Považská Bystrica - V utorok minulý týždeň deviataci všetkých základných škôl písali svoju najdôležitejšiu písomnú prácu – testy Monitoru 9. Navštívili sme hneď ráno Základnú školu Slovenských partizánov, aby sme zistili, ako to na monitore vlastne chodí a ...
Matematika bola tento rok vraj ľahšia
Na chodbách vládlo hrobové ticho, vstup na jedno zo schodíšť bol zatarasený tabuľkou s nápisom Monitor. Podliezli sme ho a doslova po špičkách, aby sme klopkaním čižiem nerušili žiakov, ktorí písali test z matematiky, sme sa zakrádali okolo dvier označených rovnakou ceduľkou ako schodište. Na vstup do chránenej zóny sme mali samozrejme povolenie priamo od riaditeľky školy. Asi o päť minút sa začali otvárať prvé dvere, vychádzali prví deviataci, ktorí zvládli test za menej ako 80 minút, v desaťminútovom predstihu. Aké boli ich pocity? O teste z matematiky sa hovorí, že býva ťažší ako zo slovenského jazyka. „Nebolo to také veľmi ťažké, až na posledný príklad. Ten s vekom mamy a dcér. A ešte jeden som nevedel. Ale inak to nebolo také hrozné. Myslel som si, že to bude ťažšie,“ prezradil nám Martin Teplan. S jedným príkladom mala problémy aj Terezka Jandzíková. „Trinástku som nevedela. To bola tá funkcia. Bola som taká vystresovaná, že som odrazu nevedela, kam mám doplniť hodnoty. Pritom to nebolo až také ťažké,“ posťažovala sa, ale vzápätí dodala, že sa dalo. Keď sme sa vzdialili, spustila sa medzi žiakmi živá debata.
Prístup žiakov je rôzny, učiť sa vraj oplatí
Rozhodli sme sa vyspovedať aj skupinku chlapcov, ktorí sa viac ako o testy zaujímali o to, prečo sme tu a odkiaľ sme. „Testy. Ách, v lete Mikuláš. Pomaly, pomaly. Ale niečo som aj vypočítal,“ žartoval na svoj účet Maťo Fiala. Fotiť sa nechcel ani za svet, zato jeho kamarát Erik Beňo ochotne zapózoval. Z monitora si evidentne ťažkú hlavu nerobil.
Prístup žiakov bol rôzny. Niektorí brali túto skúšku vedomostí vážne, iní ani nie. A čo poradili dve vysmiate kamarátky Lucka Kubišová a Ľudka Adamčíková svojim mladším spolužiakom, budúcim deviatakom? „Je dobré počítať, chodiť na cvičenia, kúpiť si knižku s testami a počítať aj doma. Typy príkladov sa opakujú. Ak si už pri prečítaní zadania uvedomíte, o aký typ ide a ako postupovať, nie je problém vypočítať to. Chce to len cvik. Mnohé príklady boli takmer také isté, ako sme robili v škole, len s inými číslami,“ odkázali dievčatá. Zostavovatelia testov teda dodržali slovo a neobjavili sa v nich príklady, ktoré by neboli súčasťou osnov základnej školy, ako to bolo v minulosti. Aj matematikári Miroslav Mytník a Viktória Šebeňová, ktorá bola prítomná ako dozor z inej školy, skonštatovali, že testy sa dali zvládnuť. Neboli vraj také náročné ako v predošlých rokoch.
Možnosť dozoru využila v Považskobystrickom okrese len jedna stredná škola
A ako to bolo s tohtoročnou novinkou - dozorom z iných škôl? Ten na testoch naozaj bol a aj kontroloval. Záujem zo strany stredných škôl v okrese Považská Bystrica bol však v rámci Trenčianskeho kraja najmenší. Na možnosť vyslať svojich pedagógov zareagovalo len stavebné učilište. V okrese Ilava tri školy – dve gymnáziá a SOU strojárske a elektrotechnické a v Púchovskom okrese stredná hotelová škola, gymnázium a sklárska škola z Lednických Rovní.
Na testy zo slovenského jazyka sme už nezostali. Viacerí žiaci totiž tvrdili, že tie bývajú ľahšie a neboja sa. Aj atmosféra bola už uvoľnenejšia. No našli sa výnimky. Hlavne chlapci mali zo slovenčiny väčšie obavy. Strašiakom bol najmä vetný rozbor.
Autor: berko