Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Aký je pohľad psychológa?

O probléme šikanovania sme sa porozprávali počas návštevy v Materskom centre Včielka so psychologičkou Jankou Karasovou. Čo sa stane, ak sa šikana nerieši už v počiatočnom štádiu, keď ide len o občasné posmievanie, fyzické napádanie, ktoré nie je také ča

O probléme šikanovania sme sa porozprávali počas návštevy v Materskom centre Včielka so psychologičkou Jankou Karasovou.
Čo sa stane, ak sa šikana nerieši už v počiatočnom štádiu, keď ide len o občasné posmievanie, fyzické napádanie, ktoré nie je také časté?
Prechádza do štádia, keď sa už vytvára jadro šikany – skupinka agresorov. Spúšťačom býva napätie – písomka, nezhody s učiteľom. Pokiaľ bolo ovzdušie pokojné, nebola ani šikana. Zle je, ak jadro agresorov pravidelne, cielene a plánovito šikanuje iných spolužiakov, spôsoby týrania si dopredu vymýšľa. Ak sa ani vtedy neurobí ich konaniu koniec, väčšina detí začne prijímať normy správania sa agresorov. Ich prítomnosť a konanie začína kolektív považovať za niečo úplne normálne, bežné. Dá sa ťažko pochopiť, prečo sa deti prestávajú brániť, keď s tým, čo robia agresori, nesúhlasia. Pri neustálom používaní psychickej manipulácie a vymývania mozgov, hrození fyzickým ublížením, vyhrážkach, predvádzaní niekoho prevahy a nadvlády však asi nemajú dosť síl na to, aby sa bránili. Ak to nikto zvonku nerieši, zvyknú si na napätie a násilie, stáva sa súčasťou ich života v škole, aj keď to nie je normálne. Žiaci rezignujú. Posledným štádiom je dokonalá šikana - totalita. Je to vtedy, ak obete šikany nie sú schopné vypovedať proti agresorom, klamú o tom, čo sa deje, zapierajú. Obeť vlastne začína byť závislá na agresorovi.
Aké typy detí sa stávajú pôvodcami šikany? Prečo tieto deti ubližujú iným?
Rozdeľujeme ich na tri skupiny. Deti veľmi primitívne, šikanujú pred svedkami často obzvlášť brutálnym spôsobom. Nesnažia sa to zakryť. Vyrastajú v rodinnom prostredí, kde je agresivita bežná. Druhá skupina sú deti, ktoré sú veľmi rafinované, inteligentné. Nešikanujú priamym spôsobom, ale veľmi nenápadne, aby to nikto nezistil. Sú väčšinou hlavou gangu, majú svojich posluhovačov, ktorí vykonávajú ich príkazy. Keď sa vec odhalí, nie je potrestaný mozog, ale posluhovači, ktorí vykonávajú len jeho vôľu. Velitelia šikany môžu byť u učiteľov veľmi obľúbení. Keď sa ostatní žiaci sťažujú, neveria im. Hviezda triedy predsa nemôže robiť druhým zle. Je to dobrý žiak, slušný, z veľmi dobrej rodiny. Takáto šikana sa odhaľuje ťažko. Tretia skupina sú deti veselej, dobrodružnej povahy a šikanujú preto, aby bola sranda.
Ktoré deti sa stávajú obeťou šikanovania a prečo?
Pri troche nešťastia sa môže stať obeťou každé dieťa. Väčšinou však ide o deti, ktoré nedokážu skrývať stres, sú veľmi citlivé, úzkostlivé, bojazlivé. Pri konfliktoch sa hneď zosypú, dajú najavo úzkosť. Nevedia strach skrývať ani využívať strach iných. Agresori si ich vyberajú, lebo môžu najlepšie dokázať svoju prevahu. Cítia ich strach a akoby sa živili tým, že sa niekto bojí. Šikanované sú i deti, ktoré sa nejakým spôsobom odlišujú – obézne, s odstávajúcimi ušami, príliš chudé, nosiace okuliare... Môžu to byť aj deti veľmi šikovné, ktoré sú považované za bifľošov. Ide vlastne v základe o to, že na jednej strane sú deti, ktoré majú strach a tie druhé, ktoré to využívajú.
Prečo vzniká šikana?
Spočiatku môže ísť o nevinnú zábavku a dieťa zrazu zistí, že sa mu to vlastne páči. Agresori sú zväčša veľmi ustráchaní vo vnútri a aby zakryli vlastný strach, snažia sa vyprovokovať strach u druhých ľudí. Keď ukážu, že druhí sa boja viac ako oni sami, stávajú sa z nich v ich vlastných očiach frajeri a hrdinovia, tí druhí bojkovia. Takýmto zvráteným spôsobom si budujú vlastné sebavedomie. Ďalším motívom môže byť krutosť, ktorá sa skrýva v osobnosti, ktorá šikanuje. Robí to preto, lebo mu to spôsobuje radosť. To sa vyskytuje u tých detí, ktoré sú doma týrané. Nejde vždy len o násilie páchané v rodine, o asociálne prostredie, kde rodičia pijú, hádajú sa, bijú sa medzi sebou a takéto postupy uplatňujú aj pri výchove. Niekedy ide aj o dieťa, ktoré má všetko, len nedostáva od rodičov lásku. Chcú od neho výsledky, aby sa ním mohli pochváliť, často žiadajú niečo, na čo dieťa nemá. Keď im nie je schopné vyhovieť, hnevajú sa naň, odsudzujú ho, nevedia ho pochopiť. Dieťa je zúfalé, že nemôže potešiť ľudí, na ktorých mu najviac záleží - svojich rodičov. Cíti, že zlyháva, nestojí za nič. Aby si vybudovalo pocit vlastnej dôležitosti, šikanuje.
Ako treba šikanu riešiť?
Pri vyšetrovaní šikany si musí dieťa presne pamätať, kedy k nej došlo, na akom mieste, kto tam presne bol. Najťažšie z celého vyšetrovania je usvedčiť agresorov. Ak sa niečo dieťaťu stane a hovorí o tom, treba si všetko presne zapisovať. Najprv treba hovoriť s obeťou, potom so svedkami - zásadne osamote. Nie je dobré, ak učiteľ príde do triedy a pýta sa, kto videl, že Jožka niekto zbil. Po zozbieraní informácií sa treba rozprávať s agresorom a riešiť to aj pomocou výchovného poradcu alebo riaditeľa. Keď sa na agresorov pritlačí, väčšinou sa zosypú a priznajú sa. Treba hovoriť aj s ich rodičmi, avšak opäť osobitne s každým jedným. Keď sú v skupine, môžu si nahrávať, zastávať svoje deti. Rovnako dôležité je zabezpečiť ochranu obete, aby sa opäť cítila v škole dobre, prípadne ju preložiť do inej triedy, na inú školu. Zabezpečiť aj nejakého staršieho či silnejšieho spolužiaka, ktorý bude mať nad ním dozor. Ak sa to stávalo cestou do alebo zo školy, zabezpečiť dovoz aj odvoz z nej. Keď sa šikana zistí, agresor je potrestaný, treba to oznámiť pred celou triedou, prípadne celou školou. Verejne treba pred deťmi priznať, že bola šikana vyriešená. Niekedy sa práve na toto zabúda. Všetci musia vedieť, že ten, kto ubližoval ostatným, bol nakoniec potrestaný. Je to výstraha. Deti majú totiž často odvahu ubližovať preto, lebo vedia, že nebudú potrestané. Agresivita je ako droga, keď sa neodhalí v prvopočiatkoch, agresor stupňuje svoje aktivity. Preto treba riešiť aj minimálne prejavy. Rodičia musia na to upozorniť učiteľa.
Čo ak nepomôže potrestanie v škole?
Agresori idú do diagnostického centra, ak sa nenapravia, do reedukačného centra. V ňom je tvrdý režim, dieťa si musí všetko zaslúžiť, vrátene kontaktu s rodičmi. Môžu tam byť celý čas, kým neskončia vzdelávanie. Dieťa sa však väčšinou už z diagnostického centra vráti polepšené, lebo sa tam nechce vrátiť. Ďalej je pod dohľadom pedagogicko-psychologickej poradne. Môže sa stať, že ak sa rieši šikana len dvojkou zo správania a inak nie, z detí so zníženou známkou sa stávajú hrdinovia. Preto to treba riešiť komplexne v škole, v rodine, prostredníctvom poradne, ak je treba, so sociálnym kurátorom, prípadne s políciou. Keď sa zatlačí, začne sa agresor báť o seba a seká dobrotu. Nezmení sa, ale má rešpekt pred prípadnými následkami. Ak je dieťa natoľko patologické, že nepomáha nič, dokonca ani to, že je nadopované liekmi, musí sa viac myslieť na deti okolo neho a treba ho umiestniť do ústavu, izolovať. Ide o to, aby sa ostatní ochránili.
Podľa rozprávania
Jany Karasovej
spracovala B. Pitoňáková

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 211
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 613
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 502
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 319
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 522
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 038
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 927
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 562
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 748
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 657
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Považská Bystrica oslvauje 75. výročie udelenia štatútu mesta. Trojdňové oslavy boli veľkolepé, obzrime sa za zážitkami z podujatí na fotografiách. Boli ste pri tom? Možno sme vás odfotili.


7 h

V dnešnej časti sa dozviete aj to, ako sa darilo našim hokejistom v zámorí, aký úspech získali naši vodáci a ďalšie atraktívne informácie zo slovenského športu.


10 h

Veľký futbalový sumár prináša výsledky regionálnych a oblastných futbalových líg, štatistiky, komentáre k zápasom, zostavu kola VI. ligy.


20 h

Rodná obec dvoch výnimočných osobností, ktoré významne zasiahli do histórie slovenského národa, sa stala dejiskom slávnostného zhromaždenia za účasti poslancov Zastupiteľstva TSK a trenčianskeho župana. Pod organizačnú prípravu sa podpísala obec Uhrovec na čele so starostkou Zuzanou Máčekovou.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z miesta činu unikalo biele auto.


7 h

Obchody si môžu vybrať režim.


18. sep

Rodáčka z Dubnice nad Váhom sa vo svojich fotografiách snaží zachytiť inakosť.


18. sep

Obnova mosta cez Váh v Hlohovci sa už onedlho rozbehne.


7 h

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu