Považská Bystrica – V piatok bol slávnostne uvedený do prevádzky kompletný systém inteligentného riešenia dopravy, ktorý má vyriešiť problémy so zápchami na cestách v meste aj pred ním. „Detekovali sme doteraz len to, čo sa dialo priamo v križovatke, ale nevedeli sme, čo sa deje na jej ramenách. Túto úlohu plní kamerový systém, ktorý sleduje vozidlá a vyhodnocuje, či vznikajú nejaké kolóny. Ak áno, posiela tieto informácie križovatke, ktorá sa ich snaží riešiť prostredníctvom zmeny programu v signalizácie. Ak sa stane napríklad nehoda, vodiči sú informovaní o obchádzkových trasách premenlivými dopravnými značkami,“ v stručnosti vysvetlil podstatu fungovania systému technológ Peter Bánovec. Premenlivé značky budú odkláňať dopravu na dvoch smeroch – pri salaši v smere od Bratislavy na Rozkvet a pri rybníkoch v smere od Žiliny na Moyzesovu ulicu. Podľa Bánovca sa uvažuje aj o tom, že odkláňať by sa mohlo už pri Beluši na Púchov. Na doplnenie systému by to vraj bolo vhodné. V smere na Rajec a Púchov dochádza tiež k odkloneniu v meste. Premenlivé dopravné značky pracujú na princípe otočných trojbokých hranolov. V bežnom stave majú vodiči možnosť vidieť len prázdne biele plochy. Systém je projektovaný ako bezobslužný, avšak polícia môže do neho zasiahnuť alebo urobiť kontrolný dohľad. Podľa Ivana Hlavoňa zo SSC Žilina bude v technickej miestnosti mestského dopravného systému k dispozícii aj jeden zamestnanec SSC.
Na Slovensku ide o prvý, v podstate pilotný systém. Testoval sa nepretržite od konca minulého roka. „Nejaké hrubé chyby sa nevyskytovali. Predtým v špičkách v piatok poobede, nedeľu poobede a v pondelok doobeda bola priechodnosť križovatky 700 vozidiel, teraz bude 1200,“ upresnil Peter Bánovec.
„Len technika odklon nevyrieši. Keď štyria, piati neposlúchnu, zostanú stáť v dvoch smeroch stáť, prípadne sa postavia aj vedľa seba, už nastáva problém. A vtedy musí nastúpiť človek. Rozhodne však spustenie systému pomôže, no ľudský faktor v riadení dopravy sa vylúčiť nedá. Stále bude dôležitý,“ povedal nám riaditeľ okresného dopravného inšpektorátu Vladimír Varhaník.
Minister dopravy Ľubomír Vážny sa po spustení systému obrazne vyjadril, že mu praje čo najkratšiu životnosť. Dúfa totiž, že sa v čo najrýchlejšom čase postaví úsek diaľnice Sverepec-Vrtižer. Čas fungovania systému je obmedzený maximálne päť rokov, potom už treba obnovovať softvér.
Slovenská správa ciest však ešte v auguste avizovala jeho dokončenie skôr. Stavebné problémy podľa ministra Vážneho neboli, problém bol so softvérom systému.
Bolo treba zároveň poriadne zosúladiť všetky zložky, aby to fungovalo poriadne,“ doplnil Ivan Hlavoň zo SSC, Žilina, ktorý dodal, že hlavnou výhodou je spriepustnenie hlavného ťahu a čiastočne i uvoľnenie vedľajších smerov. S preložkou cesty II/517 poza Rozkvet sa v rámci odkláňania dopravy prostredníctvom systému nepočíta.
Autor: berko