Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Diaľnica. Čo s preložkami ciest?

Považská Bystrica - Trasovanie diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer, ktorého výstavba by sa mala začať už v tomto roku, je nevratné. Pôjde cez mesto. V súvislosti s výstavbou diaľnice sa v poslednom období do povedomia obyvateľstva dostávajú skôr otázky, kt

Považská Bystrica - Trasovanie diaľničného úseku Sverepec-Vrtižer, ktorého výstavba by sa mala začať už v tomto roku, je nevratné. Pôjde cez mesto. V súvislosti s výstavbou diaľnice sa v poslednom období do povedomia obyvateľstva dostávajú skôr otázky, ktoré súvisia s realizáciou niektorých vyvolaných investícií, hlavne výstavby preložiek štátnych ciest. V prípade preložky 1/61 nie je definitívne ukončené ani posudzovanie vplyvov na životné prostredie, čo potvrdila minulý týždeň na verejnom stretnutí s občanmi aj Viera Húsková z ministerstva životného prostredia. O tom, či sa cesta odkloní cez Nálepkovu ulicu pri reštaurácii Trenčan alebo zostane v pôvodnej trase s odbočením v križovatke pri hlavnej pošte a následne pôjde na diaľničnú križovatku po Ulici Štefánikovej, bude ešte rozhodovať mestské zastupiteľstvo hlasovaním. Túto skutočnosť potvrdil aj primátor mesta Miroslav Adame.
Na preložku cesty druhej triedy je vydané stavebné povolenie. Názory na to, kedy by sa malo začať s výstavbou oboch komunikácií, sa tiež rôznia. Nejednoznačná je aj otázka ich financovania. Ide o vyvolané investície, ktoré by mali byť platené z eurofondov. Spýtali sme sa na tento problém preto Igora Chomu, generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti. „Riešené sú v projekte diaľnice a pôjdu spolu s ňou,“ vyjadril sa diplomaticky Choma. Na opätovnú otázku, či sa považujú stále za vyvolané investície v rámci kompenzácií pre obyvateľstvo Považskej Bystrice, ktoré má byť odškodnené v súvislosti s dopadmi na životné prostredie a ich financovanie by potom malo plynúť z fondov EÚ, dodal: „Nie je to jednoduchý problém. Dodnes sú pochybnosti, akým spôsobom to budeme vlastne riešiť. Európska únia s tým nesúhlasí, lebo má pocit, že riešiť ešte ostatné veci v rámci ich peňazí je nekorektné, lebo oni dávajú peniaze na diaľnicu. V tomto smere nie je celkom v súlade právo naše a ich, čo sa týka vyvolaných investícií. Je tam istá disproporcia. My to však chápeme tak, že to treba robiť. Hľadáme preto spôsoby, ako ich zafinancovať, čo pokryť z eurofondov a čo zo štátnych peňazí. Žiadosť išla na úniu kompletne aj preložkami. Zatiaľ nemáme oficiálne stanovisko, ale predbežne máme informácie, že preložky nebudú financované z EÚ. Záverečné rozhodnutie by sme mali mať už v marci a zverejníme ho,“ povedal nám generálny riaditeľ NDS Igor Choma. Ak by únia financie na ich výstavbu nevyčlenila, realizovať by ich musel štát. Správcom ciest prvej triedy je Slovenská správa ciest a druhej triedy Trenčiansky samosprávny kraj.
Výstavba cestnej infraštruktúry bude naďalej financovaná najmä z príspevkov fondov EÚ a pôžičiek zahraničných bánk. Svetová banka, fondy EÚ majú podrobné predpisy, týkajúce sa náležitostí, ktoré musí žiadateľ o pôžičku alebo príspevok zabezpečiť. Okrem technicko-ekonomických údajov, pomerne rozsiahly a rovnocenný elaborát tvorí časť „Environmentálne posudzovanie“. Pri celom investičnom procese je dôležité informovanie verejnosti vhodnou formou, avšak pri rozhodovaní treba zásadne vychádzať z odborných dokumentácií, stanovísk, posudkov a pod.
Projektová analýza, t. j. monitorovanie vplyvov ciest na životné prostredie, je činnosť vyplývajúca zo záverov procesu EIA. Vykonáva sa v štádiu pred výstavbou, počas výstavby a v prevádzke. Robia sa merania hluku, čistoty ovzdušia, stav podzemnej a povrchovej vody, horninového prostredia, seizmický monitoring a pod. Štúdia sa robila aj v súvislosti so zaťažením obyvateľstva, ktoré býva v blízkosti cesty prvej triedy, ktorá ide cez mesto a hodnoty, čo sa týka hluku aj emisií, trvale prekračujú prípustné normy.
Ako to bude v budúcnosti, sa s určitosťou povedať nedá. Dá sa to vyvodiť aj zo slov Ivana Hlavoňa, riaditeľa Investičnej výstavby a správy ciest SSC zo Žiliny. Podľa neho nárast dopravy aj v posledných rokoch prekročil všetky v minulosti stanovené prognózy.
Ten nám ďalej povedal, že po dokončení diaľnica odoberie 70 percent tranzitu cez mesto a zostane len 30 percent. Budovanie preložky 1/61 bude teda podľa neho zbytočné. V súvislosti s otázkou financovania preložiek sa vyjadril, že ak sa niečo zmení, najprv im to musí niekto odovzdať a oficiálne oznámiť, že to tak je. Spoločnosť zatiaľ oficiálne nevie o ničom. Na záver však dodal: „Hovorí sa, že po previerkach EÚ napáda veľa vyvolaných investícií. Dnes financuje, projektuje diaľnicu aj všetko, čo s ňou súvisí NDS a naša spoločnosť s tým nemá nič spoločné.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 720
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 057
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 461
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 598
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 019
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 876
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 185
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 851
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 654
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 545
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Na Slovensku za uplynulý deň pribudlo 1 544 pozitívne testovaných ľudí formou PCR testov a 2 097 pozitívne testovaných antigénnymi testami.

10 h

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahy pred poľadovicou na území celého Trenčianskeho kraja.

11 h
Skríningové testovanie

Trenčiansky samosprávny kraj pomohol samosprávam s celoplošným skríningovým testovaním antigénovými testami, ochrannými pomôckami, priestormi stredných škôl, študentmi zdravotníckych škôl a personálom z troch krajských nemocníc.

12 h
ilustračné foto

Počas víkendu väčšina obcí v regióne otvára Mobilné odberové miesta. Sledujeme pre vás priebeh testovania aj dostupnosť odberových miest.

13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

22. jan

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

24 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

7 h

Už ste čítali?