnicou a ľuďmi, aj za bývalého manažovania. Bol som pri stretnutí občanov Nálepkovej ulice s ministrom Ľubomírom Vážnym, keď sa dožadovali istých korekcií preložiek. Jasne bolo vtedy zadefinované, že toto nie je záležitosť NDS, ani ministerstva. Bude to riešiť mesto, ktoré si musí stanoviť, čo sú jeho priority a čo bude robiť voči svojim občanom. Ale to je politické rozhodnutie, do toho my nevstupujeme.“
Ďalej sa vyjadril, že zo strany NDS je tendencia riešiť len diaľnice a vyvolané investície len do veľmi „priškrtenej“ úrovne. Za vyvolané investície boli považované aj preložky štátnych ciest - II/517, ktorá má ísť poza sídlisko Rozkvet a 1/61, hlavnej cesty stredom mesta. Práve v súvislosti s preložkou tejto cesty vzniklo najviac problémov. Posudzujú sa vplyvy na životné prostredie pri jednotlivých variantoch a doposiaľ nie je oficiálne známy rezultát zo strany ministerstva životného prostredia a ministerstva dopravy, ktorý variant bude vybraný. Otvorene sa však hovorí o bledomodrom variante, ktorý by ponechal komunikáciu tam, kde je. Tento zároveň vychádza ako najlacnejší. K otázke kompenzácií, teda preložiek, nám ďalej Marcel Jánošík povedal: „Mesto to vždy prezentovalo ako vyvolané investície. Otázka preložiek je záležitosťou Slovenskej správy ciest a v danom prípade mesta. Z diaľničného programu to financované nebude. Ak by to bolo, určite by sme do toho vstupovali.“
Počas posledného zastupiteľstva sme sa obrátili aj na vedenie mesta, konkrétne na viceprimátora Stanislava Haviara, aby sa vyjadril k postoju NDS. „Je tu oficiálne stanovisko mesta, v ktorom sa ráta s trinástimi bodmi ako vyvolanými investíciami. Tie budú musieť byť. Aj ministerstvo nám len odporúča, rozhodujeme my.“ Doplnky v rámci záväzných územných rozhodnutí, ktorých súčasťou je trinásť spomínaných bodov, zatiaľ podľa slov viceprimátora nikto nemenil. Na adresu preložky 1/61 sa vyjadril nasledovne: „Preložka tejto cesty zostáva súčasťou záväzných regulatívov. Nič sa na tomto nemení. Bolo tu však viacero variantov, realizuje sa bledomodrý. Je tu posúdenie EIA, takže je to v poriadku.“
O diaľnici sa bude rozprávať aj v stredu 28. februára o 16. h v kine Mier na stretnutí, ktoré iniciuje NDS.
Autor: berko